Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Today
  2. BGB

    Launch control

    Samme prosedyre på de fleste fra VAG: slå av autohold, slå av ESP eller sett den i sport, girkasse i sport, trå brems hardt inn og full gass, motoren legger turtallet på riktig sted og da er det bare å slippe bremsen.
  3. BGB

    Skoda Octavia IV

    Min subjektive mening er at jeg er glad for at de gikk bort fra de delte frontlyktene, det ser helt latterlig ut og jeg husker jeg var glad som hadde pre-facelift Octavia når faceliften kom. Forøvrig regner jeg med at nye Octavia på lik linje med Superb får LED Matrix som standard på alle modeller.
  4. Det var dette her jeg også mente når jeg nevnte dette med Autofil. Jeg tviler på at du har dette i din Superb @Espen, men sikker er jeg ikke. DSG kassa du har i din bil vil jeg ikke tro har godt av en slik belastning, for den ligger jo helt i grenseland allerede for hva den tåler med tanke på dreiemomentet. Ligger sikkert en momentbegrensning her, men som sagt så tror jeg ikke at hverken motor eller DSG kasse er de rette. Du har muligens ikke en egen knapp for å deaktivere ESP helt @Espen? Det hadde ikke jeg i min Superb 2016, måtte helt inn i infotainmentsystemet for å huke av for ESP, men den kunne likevel ikke deaktiveres helt. For å gjøre det så må ESP knappen holdes inne i flere sekunder (5-10 sek) tror jeg etter hva jeg har sett på div You-tube videoer. Men «oppskriften» for å bruke Launch control kan kanskje du fylle på med @BGB? Se der ja, da får dui hvert fall den muligheten på din neste bil @Espen Kan du beskrive hvordan Launch control aktiveres @BGB?
  5. Superb lll

    Skoda Octavia IV

    Blir ikke helt overbegeistret for denne fronten her foreløpig i hvert fall, synes grillen blir litt for dominerende (men det kan jo forandre seg når en ser den live. Jeg likte ikke FL utgaven av Octavia 2018 modellen i starten heller, men det ble helt annerledes når en så den med egne øyne. Synes dog den ser bedre ut her enn hva den gjorde som rød i den linken du la ut tidligere @BGB I profil synes jeg denne utgaven ser mye bedre ut enn dagens modell, den har skarpere linjer og spesielt bakre delen her likte jeg svært godt. Er fremdeles der hvor jeg synes at det mangler noe ved baklyktene, de skulle ha godt innover bakluken i tillegg som de gjør på bl.a. Superb og Kodiaq. Men det er vel fremdeles en litt kamuflert utgave dette her vil jeg tro, så en helt ferdig bil får en vel ikke se før den offentlig lanseres vil jeg tro
  6. Ser ut som at LED Matrix blir standard på alle modeller i Norge.
  7. Ja der er du i hvert fall godt beskyttet mot de meget kjedelige parkeringsbulkene @BGB, synd at det ikke finnes slike her jeg bor også 😊
  8. Av alle kjøpesenter i denne byen har City Lade min favoritt parkeringsplass:
  9. BGB

    Launch control

    Vår Sportline 190 TSI har launch control, gjorde prosedyren men slapp ikke bilen - da vet vi det
  10. BGB

    Octavia 2020 Hybrid?

    Det ser ut som om det kommer en plug-in av Octavia, når er vanskelig å si men tipper 2020/21.
  11. Høres fornuftig ut, men det blir kanskje litt vanskeligere å selge? Har man 5 år / 100 000 km nybilgaranti i Norge når bilen er kjøpt i Sverige?
  12. Hører rykter om at Octavia 2020 vil være en ny generasjon av bilen, med hybrid og plug-in hybrid løsninger, har noen hørt om det? Har i utgangspunktet lyst på elbil, men i påvente av rimelige familievennlige elbiler så har jeg tenkt på en Octavia så lenge, brukt sådan. Men nå lurer jeg på å vente til neste år, og fleske til med en ny Octavia dersom den kommer med plug-in hybrid. Disse batteriene går vel rundt 50 km før bensin/diesel-motoren kicker inn?
  13. Yesterday
  14. BGB

    Launch control

    Det som er viktig å tenke på at kreftene kommer lineært ved vanlig akselerasjon, men med LC står bilen i ro og får servert max. Så det vil nok slite litt mer, men ikke over det spesifisert fra produsent - det er jo lagd for å tåle dette. LC fungerer på den måten at man skal ha mest mulig krefter tilgjengelig før bilen rører seg for en raskest mulig start. Så når du trår gassen i bånn henter bilen det turtallet hvor hk/Nm er på sitt mest optimale og du slipper bremsen og skyter avgårde. Skal sjekke i morgen om vår 190 TSI Kodiaq har dette. Det kan forøvrig kodes inn også mener jeg. Det er mye rare skriverier. Ingen av de du nevner stemmer. Dog jeg husker BMW M3 E46 fra Autofil hvor Jan Erik Larssen fortalte at man ikke skulle gjøre dette ofte, dette var jo SMG som hadde et rykte på seg om jeg ikke husker feil.
  15. Det river godt i både drivverk og DSG, så man skal vel ikke gjøre det hver gang du starter fra stillestående. Jeg har lest mye rart angående LC, at man bare skal gjøre det en gang, at bilen teller hvor mange ganger du har brukt LC (med tanke på garanti osv).. Ikke vet jeg hva som er riktig eller ei, men hvorfor lager de da en funksjon som bilen eventuelt ikke tåler, eller bare tåler en gang? Spør du meg, er det nok mye svada ute å går...
  16. Espen

