Gå til innhold
TorSim

Skifte til vinterdekk på 4 x 4 18 modell Kodiaq og sportsmodus


Anbefalte innlegg

Kanskje et dumt spørsmål, men har aldri hatt firehjulstrekker før. Dekkene var nye på bilen i fjor, så skal ikke skiftes, bare lurer på om det er noe med plassering av dekkene på bilen, forstår at en kan ødelegge mye med feilplassering av dekk? Er det slik at f.eks. venstre vinter bakhjul, skal ha samme plass i år, eller kan en skifte mellom framdekk og bakdekk osv? Alle råd mottas med takk 😊. Hvilke moment skal en ha på Kodiaq?

Et annet spørsmål: Når jeg kjører i "Sportsmode" og stenger bilen, ser det ikke ut som gearkassen står i "sportsmode" når jeg starter opp igjen? Andre so har vært borti dette? Bilen står i sportsmode på "knappen som velger modus", men i instrumentpanelet står gearkassen i D og ikke S. Må trykke en gang til for å få den sportsmodus igjen. Kan dette stemme? Skal ikke dette ligge på minnet på bilen, hvilke modus som er valgt til en gjør et nytt valg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dette med vinterdekk (og enkelte sommerdekk) så er det først og fremst om dekkene er merket med rotasjonsretning som bestemmer hvilken side av bilen de skal være på.
Det neste er om de ikke har den merkingen, så bør dekk som har sittet på høyre side av bilen fortsette med det, men å bytte på foran og bak for hver sesong er jo en smart ting for å la de få nogenlunde lik slitasje. Det en bør passe på her med tanke på 4x4 er at de byttes parvis, slik at en får dekk med samme slitasje på samme aksel, og når en bytter dekk så bør begge de nye dekkene også være på samme aksel. Men om en bytter på dekk frem/bak for hver sesong, så blir de nogenlunde jevnt slitt og en kan da bytte alle 4 på likt når de er utslitt.

Kan være litt uheldig for Haldex over tid om en kjører over tid med et nesten utslitt dekk og et helt nytt dekk på samme aksel. Det blir forskjellig rotasjonshastighet på hjulene pga at et nytt dekk er litt større i omkrets med nytt mønster, og det kan være uheldig for biler med 4x4/Haldex.

Når det gjelder Sportmodus så har de nå gjort dette annerledes, bilen starter i normalmodus hver gang en starter bilen, så må en selv velge hvilken modus en ønsker for hver gang bilen startes. Slik var det ikke på en Superb 2016 modell jeg hadde, men det er slik på Superb 2019 jeg har i dag. Det var i følge selger noe bilen i dag skal være programmert til pga noen EU-direktiver, det var kun den informasjonen han hadde, men om det stemmer vet jeg ikke.
Det har vel mest sannsynlig noe med avgassutslipp å gjøre, så bilen går renest mulig fra start av, så må en selv velge om en ønsker en annen innstilling. Det var i hvert fall selgers forklaring til meg når jeg spurte om dette da jeg hentet bilen ny nå i sommer, men det har jeg kun selgers info på, dette kan jeg ikke noe om selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilken modus du forlater bilen i, så vil den starte i drive når du starter opp igjen etter å ha stått parkert en stund. 

Starter du opp innenfor en gitt kort tidsperiode (vet ikke nøyaktig min) så kan du oppleve at du framdeles er i samme modus fremdeles. Det er programmert sånn. 

Samme gjelder hvis du trekker henger, eller bruker kroken og kobler til ledning av en annen grunn (sykkelstativ). Da MÅ du inn å skru på hjelpesystemene igjen. Det skal være sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

140Nm på Kodiaq.


I motsetning til låste differensialer takler Haldex ganske mye før noe blir ødelagt. Ingen problem med litt forskjell foran og bak, det blir et problem om du holder 180-240km/t over tid. 5% forskjell er det som er lov, så stor forskjell utgjør ikke slitte dekk. 
 

