Gå til innhold
John strømmesen

Octavia sporer


Anbefalte innlegg

Det høres jo bare helt sykt ut. Man må da kunne forvente at merkeverksted skal kunne håndtere det som skal byttes på standard servicer... Hva skjer om Haldexen ryker fordi du ikke har fått nytt filter? Da må du vel ta kampen med Sulland for å få dem til å dekke dette? Skoda vil nok kunne sette seg på bakbeina ser jeg for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, John strømmesen skrev:

 Sulland tromsø svarer ikke..

de sier at  er filter på haldex, men «er ikke å få tak i i deres system»..... ergo bruker de ikke å bytte filter !

Nei nei nei nei nei....... er det mulig?

Det hadde jeg ikke trodd av en merkeforhandler. Da er det jo dem som har forårsaket det som eventuelt dukker opp nå. Hvis de ikke ordner opp selv, så kan du gå til importør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, John strømmesen skrev:

Hei

i dag da jeg tok en prøvetur, før jeg tenkte å bytte om på dekkene igjen, var bilen idiot igjen... ? Har bestilt storservice (150000) på Bardufoss, Sulland tromsø svarer ikke..

de sier at  er filter på haldex, men «er ikke å få tak i i deres system»..... ergo bruker de ikke å bytte filter !

Men i Haldex står det bytte av olje og filter på 30000...

så her må man øyensynlig kjøpe haldex filter selv.... er dette noe noen andre har svar på ?

 

Det kan ikke være mulig det de holder på med her, det de ikke har, må de jo bare få tak i. Sist jeg sjekket så virket fremdeles telefonen, internett burde være oppe og gå, og i verste fall så finnes det kanskje fax også. Importøren av Haldex (eller hva nå enn det blir), Haldex Norge elns, klarer garantert å sende ut filter om det blir bestilt, men da må de jo faktisk ta kontakt med dem..........

Det er snart 50 år siden førstemann satte sin fot på månen, og det tror jeg faktisk skal litt mer til enn å bestille et Haldex filter. Enten så er de udugelige eller så er de ubrukelige, fritt valg........

 

Håper du har dette skriftlig, og om så er at du ikke har det, så forlang at de skriver ned/ut hva de har uttalt til deg, så tar du dette direkte opp med Møller. Dette er rett og slett for dumt!

Det er menneskelig å gjøre feil, men da skal en jo gjøre det en kan for å rette det opp igjen, ikke gjøre det enda verre.

Håper neste verksted er mer løsningsorienterte, og faktisk gjør det de skal.

Må jo bare satse på at Haldex ikke er permanent skadet, men at et olje -og filterskift vil ordne opp i problemene. Tror ikke det er nødvendig å gjøre flere forsøk å bytte/rullere om på dekk, etter det du har erfart nå @John strømmesen.

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har filterbytte på Haldex gen. 4 vært diskutert i andre forum også. Så det er visst et hett tema om dette filteret. Noe merkelig at der er et filter, uten at det faktisk skal skiftes.

https://www.briskoda.net/forums/topic/450696-haldex-gen-4-oil-filter-change/

Må si at skepsisen kommer snikende.....for det sies at på Haldex generasjon 5 er det ikke filter, men det er det! Det sitter en sil/filter på enden av pumpehuset. Og hvis det ser slik ut etter bare 10000 miles, da er det absolutt et tema! Her må man være observant!

https://forums.vwvortex.com/showthread.php?8908177-MK7-Haldex-Fluid-Change-DIY

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nesten skremmende at det ser slik ut etter bare ca 16.000km, når det er 30.000km mellom hvert oljeskift ( i hvert fall etter hva som er på Haldex 4, hva som gjelder for oljeskiftintervaller på Haldex 5 vet jeg ikke).

For meg som ikke skrur en eneste skrue på bilen selv (lenger), så er en jo bare nødt til å stole på at dette blir utført slik det skal på servicene. 

Men hvordan skal de da få renset dette filteret?

Ser jo ikke akkurat ut som at det hjelper så mye å bare bytte olje når det ser slik ut på filteret etter såpass få kjørte kilometere.........

Takk for linker og info @Sjåføren :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 30000 km på generasjon 5 også. Og ja, det ser ikke bra ut med dritten filteret. Men dette KAN jo ha kommet på de første 100 innkjøringsmila og så kommer det ikke mere......

Det skremmende er hvis dritten bygger seg opp, og ikke fjernes før det er tett! Og på gen. 5 heter det seg at der ikke er filter engang! Da vil det jo i hvertfall ikke bli oppdaget behov for rensing (som det er snakk om her). Det er da problemene begynner. Først så slutter Haldex'en  virke fordi all olja går by-pass rett i oljesumpen igjen. Da kjører man rundt med noe man tror er 4x4, men i praksis har man en fremhjulsdrevet bil. Så kan de mekaniske problemene dukke opp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sårbart dette er kommer sikkert an på flere ting, vi har som jeg har nevnt tidligere flere hundre biler i firmaet der jeg jobber, og veldig mange av dem er VW med syncro/4motion, og det er vel i grunnen bare et navn på 4x4 systemet som også er av Haldex........?

