Gå til innhold
Arnfinn Haugen

Nærlys Karoq


Anbefalte innlegg

Jeg la faktisk merke til dette på vår Kodiaq, men i motsetning til halogen og xenon har LED veldig lite strølys, «kanten» på hvor lyset slutter er helt rett og det er ingen lys over linjen. Det virker som om lyset er kortere selv om det er korrekt, det er mangelen på strølys som får det til å virke sånn. 
 

Men, lysene kan jo trenge en kalibrering om det er virkelig ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med forrige svarer. Selv om jeg synes nærlyset på min gamle Honda CR-V med xenon var hakket bedre. Greit nærlys altså - men fjernlyset derimot er ikke mye å skryte av. Grei rekkevidde men altfor lite spredning etter min mening. Lyser ikke inn i svinger i det hele tatt. Planlegger å sette på ekstralys for dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, BGB skrev:

Jeg la faktisk merke til dette på vår Kodiaq, men i motsetning til halogen og xenon har LED veldig lite strølys, «kanten» på hvor lyset slutter er helt rett og det er ingen lys over linjen. Det virker som om lyset er kortere selv om det er korrekt, det er mangelen på strølys som får det til å virke sånn. 
 

Men, lysene kan jo trenge en kalibrering om det er virkelig ille. 

G

 

15 timer siden, Arnfinn Haugen skrev:

Har nettopp mottatt Karoq med full LED lys. Er utrolig skuffet over rekkevidden på nærlysene. Andre med samme erfaring?

 

Har foretatt  gjentatte målinger av nærlysets rekkevidde. Et snitt av målingene viser at det er mulig å se benene på en mørkkledd person på i underkant av 50 meter.  I 80km/t tilsvarer dette en mulig total reaksjonstid på ca. 2,2 sek. Antar vi at en fører trenger ca 1 sek. før oppnremsing starter, får vi en effektiv bremsetid på 1,2 sek. Dette synes å være trafikkfarlig lite.  Ellers er det helt korrekt at lysene er skarpt avgrenset. Forhandler påstår at de har fått beskjed fra Møller Bil om det ikke er mulig å justere/kalibrere lysene. Høres litt merkelig ut. Hva skjer da etter f.eks. en frontskade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Arnfinn Haugen skrev:

G

 

 

Har foretatt  gjentatte målinger av nærlysets rekkevidde. Et snitt av målingene viser at det er mulig å se benene på en mørkkledd person på i underkant av 50 meter.  I 80km/t tilsvarer dette en mulig total reaksjonstid på ca. 2,2 sek. Antar vi at en fører trenger ca 1 sek. før oppnremsing starter, får vi en effektiv bremsetid på 1,2 sek. Dette synes å være trafikkfarlig lite.  Ellers er det helt korrekt at lysene er skarpt avgrenset. Forhandler påstår at de har fått beskjed fra Møller Bil om det ikke er mulig å justere/kalibrere lysene. Høres litt merkelig ut. Hva skjer da etter f.eks. en frontskade?

Helt riktig det du sier angående reaksjonstid, men er det noe som hindrer i å ha på langlys når du er i en 80-sone når det er mørkt?

Jeg har ikke hørt at det ikke går an å kalibrere disse lysene, så det kan jeg faktisk ikke bekrefte eller avkrefte. Men det høres utrolig merkelig ut. Alle biler med lyshøyde regulering skal kunne kalibreres ihht typegodkjenning på hver modell, det skal jo gjøres ved senking, feil, bytte av lykter osv. Man kan grunninnstille lys ved diagnose men også justere selve lykten (uten å ha sjekket på Karoq).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Arnfinn Haugen skrev:

Kan jo tenkes at en møter en bil- og må blende for denne, selv i 80 sone........

