Gå til innhold
John strømmesen

Octavia sporer


Anbefalte innlegg

Etter å ha studert litt mer, så blir jeg litt mer i tvil her, så da må jeg spørre litt mer utfyllende,  @John strømmesen om jeg forstår deg riktig;

Så begynte bilen din plutselig å spore, og  for å rette på dette så har du tatt en firehjulskontroll og så byttet til 4 nye dekk, har jeg da forstått deg riktig?

I tilfelle det er slik, så skal det vel mye til at du har for lite luft i både de dekka du hadde fra før av, og de nye du har kjøpt?

Jeg har mer og mer tro på at det er noe med understellet, som f.eks. noe av det jeg nevnte å det forrige innlegget, men sikker er jeg selvfølgelig ikke...........

Start med sjekk av lufttrykk, det er både det enkleste og helt gratis :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du jo eliminert to - tre feil allerede;

  • En firehjulkontroll som viste et avvik, som nå er korrigert
  • Du har byttet til nye dekk og fjernet en evt feilkilde der
  • Du har nå sjekket lufttrykket, og korrigert det

Etter min mening (og tidligere opplevde erfaringer selv) så ville jeg ha sjekket ut støtdempere (da først og fremst bak), og det samme om fjærene er hele. Men sjekk for all del dette på samtlige hjørner av bilen.

Sjekk også stabstag/foringer og alt annet som har med understellet å gjøre

Siden du har 4x4 så  ville jeg også ha sjekket mellomakselen, for det kan kanskje være kast i den. Det tror jeg først og fremst vil gi vibrasjoner i bilen, men dette er jo for å fortsette elimineringen av potensielle feilkilder.

Lykke til @John strømmesen , håper du finner ut av dette :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

takk for alle svar på mitt problem

kom inn på et verksted i Gallivarre... oppe på bukken i tre timer, ingen slark, tatt ny 4 hjulskontroll.. litt justering på vb

prøvekjøring , mulig litt bedre enn før , de to flinke svensker som hold på med bilen lurte på om «hakka blue «dekkene kan være feil til octavia. De ba meg skjekke med vinterhjulene på, for å se om det hjelper .Har ihvertfall fått sjekket at ingenting er løst.

så blir vel kjøring mot tromsø i helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hadde du ikke det samme problemet med sporing på de dekka du hadde på bilen før Hakka Blue også da?

Så om det sporet med gamle dekk og det sporer med nye dekk, så vil jeg fremdeles tro at det ikke er dekk som er problemet. Men det det kan jo selvsagt være en feil på dekk, og du kan ha fått kast i en felg. Har du/dere kjørt i noen hull, over noen kantsteiner elns den siste tiden da, som kan ha forårsaket en skade på felgen, slik at den er skjev/urund?

Det burde vel en avbalansering også avslørt, men det kan jo kanskje være en idé å sjekke ut felgen også. Blir det bra når du monterer på vinterhjul, så er det jo definitivt noe med dekk/felg på sommerhjul som er problemet. Har du fremdeles det samme problemet da også, så er det nok mer sjekk av understell/bakstilling som må til.

Håper du finner ut av det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at noen dekk kan være helt feil til en bil, men at noen dekk har mykere dekksider enn andre er korrekt

Et av de mykeste i så måte er Nokian R2, og ikke selv med det har jeg opplevd en slik følelse du beskriver. R2 krever forresten et høyere lufttrykk for å fungere godt

Hvilke dimensjoner og felger bruker du? Både sommer og vinter

Og, mener du som @Superb lll nevner at problemet ikke var der på vinterdekk?

Prøv isåfall å bytte tilbake

Sjekk også lufttrykk med kalibrert utstyr, de på bensinstasjoner kan variere voldsomt. Bruker selv den fra NAF

legg på til 2.5bar ved kalde dekk

Har selv opplevd ødelagte kjøreegenskaper i en glimrende bil grunnet feilkalibrert måler

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

skal prøve med vinterdekkene, når jeg kommer til tromsø. 

Hadde litt urolig oppførsel på de gamle sommerdekkene (hakka green) de sto for utskifting, samt att venstre forhjul var mer slitt i ytterkant. Tok en 4hjulskontroll først, så la jeg på nye hakka blue.

verkstedet i dag, kontrollerte lufttrykk

ingen synlige skader på felg, men får vel prøve en ny balansering

takk for tips !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med @PaulusA her, mykere dekk enn Hakkapeliitta R2 (piggfrie vinterhjul) skal en lete lenge etter, og jeg har kjørt to vintere med dem på en Superb 2016 modell, men aldri hatt slike opplevelser som du nevner her.