De fleste bilene hos oss er nedlesset med verktøy og utstyr, så de er gjerne tett opptil maks totalvekt hele tiden, ofte med hengere etter og kjøring i terrenget/dårlige skogsveier. Og det er svært sjeldent vi hører om noen problemer med dette i det hele tatt, ikke blir alle 4 dekka byttet etter hvert som de blir slitt heller. Vårt største problem er og blir DPF og svinghjul.

De problemene jeg har lest om i Skoda gruppa på FB når det gjelder 4x4 er stort sett noe som blir løst ved en SW oppdatering, men jeg mener jo selvfølgelig ikke å si at det ikke forekommer feil, for det er jo bare å se på problemene til @John strømmesen i denne tråden. Mulig det er langt flere som også har utfordringer med Haldex om en ser på utenlandske forum, men det kjenner jeg ikke til.

Med dette så mener jeg rett og slett at dette tåler nok langt mer en vi frykter, men en blir jo selvfølgelig tankefull av å lese problemene i denne tråden, og ikke minst at det er filtere som hverken kan/eller blir byttet på service, og når en ser på linken du la ut over hvor tilsølt dette filteret er, så tenker en jo sitt..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

i går var jeg på vianor i tromsø der jeg kjøpte dekkene mine.. De tok av og balanserte alle hjul, ba meg ta en prøvetur...... akkurat samme rugging på bakenden som før.

tilbake til vianor, de tilbød meg nye dekk. Satte på hakka green , nå har jeg kjørt 22 mil, bilen er som ny igjen ? Så det ser ut som at "hakka blue" ikke passer min bil !

Flott gjordt av vianor tromsø !! Kostet meg ikke ei krone !

takk for innspill i saken !  Nå er det å vente på haldex filteret som er bestillt på nett,som skal byttes på storservice 18.september ??

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overrasket over at dekktype kan ha SÅ mye å si, det er jo et annerkjent merke. Men god service av Vianor! Det er kanskje litt av policyen å holde kundene fornøyde (da er det større sjans for at de kommer tilbake flere ganger). Men ikke fullt så bra av merkeforhandler..... 

Blir spennende å følge fortsettelsen!

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2018 den 14.11, John strømmesen skrev:

Hei

Da var man kommet heim.. funderte på hjemveien om det er Haldex som lager trøbbel ! Nå har jeg kjørt med vinterdekk, og merker ingenting ! Setter på hakka blue igjen, men nå står bakdekk fremme... nå er det ingen slinger.... tenkte å bytte tilbake, men vet jo ikke om det er fremme eller bak

googlet haldex , og symptomer ligner mitt tilfelle, når haldex ikke slipper

skal innom dekkverksted å få tatt avbalansering, og kanskje en service på haldex

Når du skriver dette (på lørdag), så virker det jo som at det ikke kan bare være dekk som er problemet. og når du så legger til dette under her (på mandag), så er det jo det samme problemet igjen.

På 20.8.2018 den 16.32, John strømmesen skrev:

Hei

i dag da jeg tok en prøvetur, før jeg tenkte å bytte om på dekkene igjen, var bilen idiot igjen... ? Har bestilt storservice (150000)

på Bardufoss, Sulland tromsø svarer ikke..

de sier at  er filter på haldex, men «er ikke å få tak i i deres system»..... ergo bruker de ikke å bytte filter ! Men i Haldex står det bytte av olje og filter på 30000...

så her må man øyensynlig kjøpe haldex filter selv.... er dette noe noen andre har svar på ?

 

Så det skal bli spennende å se hva en service, olje -og filter bytte på Haldex kan gjøre.

19 timer siden, John strømmesen skrev:

Hei

i går var jeg på vianor i tromsø der jeg kjøpte dekkene mine.. De tok av og balanserte alle hjul, ba meg ta en prøvetur...... akkurat samme rugging på bakenden som før.

tilbake til vianor, de tilbød meg nye dekk. Satte på hakka green , nå har jeg kjørt 22 mil, bilen er som ny igjen ? Så det ser ut som at "hakka blue" ikke passer min bil !

Flott gjordt av vianor tromsø !! Kostet meg ikke ei krone !

takk for innspill i saken !  Nå er det å vente på haldex filteret som er bestillt på nett,som skal byttes på storservice 18.september ??

Dette er jo strålende service av Vianor, men jeg er fremdeles ikke overbevist om at det bare er dekka som er problemet, selv om det ble bra etter dekkbytte. For det var jo også bra etter at du byttet over til dine vinterdekk, men det ble problemer bare noen dager etterpå, men da med Nokian dekka du nå har byttet.

Du hadde jo også problemer før du byttet til nye sommerdekk, så helt overbevist om at det kun er dekkproblemer er jeg ikke, men håper egentlig at jeg tar feil............ :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...