Gå til innhold
Radial

Årlige servicekostnader Kodiaq 190tdi 4x4 dsg


Anbefalte innlegg

Hei

Sitter å sammenligner driftskostnadene på min gamle Ssanyong Rexton opp imot NY kodiaq... veldig nær at det faktisk "lønner seg" med ny bil for meg, helt hinsides tidligere tankegang.

Selve Service-posten (som jeg utfører selv i dag med god suksess) er utfordringen.
Jeg ligger jevnt over på ca 3000kr årlig med koreaner'n når det kjøres 15-16000km i året.... det er ganske hyppige intervaller på diffoljer, filtere og girkasse som gir denne kostnaden.

Hva vil være årlig service kostnad på en Kodiaq over ett 5 års livsløp/100 000km? Reparasjoner er en annen post.
Tenkte å sette opp for fast 1år/15000km serviceintervaller, da jeg kommer til å ha bilen lenge, og den vil  nok ha godt av det med mitt (mis)bruk av tunge hengere og mye motorveikjøring.
Foreløpig satt opp 3500kr.... men det føltes litt lavt ut? eller?
Blir service der det er billigst...vil egentlig gjøre den selv, men da går garantien vil jeg tro. Halve poenget med ny bil er garanti :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Radial skrev:

Hei

Sitter å sammenligner driftskostnadene på min gamle Ssanyong Rexton opp imot NY kodiaq... veldig nær at det faktisk "lønner seg" med ny bil for meg, helt hinsides tidligere tankegang.

Selve Service-posten (som jeg utfører selv i dag med god suksess) er utfordringen.
Jeg ligger jevnt over på ca 3000kr årlig med koreaner'n når det kjøres 15-16000km i året.... det er ganske hyppige intervaller på diffoljer, filtere og girkasse som gir denne kostnaden.

Hva vil være årlig service kostnad på en Kodiaq over ett 5 års livsløp/100 000km? Reparasjoner er en annen post.
Tenkte å sette opp for fast 1år/15000km serviceintervaller, da jeg kommer til å ha bilen lenge, og den vil  nok ha godt av det med mitt (mis)bruk av tunge hengere og mye motorveikjøring.
Foreløpig satt opp 3500kr.... men det føltes litt lavt ut? eller?
Blir service der det er billigst...vil egentlig gjøre den selv, men da går garantien vil jeg tro. Halve poenget med ny bil er garanti :P

Hei,

Har ikke noen nøyaktige priser å komme med.
Men hos merkeforhandler ved årlig oljebytte f.eks så ligger nok kun den på oppmot 3000,- + inspeksjonss ervice som er årlig også.
Octavia har ca 3500,- på Oljeskift med inspeksjons service. Forventer nok at kodiaq ligger noe over dette.
+ Alt det andre som går på intervall. Luftfilter,bremsevæske,kjølevæske,pollenfilter. DSG Olje (60000km) Diff olje med 4x4 Usikker på intervall her.

Håper dette hjelper deg litt på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, så 5000kr kanskje i snitt pr år bør vel da være mer enn tilstrekkelig?

Haldex og DSG service kan og frittstående verksteder også utføre?

Bor ikke veldig langt fra svenskegrensa heller, hehe.

Tidligere erfaring med Møller verksteder er ikke sånn veldig gode i næringsvirksomhet ihvertfall😄 Og jeg tenker ha bilen mer enn 5år, slik sett blir serviceheftet mest for garantien sin skyld egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Radial skrev:

Hei

Sitter å sammenligner driftskostnadene på min gamle Ssanyong Rexton opp imot NY kodiaq... veldig nær at det faktisk "lønner seg" med ny bil for meg, helt hinsides tidligere tankegang.

Selve Service-posten (som jeg utfører selv i dag med god suksess) er utfordringen.
Jeg ligger jevnt over på ca 3000kr årlig med koreaner'n når det kjøres 15-16000km i året.... det er ganske hyppige intervaller på diffoljer, filtere og girkasse som gir denne kostnaden.

Hva vil være årlig service kostnad på en Kodiaq over ett 5 års livsløp/100 000km? Reparasjoner er en annen post.
Tenkte å sette opp for fast 1år/15000km serviceintervaller, da jeg kommer til å ha bilen lenge, og den vil  nok ha godt av det med mitt (mis)bruk av tunge hengere og mye motorveikjøring.
Foreløpig satt opp 3500kr.... men det føltes litt lavt ut? eller?
Blir service der det er billigst...vil egentlig gjøre den selv, men da går garantien vil jeg tro. Halve poenget med ny bil er garanti :P

Det er veldig vanskelig å sette opp et årlig «service-budsjett» til nye biler i dag, for det er så mange forskjellige ting som skal gjøres til forskjellige tider og kjørelengder.