Det kan være lurt å flytte dekk som har stått bak frem, da Haldex er biased foran og vil slite mest der, alltid ha best mønster foran - men sørg for riktig rotasjon. 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Krever det noe spesielt verktøy for å bytte bremseklosser fremme på 2018 Kodiaq? Er det skrudde stempel eller er det bare å presse? mvh Tom Ronny Sundt 
    • Hei godtfolk! Jeg har drevet å klødd jeg i hodet for noe som enten er reelt, eller bare et problem laget i mitt eget hodet. I fjor høst kjøpte jeg meg en meget flott brukt Kodiaq 2018 TDI 190 hk og er generelt veldig fornøyd med kjøpet. Bilen er utstyrt med webasto som fungere både som parkeringsvarmer og som tilleggsvarmer.  Det jeg undrer meg over er det faktum at jeg synes bilen oppnår rask driftstemperatur, dvs etter 10 minutt kjøring har bilen oppnådd 90 gr og god varme i kupé. Jeg har huket av for automatisk tilleggsvarmer i infotainment siden jeg ønsker å styre denne selv, da det kan bli noe småkjøring. Jeg kan ikke høre at det suser heller etter at jeg har slått av bilen. Kan det være at den tilleggsvarmer går selvom jeg har trykket av funksjonen? Om bilen er kodet slik? Altså, det er ikke noe problem i seg selv, da nåla ikke passerer 90 gr, ingen lekkasjer, og bilen fungerer normalt ellers. Kanskje litt dumt spørsmål, siden jeg har en viss peiling på bil og klarer å orientere meg heilt greit om biler, men akkurat dette gjorde meg usikker. Før kodiaqen hadde jeg en ford tdi 2011 modell som ikke ble i nærheten så fort driftsvarm som denne.  Eneste erfaring jeg har fra VAG er en octavia tdi jeg eide for en god tid tilbake. Det hele kan være et resultat av hyperfokus grunnet min adhd diagnose, eller så er det noe som ikke stemmer😅
    • Kan være å mangt dette. Hjullager, turbo og også kupévifta kan pipe. Jeg har piping i det som virker som midlere turtallsområde for motoren. Men det rare er at det ikke piper noe som helst hvis jeg slår av kupévifta. Så da blir det bytte av den.  Hvis det et ett eller flere slitte lager i turboen så kan bilen nok brukes, men før eller senere vil turboen havarere. Hvor lang tid det tar er umulig å si. Mest sannsynlig vil turboen og motoren virke greit nok inntil at slakken blir så stor at skovlene slites mot huset og virkningsgraden faller mer og mer. Og tilslutt vil noe svikte og da er det fare for metallbiter inn i motoren. I alle fall, turboer lever et tøft liv, de snurrer fort rundt, må ha god og fungerende kjøling og god smøring fra motoroljen. Så et par regler er gode å følge for at turboen skal ha det best mulig.
    • Noen som vet hva denne «feil start/stopp» egentlig betyr? Dukket opp etter at jeg startet bilen idag
    • Trenger hjelp her, antiskrens, firehjulsdrift og ryggesensor funker ikke. Ved diagnose kommer det opp: styreenhet for firehjulsdrift. Ble byttet en abs sensor, da funket alt, så ble det byttet batteri og feilen kom opp igjen. Diagnose viser også : " hvilestrøm, verdi/ sign. Utenfor, område maks"  et verksted sier at batteriet må byttes, men vil det ha innvirkning på at de tingene ikke fungerer?  Kan det være en abs sensor som er gåen? Noen som vet?😊
    • Hei. Har en Yeti Adventure 2014 modell jeg kunne tenke meg å Plasti dip lakkere i en morsom farge. Noen som kan det her? Bor i Nittedal, men er mobil. 🙂 Mvh Bjørn 
    • Vært på enda ett verksted og det er nok turboen som lager lyden. Lagret i turboen som er dårlig. Noen erfaring på hvor lenge man kan kjøre med dette ? Vil det få store konsekvenser om man bruker bilen. Kommer det noe varsel på bilen før den ryker ? Bilen har stått i garasjen siden jeg fikk bekreftet at deg var turboen 
    • Tja...om det er hjullager, bør lyden endre seg/forsvinne om du svingar til høgre eller venstre..og det vil vel og vere uavhengig om du har høgt eller lavt turtall.. kjør i eit lavare eller høgare gir og hør etter lyden. Skru av vifte når du tester 
    • Har en ulyd/plystrelyd som kommer fra en 09 octavia når jeg kommer opp i ca 1700 omdreininge. Gir seg om jeg da slipper gassen eller gir mer og kommer opp i 2000 omdreininger. Var inne på verkstede og de mente det var en dårlig hjullager. Høres ut som lyden kommer fra passasjer siden. Har og hatt litt lyd fra vifta i bilen på lav hastighet men om den står på fult blir lyden borte.   Noen som har hørt dette før. Legger ved en liten video av lyden.  B4FCA0CE-9627-4F0D-9738-7B3EB7207E1F.mp4
    • Hei og velkommen til forumet! Kan ikke svare for din bil, men på min 2016 octavia m/bi-xenon blir automatisk fjernlys aktivert over 58 km/t og forblir aktive ned til 28 km/t når funksjonen er aktivert. Lysene "svinger" med rattutslag i lav hastighet og lyser extra opp på motsatt side. Etterhvert som hastighet øker opp mot 58 km/t, sentreres lys-kjegle mer og mer. Kjører mye i lav hastighet på svingete mørklagde veier og skulle ønske fjernlys slo seg på ved lavere hastighet. Endret 58 km/t grense via OBD11 til 38 km/t, men dette fungerte dårlig pga denne greia med opplysning av venstre siden av veien. Resultatet var at fjernlyset på venstre lykt lyste rett til skogs i lavere hastighet. Tilbakestillt til orginalverdi etter et par uker. Så nå skifter jeg fra automatisk fjernlys til tvunget fjernlys ved å skyve lys spak fremover en extra gang. Automatisk fjernlys aktiveres ved å gjenta denne bevegelsen. Håper dette gir deg litt mer innsikt ang temaet 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

×
×
  • Opprett ny...