Gå til innhold

Sjåføren

+ Medlem
  • Innlegg

    429
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    30

Sjåføren vant dagen sist 29. november 2023

Sjåføren hadde mest likt innhold!

Personlig informasjon

  • Bil
    2022 Citigo-e IV - 2015 Octavia Scout 1,8 TSI

Nylige profilbesøk

3 917 profilvisninger

Sjåføren sine prestasjoner

Veteran

Veteran (4/4)

86

Nettsamfunnsomdømme

  1. Kan være å mangt dette. Hjullager, turbo og også kupévifta kan pipe. Jeg har piping i det som virker som midlere turtallsområde for motoren. Men det rare er at det ikke piper noe som helst hvis jeg slår av kupévifta. Så da blir det bytte av den. Hvis det et ett eller flere slitte lager i turboen så kan bilen nok brukes, men før eller senere vil turboen havarere. Hvor lang tid det tar er umulig å si. Mest sannsynlig vil turboen og motoren virke greit nok inntil at slakken blir så stor at skovlene slites mot huset og virkningsgraden faller mer og mer. Og tilslutt vil noe svikte og da er det fare for metallbiter inn i motoren. I alle fall, turboer lever et tøft liv, de snurrer fort rundt, må ha god og fungerende kjøling og god smøring fra motoroljen. Så et par regler er gode å følge for at turboen skal ha det best mulig.
  2. Hei og velkommen! Fabia Mk2 er litt uvanlig, men ikke et merkelig valg for prosjekt/sommerbil. Nå er jeg ikke sikker på hvilken årsmodell du har, men jeg synes det er et spennende valg. Fabrikken selv kom jo med Monte Carlo utgaver fra faceliften i 2010, var det vel (?) De er jo abolutt et hakk opp i barskhet. Det finnes mye gadgets til Fabia f.eks de som kalte seg Superskoda før: https://www.kopacek.com/fabia-ii/ Så det er helt opp til deg selv, hvilket utgangspunkt har du da? Fortell litt mer om bilen, da. Bilde?
  3. Det ble veldig kledelig! Passer veldig bra på en Sportline👌
  4. Hei og velkommen. 4-hjulstrekk SKAL være langt overlegent bedre enn forhulstrekk! Få noen til å se på hjula når du tar løs på glatt føre. Det skal ikke være mye hjulspinn på fremhjula før bakhjula skal kobles inn. Kanskje det ikke er synlig engang, Det kan være at du får spinn på ett eller flere hjul, men generelt skal Haldex'en koble inn bakhjula umiddelbart. Den mottar signal om både rattutslag og gasspådrag (og sikkert flere), den føler hele tiden på hjulspinn via ABS- og antispinnsystemet, og vil mekanisk fordele kraft etter behov. Men er det glatt nok så kan alle hjul spinne. Jeg er ikke mekaniker og kjenner ikke så godt til spesifikke feil som kan oppstå, men kan gi noen generelle velmenende råd. Bilen din har mest sannsynlig en Haldex generasjon 4. Denne skal være en robust enhet, men det kan være mange feil som oppstår likevel, både elektrisk/elektronisk og mekanisk, slik at den slutter å virke, Det kan være at du kan gå tilbake til selger (forhandler/garanti?)? Og kanskje få lest av om det er noen feilkoder først. Du har kanskje hørt skrekkhistorier om dårlig Haldex-systemer, men veldig mye av problemer kommer av mangel på oljefilter på generasjon 5, og ingen fast servicerutine for rens av en liten sil i oljepumpa. Din versjon har et større oljefilter plassert ETTER pumpa, og er mye mindre sårbar for å gå tett. Men alle slike systemer må vedlikeholdes. Olja og filteret må byttes jevnlig, og sila som er montert på sugesiden av pumpa må sjekkes og event. rengjøres. Se inn på denne siden: https://www.haldexrepairs.co.uk/guide-generation-4-haldex-trouble-shooting/ Lykke til, gi gjerne tilbakemelding om hvordan saken går.
  5. 👍 Borg Warner kjøpte Haldex og byttet ut (tok bort) et skikkelig filter, det er kun en liten, enkel sil for å rense olja. Og laget ingen rutine eller instruks om jevnlig rens av silen... De har sikkert solgt pumper og hele koblinger i bøtter og spann av det, og samtidig skadeskutt et godt rykte. Det skal ikke være noen utfordringer med registerkjede på 1,8-literen. Det var vel en tidlig versjon av 1,2 TSI som hadde en kjedestrammer som ble fort slitt og et kjede som strakk seg, men de rettet opp i dette for kanskje 10 år siden.
  6. Så bra!🤘😎 Joda, digitale målere er nok unøyaktige de også (såklart, de koster fra under hundrelappen og oppover til noen få hundringser). Men jeg vil kalle dem nøyaktige nok, det er forskjell på 0,1 bar og fullstendig bingo... 😏
  7. Kjøp deg en digital måler. Stol aldri på manometer på kompressorer, de kan vise mye feil. De kan i beste fall være retningsgivende, men ikke i en sånn grad at man skal kjøre noe særlig på trykk avlest på analoge manometer på luftkompressorer. Tester som NAF har gjort tidligere har vist at også manometer på luftfyllere på bensinstasjoner kan være ganske unøyaktige. Så det kan lønne seg å ha en egen digital måler for å sjekke lufttrykkene. Kjør pent!
