Gå til innhold
SAa

WLAN


Anbefalte innlegg

Jeg har en Amundsen radio i min Karoq 2019 modell. Forhandleren knyttet telefonen min til infotainment- funksjonen,  men jeg har helt siden anskaffelsen i mars hatt problemer med å få wlan-forbindelse med mobiltelefonen. Riktignok har jeg som oftest fått det til etter hvert med mye lirking, bl.a. ved å slette telefonen for så å legge den inn på nytt. Denne taktikken prøvde jeg også i går, men resultatet var nedslående: "Kan ikke opprette wlan-forbindelse". Jeg får også beskjed om at jeg taster inn feil wi-fi passord. Altså ingen forbindelse mellom telefon og bil overhodet. Noen som kan bidra med gode råd?

Endret av SAa
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken mobiltelefon har du @SAa ?

Jeg hadde også store problemer med å dele internet fra min mobil med min Superb 2019 (med Columbus infotainmentsystem), og det fungerte vel så godt som på max 1 av 20 forsøk, så jeg ga det egentlig litt opp, da hadde jeg en Samsung S8.

Men så fikk jeg ny mobil av arbeidsgiver nå i høst (iPhone 8), og der bare delte jeg internet og det virket. Og det samme skjer hver eneste gang jeg ønsker å tilkoble bilen til mobilen, jeg går inn på innstillingene til mobilen, velger del internet og så er bilen tilkoblet.

Det kan jo også være at enten din mobil og/eller bilens infotainmentsystem trenger en oppdatering for at dette skal fungere, det er ikke noe jeg vet, kun et forslag til løsning...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke problemet skyldes telefonen. I likhet med deg, Superb III, har jeg en iPhone 8. Den forrige var en iPhone 5, og det samme var det samme. Det virker som at telefonen blir oppdatert stadig vekk, kanskje det er godeste Amundsen som svikter meg. 1 av 20 forsøk...  - det lyder kjent.

Endret av SAa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SAa skrev:

Nei, jeg tror ikke problemet skyldes telefonen. I likhet med deg, Superb III, har jeg en iPhone 8. Den forrige var en iPhone 5, og det samme var det samme. Det virker som at telefonen blir oppdatert stadig vekk, kanskje det er godeste Amundsen som svikter meg. 1 av 20 forsøk...  - det lyder kjent.

Ganske sikker på at dette er telefonen :) 
Hadde iPhone tidligere, og delte WLAN via denne til bil, bare trøbbel...

Samsung S10 nå, denne har jeg testet noen få ganger, fungerte bra.
men, fant ut at det var enklere å kjøpe seg et USB 4G modem... :) f.eks Huawei E3372H-153
Kjøpte på ebay, til noen hundre lapper.. Ikke opplevd noe trøbbel etter det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være uhyre forsiktig med å påstå noe som helst, men som sagt med min Samsung 8 hadde jeg bare trøbbel, men det kan selvfølgelig være at den telefonens OS ikke samsvarte med hva som ble gjort med bilens oppdatering før jeg fikk den utlevert i August nå i sommer.
Det fungerte forsåvidt ikke i det hele tatt til min forrige bil Octavia 2018 med Amundsen infotainmentsystem med Samsung S8 heller, mens selgers iPhone bare koblet seg rett på med en gang.
Der ble det forsøkt oppdateringer av bilens software, mobilen slettet og lagt til igjen, men den fikk jeg aldri tilkoblet til mot bilens WLAN.

Uansett hvor mange oppdateringer som har kommet den siste tiden på iPhone (senest i går, har nå iOS 13.2.3), så fungerer det likevel helt sømløst for min del.

Mulig det er som du skriver @SAa, at det er din bil sitt Amundsen infotainmentsystem som trenger en oppdatering, det er jo forsåvidt bare å forhøre seg med din forhandler om det har kommet noen oppdateringer til din bil siden du kjøpte den. Det er jo i alle fall verdt et forsøk :) 

Ellers så kommer jo også @Marius med et godt forslag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Marius og Superb III for gode svar. Interessant det du, Marius, skriver om bruk av USB modem. Selv er jeg nok en novise på dette området, så et par praktiske spørsmål. Et slikt modem krever vel et sim-kort? Kan en såkalt "tvilling" (Telenor) gjøre nytten, eller må det opprettes et eget abonnement? Når så dette er i orden, er det da bare å sette modemet i USB-porten, og så er man i gang?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SAa skrev:

Selv er jeg nok en novise på dette området, så et par praktiske spørsmål. Et slikt modem krever vel et sim-kort? Kan en såkalt "tvilling" (Telenor) gjøre nytten?

