Gå til innhold
georg

NY BIL: Skoda Superb 190 hk, 4 x 4 - L&K


Anbefalte innlegg

Etter bare problemer med min Opel Insignia SportsTourer samt meget høyt bensinforbruk (0,85 - 0,9 på bykjøring) er jeg veldig glad for å kjøpt ny bil idag. 

Skoda Superb L&K, 190 hk  TDI, 4x4

Proppfull med utstyr

Leveres om en måned

Herlig med diesel igjen

Det er det rette for meg som kjøre 25 - 30 000 km per år

 

Georg

 

 

 

 

 

  

IMG_20191022_154511.jpg

IMG_20191022_154525.jpg

IMG_20191022_154546.jpg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil @georg :) 

Jeg hentet selv ut en ny Superb L&K 190 tdi 4x4 2019 nå i sommer, det er en bil jeg er meget godt fornøyd med.
Nå vet jeg ikke hvor lenge du har planer om å ha denne bilen, ei heller hva du har bestilt av norskmontert utstyr, men jeg vil anbefale deg følgende,

  • Skvettlapper foran og bak (ellers blir det «sandblåst» under støtfanger bak og kanalene foran etter noen få mnd, klarlakken blir helt borte og det blir helt matt der, det må da lakkeres for å få tilbake glansen)
  • Lastkantbeskytter oppå støtfanger bak
  • Lasteromsmatte
  • Matte over tunell i baksetet (om du ofte har passasjerer i baksetet, det sparer teppet for utrolig mye søl)
  • Ekstra understellsbehandling (gjerne også med ekstra støydemping) om du kjører mye på veier/områder hvor de er ekstremt «gavmilde» med veisaltet slik de re her jeg bor og kjører for det meste

Bare velmente tips/forslag som jeg erfaringsmessig har sett at dette virkelig er med på å gjøre vedlikeholdet enklere og irritasjonsmomenter mindre ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎10‎/‎22‎/‎2019 at 10:35 PM, Superb lll said:

Gratulerer med ny bil @georg :) 

Jeg hentet selv ut en ny Superb L&K 190 tdi 4x4 2019 nå i sommer, det er en bil jeg er meget godt fornøyd med.
Nå vet jeg ikke hvor lenge du har planer om å ha denne bilen, ei heller hva du har bestilt av norskmontert utstyr, men jeg vil anbefale deg følgende,

  • Skvettlapper foran og bak (ellers blir det «sandblåst» under støtfanger bak og kanalene foran etter noen få mnd, klarlakken blir helt borte og det blir helt matt der, det må da lakkeres for å få tilbake glansen)
  • Lastkantbeskytter oppå støtfanger bak
  • Lasteromsmatte
  • Matte over tunell i baksetet (om du ofte har passasjerer i baksetet, det sparer teppet for utrolig mye søl)
  • Ekstra understellsbehandling (gjerne også med ekstra støydemping) om du kjører mye på veier/områder hvor de er ekstremt «gavmilde» med veisaltet slik de re her jeg bor og kjører for det meste

Bare velmente tips/forslag som jeg erfaringsmessig har sett at dette virkelig er med på å gjøre vedlikeholdet enklere og irritasjonsmomenter mindre ;) 

Supert.  Er det behovet for skvettlapper et Skoda problem bare ??   Hørte det samme fra en med Kodiaq

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, georg skrev:

Supert.  Er det behovet for skvettlapper et Skoda problem bare ??   Hørte det samme fra en med Kodiaq

 

Gjelder alle biler på planeten. Klarlakken blir absolutt ikke borte men blir mattet ned, enkelt å polere opp igjen men skvettlapper gjør at du slipper det, i tillegg har skvettlapper andre positive funksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, georg skrev:

Supert.  Er det behovet for skvettlapper et Skoda problem bare ??   Hørte det samme fra en med Kodiaq

 

Nei det er et problem på alle biler, men det er litt forskjellig tykkelse på lakken til forskjellige bilmerker så det kan ta lengre tid før det merkes på andre bilmerker. Men det har selvsagt også betydning hvor mye en kjører og på hvilke veier en kjører mest på.

Og jo, klarlakken kan så absolutt bli slitt bort, men det kommer an på hvilke veier en kjører på og selvfølgelig kjørelengder som nevnt. Etter ca 6 - 7 mnd kjøring med min forrige Superb (2016), så var det ikke klarlakk igjen i underkant av fangeren bak og basefargen begynte også å få noen små slitasjeskader. Da hadde jeg kjørt mye på sandveier, og hadde vel kjørt ca 15 - 20.000km på de mnd, så det kan absolutt skje.

Var hos en detailer med den bilen, men det klarte han ikke å polere, så det ble en tur til en billakkerer som la på et nytt lag med klarlakk i underkant av fangeren. Så ble det montert skvettlapper bak i tillegg, og som jeg har nevnt i noen innlegg tidligere på forumet, så ble det en dyr erfaring og jeg angret veldig på at skvettlapper bak ikke ble montert fra dag 1 slik jeg gjorde foran.
Dette er kun snakk om kanten under fangeren, så det er ikke så synlig om du ikke bøyer deg ned og ser etter det, men klarlakken blir først matt og kan nok poleres opp med et vellykket resultat, men når det blir for slitt, så er det ikke mer klarlakk igjen å polere opp.

De skvettlappene til Superb er så små og diskré at det er ikke så mye annet enn denne lakkslitasjen de beskytter i mot, de er for små til å dekke opp for søle og skitt. For bakre del av bilen var akkurat like skitten med og uten de bakre skvettlappene, men de beskytter som nevnt veldig mot sand/småstein som kan gjøre stor skade på lakken på relativt kort tid.

Hadde også en Octavia Scout 2018 som jeg kjørte i ca 13 mnd og 16.000km med, den er det ikke originale skvettlapper å få til (dessverre), og selv på de sorte litt strukturerte plasdetaljene nederst på kanalene og i underkant av fangeren, så synes det at bilen var kjørt med. Ikke noe problem å få det sort og pent, men strukturen i plastikken var synlig slitt.
Dvs skvettlappene til en standard Octavia kan modifiseres til å passe på en Octavia Scout, men det ble aldri til at jeg gjorde det.
Så når jeg kjøpte en Superb nå i sommer så var jeg aldri i tvil, det ble 4 skvettlapper fra dag 1.

Gjør som du føler for @georg, det var bare et velment råd basert på egen erfaring. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...