Den eneste gangen jeg har slik sporing som du nevner pga dekk, var når vinterdekka på den forrige arb.bilen min hadde mønsterseparasjon. Da føltes det som om bilen «fløt» oppå underlaget (bar asfalt), selv så tunglastet som den bilen var. Dvs at mønsteret løsnet fra selve dekket, og dette var ikke regummerte dekk heller. Dette var Continental, men de var 4-5 år gamle, og kjørt mye med tung last, så de var relativt «hardt belastet». Men det siste her kan jo ikke være tilfelle for din bil @John strømmesen, for du har jo helt nye dekk.

Test med vinterhjul først, og se hvilket resultat du får da. Er det da bra, så er det jo definitivt noe med felg og/eller dekk. Er det fremdeles et problem med vinterdekka også, så er vi nok over på dempere/fjærer/understell/bakstilling. Men siden de har sjekket bilen din nå, så regner jeg med at de har kontrollert mye av dette grundig?

En felg kan ha kast eller være skadet/skjev uten at det er synlige skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Da var man kommet heim.. funderte på hjemveien om det er Haldex som lager trøbbel ! Nå har jeg kjørt med vinterdekk, og merker ingenting ! Setter på hakka blue igjen, men nå står bakdekk fremme... nå er det ingen slinger.... tenkte å bytte tilbake, men vet jo ikke om det er fremme eller bak

googlet haldex , og symptomer ligner mitt tilfelle, når haldex ikke slipper

skal innom dekkverksted å få tatt avbalansering, og kanskje en service på haldex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det jo være at problemet har løst seg selv ved at Haldex har sluppet, uten at jeg kan noe om dette..........

Hadde jo vært interessant om du plasserte dekka akkurat slik de har stått, slik at du kan se hvordan det oppleves da. Om du prøver dette, så kom gjerne med en tilbakemelding, slik at vi kan lære enda litt mer. For andre kan jo oppleve de samme problemene som deg, og da er det jo greit om den endelige løsningen også står i tråden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. For å få det på det rene, hvilken bil har du, årsmodell og kjørelengde? Lenge siden Haldex'en fikk ny olje? 

Haldex versjon 4 har et filter, og hvis det går tett så får man endra kjøreegenskaper, i alle fall i forhold til det man er vant til. Samme hvis Haldex'en "lugger" enten på grunn av sensorfeil, elekronikkkrøll eller gammel olje på enheten. Verdt en sjekk kanskje? 

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, John strømmesen skrev:

Hei sjåføren

er en octavia 1,9 , 2009 modell

service på haldex v/ 90000 km da sa de den var uten filter. Nå gått 143000 km

så står vel for service (60000 km)

takk for innspill !

Det var da merkelig. 2009 modellen har Haldex generasjon 4, som nettopp har filter. Så hvis bilen har gått 143000 km uten å skifte filter, da skal du se at pumpen har slitt med å sirkulere oljen. Kanskje den til og med har skjært seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2018 den 17.42, Superb lll skrev:

Da kan det jo være at problemet har løst seg selv ved at Haldex har sluppet, uten at jeg kan noe om dette..........

Hadde jo vært interessant om du plasserte dekka akkurat slik de har stått, slik at du kan se hvordan det oppleves da. Om du prøver dette, så kom gjerne med en tilbakemelding, slik at vi kan lære enda litt mer. For andre kan jo oppleve de samme problemene som deg, og da er det jo greit om den endelige løsningen også står i tråden :) 

Hei

i dag da jeg tok en prøvetur, før jeg tenkte å bytte om på dekkene igjen, var bilen idiot igjen... ? Har bestilt storservice (150000)

på Bardufoss, Sulland tromsø svarer ikke..

de sier at  er filter på haldex, men «er ikke å få tak i i deres system»..... ergo bruker de ikke å bytte filter ! Men i Haldex står det bytte av olje og filter på 30000...

så her må man øyensynlig kjøpe haldex filter selv.... er dette noe noen andre har svar på ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, John strømmesen skrev:

 

de sier at  er filter på haldex, men «er ikke å få tak i i deres system»..... ergo bruker de ikke å bytte filter ! Men i Haldex står det bytte av olje og filter på 30000...

så her må man øyensynlig kjøpe haldex filter selv.... er dette noe noen andre har svar på ?

 

Hæ? Det er jo helt talentløst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...