Yepp, opprett et tvilling/datasim-kort til ditt eksisterende mobil ab., så har du det du trenger :) 

Har du forresten forsøkt å slette mobilen din fra bilens infotainment system, slette bilen fra mobilen bluetooth-tilkokobling, og så sette dette opp på nytt?
Jeg vet ikke om det hjelper, men det er jo noe en enkelt kan forsøke selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det.. Kun Tvilling/data som som kreves.

Eneste grunnen til at jeg gikk for den løsningen, er at denne starter opp automatisk ved oppstart, bilen kobler seg opp automatisk til den ;) Så, nor mål prosedyre.. starte bilen begynne å kjøre, bil oppe å går på nett illøpet av 30 sekunder. Fungert meget tilfredsstillende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Et spørsmål til Marius (eller Superb III): Jeg har bestilt fra eBay et modem av samme type som du foreslo, og jeg antar det vil komme en av de nærmeste dagene. Er det da bare å sette inn simkortet, og så er man i gang, eller må man gjennom en eller annen unlock-prosedyre først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SAa skrev:

Et spørsmål til Marius (eller Superb III): Jeg har bestilt fra eBay et modem av samme type som du foreslo, og jeg antar det vil komme en av de nærmeste dagene. Er det da bare å sette inn simkortet, og så er man i gang, eller må man gjennom en eller annen unlock-prosedyre først?

Du burde skru av pinkode på simkortet.

Om det er Huawei du har kjøpt, Så kan du laste ned en app som heter Huawei Hilink, for å skru av pinkode og "sette" den opp. Om du har problemer. Bare ta kontakt her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marius. Som du sikkert skjønner, så er jeg nokså uerfaren på dette området. Ja, det er en Huawei jeg har kjøpt. Appen har jeg allerede på telefonen. Skal modemet være tilkoblet bilen når det settes opp, eller skal det gjøres på en datamaskin (Mac)? Jeg kommer helt sikkert til å ta kontakt senere, så takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, SAa skrev:

Hei Marius. Som du sikkert skjønner, så er jeg nokså uerfaren på dette området. Ja, det er en Huawei jeg har kjøpt. Appen har jeg allerede på telefonen. Skal modemet være tilkoblet bilen når det settes opp, eller skal det gjøres på en datamaskin (Mac)? Jeg kommer helt sikkert til å ta kontakt senere, så takk skal du ha.

Du kan sitte inne i huset å konfigurere... Det trenger KUN USB strøm, for å bli skrudd på.. Så må du koble maskinen eller tlf opp til wlan'et som dukker opp. Da kan du bruke APP, for å sette opp eget navn på WLAN og passord :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Marius. Jeg vet ikke om det gjør noen forskjell, men modemet som kom i dag, kalles Megafon Turbo Black 4G+. Det skal visst tilsvare Huawei. Mac'n godtar ikke denne (64 bit), men en gammel PC lastet automatisk ned en del drivere, og dermed koblet den seg til internett. Men i bilen fungerer det ikke. Jeg får heller ikke kontakt med modemet med telefonen, selv om maskinen er koblet til. Noen råd?

 

Endret av SAa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SAa skrev:

Hei, Marius. Jeg vet ikke om det gjør noen forskjell, men modemet som kom i dag, kalles Megafon Turbo Black 4G+. Det skal visst tilsvare Huawei. Mac'n godtar ikke denne (64 bit), men en gammel PC lastet automatisk ned en del drivere, og dermed koblet den seg til internett. Men i bilen fungerer det ikke. Jeg får heller ikke kontakt med modemet med telefonen, selv om maskinen er koblet til. Noen råd?

 

Hei,


"megafon turbo black 4G+" Er bare brandingen.. Men, er nok et Huawei det er snakk om :) 

Finner du WLAN som du har konfigurert på den? med telefon f.eks ? 
Fra du plugger stick'en inn i USB kontakt i bilen, så tar det ca 30 sekunder til den er bootet og klar til å bli koblet til... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, SAa skrev:

Hei.

Jeg finner wlan med den PC'n som også gir internett, men ikke med telefonen. Skal ikke sticken koble seg til automatisk når den er tilkoblet USB i bilen? 

Det stemmer, sticken skal koble seg automatisk til mobilnettet, når den får strøm.. fra den får strøm, så tar det ca 30 sekunder, før den er klar hos meg. Da kobler bilen automatisk til den og jeg har internett tilgang i bilen.

Men, dette må jo konfigureres på sticken, når du har fått den. Koble til den via webbrowser setter SSID navn, passord f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
4 timer siden, tronna skrev:

Jeg sliter med å se behovet for WLAN i bilen. Hva bruker man det til?

Behovet ligger der, om man ikke har simkort inngang montert i bilen. Alt iforhold til trafikk info, søk etter steder på nett via NAVI feks. Unger i bakseter med iPad uten simkort. Osv osv. Ganske mange brukerscenarier egentlig ;)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...