Gå til innhold
Asse22

Passer dekkene på felgen?


Anbefalte innlegg

Hei

Er eier av en Skoda Superb som har sommerdekk med størrelse 225/45-17 og står på felg. Har akkurat kvittet meg med en Saab som hadde helt nye dekk som jeg per nå har beholdt. De har størrelse 205/55-16 og står på felg. Noen som vet om disse vil passe på felgen til Superben, da dekkene som er der begynner å bli slitt? Når jeg stiller disse to modellene ved siden av hverandre ser de helt like ut. 😎

Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må spørre opp igjen for jeg må ha ting inn med teskje.

Standard dekk/felg i vognkortet er 205/55R16 foran og bak. Jeg har vinterdekk i denne dimensjonen. Sommerdekkene er av dimensjon 225/45R17, og er i vognkortet oppgitt som en alternativ dekkdimensjon.

Forstår jeg det sånn at disse dekkene ikke vil passe på samme felg, altså at jeg har en sommerfelg som er større enn vinterfelgen (17" vs 16")? Grunnen til at jeg spør er at jeg fra en annen bil har noen helt strøkne sommerdekk på 205/55R16, men om jeg forstår det rett vil disse ikke passe på sommerfelgen min (17")?

Er det vanlig at sommerdekkene er større enn vinterdekkene? All den tid vinterdekkene mine følger standard dekkdimensjon, mens sommerdekkene bruker alternativ dekkdimensjon.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Asse22 skrev:

Grunnen til at jeg spør er at jeg fra en annen bil har noen helt strøkne sommerdekk på 205/55R16, men om jeg forstår det rett vil disse ikke passe på sommerfelgen min (17")?

Nei, det går ikke. 
 

Størrelse på dekk og felg betyr ingenting, alt handler om riktig rulleomkrets. 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner det.

 

Nå skjønner jeg også hva du mente med:

4 timer siden, BGB skrev:

Størrelse på dekk og felg betyr ingenting, alt handler om riktig rulleomkrets. 

 

Svaret er jo enkelt da. Siden jeg har en 17" felg og da passer selvfølgelig ikke et 16" dekk.

Takk for hjelpen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Asse22 skrev:

Hvordan vet du at de ikke passer? Jeg skjønner ikke helt. 

Bare for å utdype dette litt, en 16" felg har en diameter på 16", og et 17" dekk vil da ha en for stor diameter til å passe på den felgen.
Så motsatt med en 17" felg, et 17" dekk har en for stor diameter til at det fysisk vil passe på en 16" felg.

I tillegg så kommer det som @BGB skriver, at det også har med rulleomkretsen til hjulet/dekket, at det skal være korrekt i forhold til hva som står i vognkortet til din bil.
Her hadde 205/55-16" dekk passet til din Superb, OM du hadde hatt riktig dimensjon på felgen.

Se litt på denne dekk kalkulatoren, så ser du hvilken bredde og profil som kan benyttes i forhold til hva som står i vognkortet til bilen. Rulleomkretsen kan lovlig forandres inntil +/- 5% i forhold til hva som står i vognkortet til bilen.

http://www.dekkalkulator.com

På dette skjermbildet her har jeg lagt inn de dimensjonene du spurte om, så ser du at dekket (205/55-16") kan lovlig benyttes, men du har ikke riktige felger så lenge du har 17" felg til din Skoda.
Der ser du også at det er en fysisk større diameter på en 17" felg enn en 16", men 17" dekket har en lavere profil, og dermed blir rulleomkretsen ganske lik, kun 0,31% avvik.

560769179_Skjermbilde2019-10-30kl_17_34_30.thumb.png.cbbdd593809ad84f316b5f644b9a70dd.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...