    Launch control

    Interessant. Min Superb 1,4 L 150HK DSG MY17 har kanskje dette, siden den er så ny, eller er det for liten motor? Kanskje min kommende Kodiaq 2.0L 190 HK TSI DSG MY20 kan ha det?
  17. Takk for info @BGB 👍🙂 EDIT: Vet du forresten om dette er noe som sliter mer på drivverket og/eller DSG kassa enn vanlig akselerasjon @BGB? Grunnen til dette spørsmålet er noe jeg så på Autofil for noen år siden når Jan Erik Larsen testet en BMW M3, da sa han at dette var noe som t.o.m. stod i instruksjonsboka for den bilen, at dette var så stor belastning, at dette burde kun gjøres en gang.. Men om det er en gang totalt, eller om det var en gang pr. kjøretur vet jeg ikke, for det kom aldri tydelig frem i det aktuelle innslaget etter hva jeg husker........
  18. Hehe, ja da er det sikkert det på min også, men føler vel ikke helt at det er bilen å gjøre det med...... Men vet du noe mer rundt dette med Launch control @BGB? Tenker da litt på hvilke modeller og motorer som kan ha dette, og hva som «egentlig skal til» for at en bil kan ha Launch control. Etter hva en har sett på you-tube, så holdes jo ESP knappen inne i en del sekunder før muligheten er der, men det er sikkert noe restriksjoner likevel vil jeg tro. Bl.a. for min forrige bil Superb 1,8/180hk så vil jeg neppe tro at den hadde den muligheten, for her er det kun en mulighet til å deaktivere ESP, og det er ved å gå inn i innstillingene på Infotainmentsystemt og huke det av (bort). Da er det kun antispinn en slår av, ESP er ganske virkningsfull selv om en har deaktivert dette. Her var det muligens også den mildt sagt svake DSG 7 kassa som ville ha hindret at denne hadde Launch control, men jeg vet jo ikke i det hele tatt om den bilen hadde det eller ikke heller da.......
  19. BGB

    Launch control

    Vår forrige 2016 Scout har dette, ikke prøvd på Kodiaqen enda. Ikke en ting som ble flittig brukt akkurat, men gir fullt trykk fra start Edit: Nå som minstemann er badet og i seng kan jeg svare litt mer utfyllende. Nei ikke alle DSG kasser har dette, men mange av de nyere har det. Det er lett å finne ut, ESP skal av/i sportsmodus og girkasse skal i sport, bremsen helt i bånn og så full gass, står bilen fortsatt har man LC.
  20. Her spør jeg faktisk for en venn, dette er ikke noe jeg selv lurer på i det hele tatt Er dette noe alle modeller med DSG kasse har, eller er dette forbeholdt enkelte litt «vassere» motorutgaver med DSG kasse? Er kanskje også en forutsetning at det er en fysisk knapp for å holde ESP knappen inne i x antall sekunder? Fint om noen har kunnskaper om dette, eller har noen forslag til hvordan en kan finne mer info om dette. Han har forsøkt instruksjonsboka, og Google er visstnok ganske flittig benyttet av min kamerat uten å finne noen klare svar etter hva han selv sier.......... Tror vel egentlig ikke at det hadde spilt noen rolle for min Scout om den hadde den muligheten eller ikke, det er ingen racer uansett hvordan en vrir og vrenger på det
  21. Det er en 2013 modell, L&K utgave. Jeg har kjøpt en brukt soltak motor på nett og fått en god pris for montering hos Soltakmontasje. tror det ble totalt 1500 da i stedet for 9500 hos Møller, da med en brukt motor.
  22. Det kom også ny motor når det gjelder den største dieselmotoren, da er det en 2,0/190hk - 400nm, ellers så er det helt korrekt det @BGB skriver, det var ingen FL (facelift), men derimot en helt ny modell som kom i 2016. Som det forøvrig kommer en FL på nå i løpet av høsten som 2020 modell Jeg har selv hatt en 2016 Superb, og plassen i den var enorm.
  23. Vanskelig å si hva som var årsaken, olja var helt sort og ubrukelig. Det kommer vel noen feilproduksjoner fra tid til annen. Hele bilen var en mandagsbil, på 30k km var omtrent alt byttet på bilen.
  24. Ajj.... det var vel 190000 km for tidlig....? Det var vel en feilproduksjon? Eller er den så dårlig konstruert?
  25. Kom helt ny modell i 2016, mye oppdatert og litt større. Nytt infotainment system blant annet. Du gjør ikke feil med Superb uansett hvilken du går for, kjempeflott bil og enorm plass.
  1. Load more activity

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...