Gå til innhold
Thomassen

Automatisk bakluke Octavia Scout


Anbefalte innlegg

Det er (dessverre) slik det er, av sikkerhetsmessige årsaker så tillater Skoda kun at bakluken åpnes med enten nøkkel eller knapp i dashbord, men bakluken må lukkes manuelt med knappen på selve bakluken.

Dette kan kodes om, men Skoda forhandlere/verkstedene får ikke lov til å gjøre dette, så da må evt noen som har f.eks. VCDS kode dette for deg.
Bare vær klar over at VAG/Skoda selv sier at det vil kunne gå ut over nybilgarantien (om din bil fremdeles har det), om det er noen andre som gjør dette, det står også klart og tydelig skrevet i garantivilkårene.
Enkelte sier at det ikke vil gå ut over garantien, men jeg har forespurt 2 lokale forhandlere og Møller sentralt som har med garantiene å gjøre, og svaret var tydelig og klart, da kan du miste garantien.
Så da får det være opp til enhver hva som betyr mest, for meg så betyr garantien mer enn at jeg kan betjene bakluken med nøkkelen/eller knappen i dashbordet, mens andre har helt andre meninger om det.

Jeg har min tredje Skoda med el.bakluke nå, og ingen av dem kan jeg fritt betjene lukking med enten nøkkel eller knappen i dashbordet. På bilen jeg har i dag (Superb L&K 2019) kan jeg riktignok om jeg står nær nok bakre støtfanger/eller holder nøkkelen bak forseteryggene også lukke bakluken med nøkkelen, dette er pga av KESSY, men det fungerte ikke med Kessy på min forrige bil Octavia Scout 2018.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Thomassen

Det som skrives av @Superb lll er dessverre ikke helt korrekt, og det er trist når slik informasjon spres.

 

Først, når du koder noen ting så aktiverer du bare en funksjon som allerede er tilgjengelig i bilens styreenhet fra fabrikk. Som med alt annet du gjør med en bil så kan du miste garanti om det går galt. Men du mister absolutt ikke nybilgaranti for å ha kodet noen ting, du mister garanti om du ødelegger noe. Feks om en bil er chiptunet så vil du miste garanti om girkasse eller motor ryker, men om solbrille holderen blir ødelagt på samme bilen dekkes den naturligvis av garantien.

Forhandlere har ikke sluttet å kode i sin helhet, noen har valgt å gjøre det på grunn av det kan være tungvint å gjøre riktig. For å forklare enkelt, om jeg koder noe i min bil, så vil disse endringene bli tilbakestilt når/om bilens styreenheter blir oppdatert på service. Ingenting ille skjer, men man må jo kode endringene tilbake. Så om en person vil ha en endring permanent, så må Møller bestille en kode via ODIS-e som låses i ECU - da vil den ikke forsvinne under oppdateringer.

Jeg har kodet MASSE på alle mine biler, og har forklart til servicelederene at de ikke må oppdatere noen ECUer. Jeg har også tilgang på alle Møller sine diagnose systemer, men jeg bruker kun VCDS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2019 den 21.03, Thomassen skrev:

Kan lukke opp bakluken på min Scout med nøkkelen, men ikke lukke den. Er det bare sånn det er eller er det feil noen plass? Kjøpte bilen for en mnd siden, så er helt fersk med Skoda.. 

På min 2020 Karoq så kan jeg både åpne og lukke bakluka med både nøkkelen og med knappen i kupeen! Det piper hele tiden bak (i luka eller i bagasjerommet) så lenge luken beveger seg. Jeg har sensorstyrt luke som kan åpnes ved å sveipe foten under støtfangeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, BGB skrev:

Det som skrives av @Superb lll er dessverre ikke helt korrekt, og det er trist når slik informasjon spres.

Jeg er ikke ute etter å diskutere dette her @BGB, jeg vil bare komme med litt utfyllende informasjon til det jeg skrev i forrige innlegg, den informasjonen jeg refererer til kommer fra Møller konsernet.

Når det gjelder garantien, så informerte Møller meg om at det kunne gå ut over garantien.
Du skriver jo også selv at garantien kan ryke om noe gjøres feil, så hva har jeg da feilinformert om? 

Møller refererte til garantivilkårene.
Her er et lite utdrag av hva de informerte meg om i garantivilkårene til Skoda / Møller som gjelder for det det spørres om i denne tråden her:

Det gjelder om bilen er reparert, vedlikeholdt eller behandlet ufagmessig av garantitakeren selv eller tredjepart som ikke er et Skoda verksted, eller modifisert på en måte som ikke er godkjent av Skoda Auto / Harald A. Møller, så kan det ikke fremstilles krav overfor importør Harald A. Møller eller et Skoda verksted.

Dette sier også noe om hvem som har lov til å utføre noe på en bil, i forhold til hvilke krav en kan fremstille med tanke på garantien etter en modifikasjon/reparasjon e.l..
At en har tilgang til programvare for koding eller andre ting, betyr ikke det samme som at en er godkjent for å utføre det som Møller informerte meg om. 
Det er jo da stort sett merkeverksteder (og andre godkjente bilverksteder) som har lov til å kode noe, men her har Skoda/VAG lagt inn en begrensning for hva de får lov til å kode og hva de ikke får lov til å kode. Bakluken er blant de tingene de ikke har lov til å kode/aktivere lukking av, og det var først og fremst av sikkerhetsmessige årsaker ble jeg informert om.

Tenk litt på neste eier av bilen var også noe de nevnte for meg avslutningsvis i samtalen jeg hadde med Møller, for neste eier kan muligens få noen utfordringer om de kjøper en bil som er kodet uten at de er klar over at det er gjort, og noe skjer med det som er kodet. Møller vil da ikke dekke dette, selv om bilen er innenfor garantitiden.

Så igjen, enhver får gjøre det de vil med egen bil, bare de er klar over konsekvensene det kan gi...... 

 

1 time siden, Sjåføren skrev:

På min 2020 Karoq så kan jeg både åpne og lukke bakluka med både nøkkelen og med knappen i kupeen! Det piper hele tiden bak (i luka eller i bagasjerommet) så lenge luken beveger seg. Jeg har sensorstyrt luke som kan åpnes ved å sveipe foten under støtfangeren. 

Noen nye biler er godkjent med denne funksjonen fra fabrikk, men det hadde visstnok ingen tilbakevirkende kraft. Jeg spurte merkeforhandler om de kunne gi min Superb 2019 denne funksjonen med knappen i dashbordet i tillegg, men det hadde de ikke lov til.
Jeg har også en sensorstyrt bakluke, og jeg kan lukke den med nøkkelen om jeg står nærme nok bakre støtfanger, eller har nøkkelen i hånda rett bak forsetene inne i kupéen.

Bakluken på min bil piper også når den i bevegelse så lenge den ble betjent med knapp i dashbord eller nøkkel, bruker jeg knappen på selve bakluken til åpning/lukking er det helt stille når bakluken beveger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis trådstarter ønsker denne funksjonen:

Controller 6D - Trunk Electrics

16 - Security Access - enter 12345

10 - Adaptations

(4)-Activation using rear lid opening button in remote key-Tap function for closing - set to active

(4)-Activation using rear lid remote unlocking switch-Tap function for closing - set to active

 

Edit: Varselpip kan også fjernes om ønskelig.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...