  8. Hei. Jeg må ta dette på husken, da jeg ikke har Octavia lengre. Men altså, jeg mener bestemt at det ikke er nødvendig å løsne baklyset, du skal klare å løsne den hvite pæresokkelen gjennom filtluka. Den øvre pæra er kombi brems- og parklys. Men, det er 4 pærer for parklys bak, på hver side. To av dem (tror jeg det er) sitter for seg selv ytterst i lykta, mindre pærer. Følg separate ledninger. Lykke til!
  9. Hei. Jeg vet ikke om jeg har et godt svar til deg @Citigomannen, men det virker veldig rart at det skal fosse inn vann på passasjersiden. I alle fall bokstavlig. Og merkelig hvis det plutselig har begynt... Det var nesten slik at man kunne mistenke at det har rustet hull mot hjulbrønnen foran 🤨. Mulig at et tett dren kan føre til opphopning av vann og etterhvert oversvømmelse inn i kupeen, men da må det stå vann, f.eks foran torpedoveggen der som ventilasjonsinntaket er. Dren fra dette området mener jeg kommer ut mellom framskjermene og innerskjermene og er muligens ikke direkte synlig ved første øyekast. Nå nevner du ikke om hvor gammel bilen er og kjørelengde, og heller ikke om det er bensin eller elektrisk. Hvis det er bensinmotor, kan det da være kjølevæske du har fått inni fotbrønnen? Har du sjekket om det er vått under dashbordet eller bak hanskerommet? Det er vel der varmeregisteret ligger. Kjølevæske vil i tilfelle avgi en spesiell lukt inni bilen. Sjekk kjølevæskenivået! Jeg har også hørt om frontvindu som har lekket (da sikkert i pakning mot karroseriet i nedre kant eller på sidene ned mot hjørnet). Lykke til i jakta, og sjekk gjerne info andre steder. Vannets veier er ikke så lett å finne.
  10. Hei. 235/45R17 er ikke en standard dekkstørrelse for Octavia. Men 235/35R19 er nevnt som alternativ dimensjon på motorsterke modeller, så teknisk sett vil det være plass til 235 brede dekk. Hvilken årsmodell har du? 235 brede dekk skal etter STRO-normen ideelt sett monteres på 8 toms brede felger, men man kan gå ned til 7,5 bredde. Hvis du har originalfelger, så er de 7 eller 7,5 toms brede. Det er absolutt mulig å montere på 7 tommere, men de blir litt smale, det blir litt ballong-form. Så sjekk felgbredda du har. Sjekk også innpresset, ET. Kan være greit å ha kontroll på alle spesifikasjoner...
  11. Jeg har ikke Superb og kjenner ikke adaptivt understell så godt. Men grunnprinsippet er at fjærene bærer bilens vekt, og demperne... de demper bevegelsene når bilen/hjulene beveger seg opp og ned. Om dynamisk understell har dempere som regulerer det innvendige trykket i demperene, så kan det ha litt å si på karrosserihøyden, men jeg tror ikke det vil ja allverden å si. Tror det har mest å si for de dynamiske bevegelsene i fart. Det kan ikke sammenlignes med de gamle hi-jackers eller nivåregulering en som finnes f.eks i Merchedes... Jeg tenker at det kanskje er forskjellig utforming av skjermbuen foran/bak som kan oppfattes som høydeforskjell fordi de er rent visuelt er forskjellig avstand på midten av hjulet (huff, det hørtes veldig spekulativt ut...) Har du prøvd å ta noen mål, kanskje med forskjellig innstilling på det adaptive understellet?
  12. Det er mulig at deleleverandørene kan ha, men hvis det er det plastdekselet over radaren du mener, så tror jeg nok at du må sjekke med en Skoda-forhandler.
  13. Hvordan går det @Christina? Har du funnet ut av problemet?
  14. Gratulerer, ser knall ut! Ble lang ventetid, fikk de registrert den før årsskiftet?
  15. Skjønner godt fortvilelsen, det er så kjedelig. Har en Rapid som jeg "nylig" har kjøpt, som fikk dugg på vinduene av og til, og vifta bråkte og var litt av og på (som du har). Derfor byttet jeg både kupevifte og regulator, så alt skulle være i orden. Men på en lengre tur før jul begynte å dugge voldsomt på vinduene etter en times kjøring, og vi hadde enda 4 timer igjen å kjøre. Samme hva jeg gjorde så ble jeg ikke kvitt duggen. Jeg hadde vifta og varmen på fullt, men duggen kom og frøs til is etterhvert. Jeg spekulerte voldsomt på hva årsaken kunne være, og har vel funnet det ut nå (vann inni dørene pga blokkert drenering). Du har nok bare vært maksimalt uheldig med å få denne feilen, Octavia tror jeg ikke har vært plaget med vifta. Men alle biler har noe feil som dukker opp, ellers er det en topp bil! Jeg har hatt 3 forskjellige og har vært superfornøyd! Får håpe regulator fikser problemet.
×
×
  • Opprett ny...