Naturligvis, men langlysene er jo kjapt på igjen. Og forhåpentligvis så er det ikke så mange som går i veien der hvor det er 80. Uansett, i 80 km/t og mørke er det skummelt å bruke nærlys uansett lyskilde - bortsett fra Matrix da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Mange har hatt "trøbbrl" med LED lysene i England. Der har dem fått justert opp lyktene (kalibrert) ifølge briskoda.net. så, dette skal være mulig. Men, når du passerer 80km/T skal også lyktene justere seg høyere.. såkalt motorveimodus? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har de siste dager vært i e-postutveksling med importør(Møller) Synes desverre ikke å være vilje/erkjennelse til å akseptere  at lyset kan være et problem. Anbefaler sterkt at kjøpere som vurderer Kodoaq, foretar prøvekjøring etter mørkets frambrudd.

Min forrige bil var en Mazda CX 5 fl. Full led. Denne hadde meget gode lys,både fjærn-og nærlys. Å komme fra denne til Karoq var som å komme fra himmel til hel.......

 

Skulle selvfølgelig være Karoq, ikke Kodiaq.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Arnfinn Haugen skrev:

Har de siste dager vært i e-postutveksling med importør(Møller) Synes desverre ikke å være vilje/erkjennelse til å akseptere  at lyset kan være et problem. Anbefaler sterkt at kjøpere som vurderer Kodoaq, foretar prøvekjøring etter mørkets frambrudd.

Min forrige bil var en Mazda CX 5 fl. Full led. Denne hadde meget gode lys,både fjærn-og nærlys. Å komme fra denne til Karoq var som å komme fra himmel til hel.......

 

Skulle selvfølgelig være Karoq, ikke Kodiaq.

Nå har ikke jeg testet lysene på en Karoq, men regner med det er tilnærmet likt det samme som Octavia, bare at Karoq lyktene er litt høyere.

Det jeg opplever... I skummering (Overgang fra lys til mørk) Så, har ikke led noe dem skulle sagt... Men, på bekmørke veier, så overgår dem FINT xenon og bi-xenon lykter på Audi'er som jeg har kjørt tidligere. Så, jeg er meget fornøyd på mørkeveier! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2019 den 19.55, Arnfinn Haugen skrev:

Har nettopp mottatt Karoq med full LED lys. Er utrolig skuffet over rekkevidden på nærlysene. Andre med samme erfaring?

Nei, jeg synes at både lysstyrken og rekkevidden er bra på min, men jeg har ikke målt den. Også fargen på lyset opplever jeg som god.  Det er markant skille mellom lyst og mørkt, så det kan være at mangel på strølys gjør at det oppleves som kort.

Men det skal sies st jeg kjører for det aller meste i urbant miljø med gatebelysning, og har ikke fått testet lysene på landevei med skifte mellom nær- og fjernlys enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 2 siste svar: 

Det er IKKE lysmengde (lux) det er noe galt med. Det er rekkevidden på nærlysene. Helt korrekt at avgrensningen er meget markant. I nærlyssammenheng kunne det kanskje vært en fordel med noe strølys.

Gjør et nytt forsøk på å få forhandler til å heve lysene noe (på mitt ansvar). Kan for ordens skyld nevne at jeg har 2 fagbrev innen området bil/mek, så helt blank er jeg ikke. Må innerømme at de begynner å bli gamle. Har derfor ingen kunnskaper om led-lys.

Takk for gode samtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 25.10.2019 den 19.55, Arnfinn Haugen skrev:

Har nettopp mottatt Karoq med full LED lys. Er utrolig skuffet over rekkevidden på nærlysene. Andre med samme erfaring?

Hadde samme erfaring med min Karoq. Reklamerte og de kontrollerte lysene og justerte de opp så høyt de hadde lov til. Synes det ble litt bedre ihverfall.
I tillegg kan du velge oppsett for lys hvis du har forskjellige kjøremodus, men mulig det bare gjelder for fjernlysene. Jeg har satt min individuelle modus med sport på lysene, det fungerer ihvertfall bedre enn f. eks Eco, men synes fortsatt fjernlysene er for dårlig på svingete veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...