Gå til innhold
SEF

Klunkelyd bakhjul over skarpe humper i lav fart etter bytte til vinterdekk


Anbefalte innlegg

Hei

Har fått en merkelig klunkelyd bakfra i bilen. Høres ut som at lyden kommer fra hjulbuen bak. Dette kom etter dekkbytte hos Meca, der det ble satt på vinterdekk. Dette er min første sesong med bilen, kjøpte den i sommer. Lyden kommer kun når jeg kjører i en skarp hump i lav fart. (10-40 km/t) Fartshumper og fullt rattutslag gir ingen ulyder. Nærmest hul klunkelyd bakfra. Bilen er en stasjonsvogn L&K, 2016 som har gått 56000 km. Fikk med ett sett bolter av selger til felgene som er Skoda 18" og 17" felger. Har etterstrammet boltene. Denne lyden var ikke der med sommerhjulene på. Noen som har peiling hva dette kan være? 

Endret av SEF
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg oppdaget plutselig en klukkelyd fra min Octavia 3 en gang. Det klukket også etter at jeg parkerte bilen. Det viste seg at det var tanklokket som ikke utlignet trykket i bensintanken. Altså ikke slapp luft inn i tanken etterhvert som volumet minket. Byttet lokk og det ble stille.... 

Kan det være det samme hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du benyttet noe av bilens verktøy/utstyr til å bytte dekk, som kanskje ikke ligger helt på sin plass, så kan jo det komme inntil hverandre og lage lyder, ved enkelte type dumper i veien. Det samme om du har lagt ned noe annet i lasterommet som ikke sitter helt fast eller kan komme inntil noe annet. Det har jeg opplevd selv med både hjulkryss, en teleskop «latmannsarm», en pose med andre hjulbolter (pga forskjellige felger), snøkost, etc
Men dette gir jo mer metalliske lyder og snøkosten ga mer vibrasjonslyder, en klunkelyd (uten helt å vite hva det betyr) kan jo tyde på noe væske/flytende  som flytter på seg.

Men da vil vel muligens lyden forandre litt lydbilde alt etter hvor mye drivstoff du har i tanken?
Om du fyller tanken helt full, så burde jo da den lyden forsvinne fordi drivstoffet ikke har noe plass i tanken til å bevege seg........., vil jeg tro da........?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da fikk eg endelig svar fra Skoda verkstedet på hva som lagde lyden. Det var noen gummiforinger som hadde forskjøvet seg. Dette kunne visst skje på biler med adaptiv understell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...