En ny Skoda i dag er satt opp fra fabrikk med et serviceintervall på inntil 2år/30.000km, og det vil si at det er ikke noe som skal gjøres før bilen varsler om det selv, og da er det som skjer først som gjelder, altså 2år eller kjørte 30.000km.
For min egen del så hadde jeg en kjørelengde på ca 16.000km i året, og da skulle det jo ha gått inntil 30.000km før jeg gjorde noe som helst, men jeg synes ikke noe om å kjøre i nesten 2 år på den samme oljen, selv om VAG sier det er slik det skal være. Så jeg gikk i fra ett Long-life serviceintervall på (inntil) 2år/30.000km og over til (inntil) 1år/15.000km i stedet, helt unødvendig i følge VAG/Møller, men det føles mye bedre for min egen del og bilens/motorens ve og vel.
Bytte av olje og oljefilter kostet ca 1.900,- utført på merkeverkstedet på min forrige bil (Octavia 2018).

Nå har jeg en Superb 190TDi 4x4 2019 og jeg kommer til å gjøre det samme her, altså bytte olje/oljefilter ved ca 15.000km.
Nå kjører jeg litt mer året med denne bilen (har nå kjørt ca 10.500km siden August 2019 da bilen var ny).
Her er det som nevnt flere ting som skal gjøres til forskjellige tider, med tanke på oljebytte på DSG kasse (120.000km), bytte av olje på Haldex (3 år), bremsevæske (3 år), register/tannrem (210.000km), pollen -og luftfilter, glødeplugger, kjølevæske, etc, og når noe av dette skjer samtidig så merkes også det på totalsummen av servicen, har lest noe om kostnader opp mot 12 - 14.000,- kroner (når alt inntreffer samtidig), da er det som nevnt mange ting som skal gjøres samtidig, men det forekommer heldigvis ikke så ofte. 


Bilene leveres i  dag ikke med servicehefte, kun et digitalt servicehefte som vi bileiere ikke har tilgang til, fordi vi kun skal gjøre det bilen varsler om selv i infodisplayet.
Det er så mange følere/sensorer som kjenner på kjørestil, mye småkjøring, etc, som føler på oljekvalitet bl.a., og derfor er det vanskelig å si så mye om faste årlige servicekostnader.
Jeg har fått tilsendt noen av de viktigste servicepunktene fra min merkeforhandler til min Superb og de kan du se her, om det skiller noe fra min Superb og en Kodiaq med samme motor, DSG kasse og 4x4 vet jeg ikke, men tror vel de viktigste punktene likevel er ganske like.........

105203696_Skjermbilde2020-01-05kl_12_59_47.thumb.png.8232da883196e59ee4447156f55e2336.png786913866_Skjermbilde2020-01-05kl_13_00_08.thumb.png.2dceffebeab742580ba5fd8a2ebcef9f.png82735779_Skjermbilde2020-01-05kl_13_00_28.thumb.png.a554291ba999f3741194fb2d2b1e4629.png


Mange uavhengige bilverksteder kan utføre servicer til litt andre priser, bare husk at alt de gjør må utføres i følge VAG sine service-spesifikasjoner/punkter, ellers kan det gå ut over nybilgarantien.
Service i Sverige er enda rimligere igjen, men de har ikke de samme servicepunktene som i Norge, og det er en av årsakene til at det er billigere der og da er det ikke så enkelt å komme til merkeforhandler i Norge i ettertid for garantireparasjoner.
Et annet punkt er f.eks. bytte av registerrem, i Sverige så byttes kun selve registerremmen (om en ikke spesifikt ber om noe annet), mens i Norge så er også bytte av strammehjul, løpehjul og vannpumpe inkludert, og dermed så er også prisen merkbart høyere i Norge.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Superb lll skrev:

Det er veldig vanskelig å sette opp et årlig «service-budsjett» til nye biler i dag, for det er så mange forskjellige ting som skal gjøres til forskjellige tider og kjørelengder.

En ny Skoda i dag er satt opp fra fabrikk med et serviceintervall på inntil 2år/30.000km, og det vil si at det er ikke noe som skal gjøres før bilen varsler om det selv, og da er det som skjer først som gjelder, altså 2år eller kjørte 30.000km.
For min egen del så hadde jeg en kjørelengde på ca 16.000km i året, og da skulle det jo ha gått inntil 30.000km før jeg gjorde noe som helst, men jeg synes ikke noe om å kjøre i nesten 2 år på den samme oljen, selv om VAG sier det er slik det skal være. Så jeg gikk i fra ett Long-life serviceintervall på (inntil) 2år/30.000km og over til (inntil) 1år/15.000km i stedet, helt unødvendig i følge VAG/Møller, men det føles mye bedre for min egen del og bilens/motorens ve og vel.
Bytte av olje og oljefilter kostet ca 1.900,- utført på merkeverkstedet på min forrige bil (Octavia 2018).

Nå har jeg en Superb 190TDi 4x4 2019 og jeg kommer til å gjøre det samme her, altså bytte olje/oljefilter ved ca 15.000km.
Nå kjører jeg litt mer året med denne bilen (har nå kjørt ca 10.500km siden August 2019 da bilen var ny).
Her er det som nevnt flere ting som skal gjøres til forskjellige tider, med tanke på oljebytte på DSG kasse (120.000km), bytte av olje på Haldex (3 år), bremsevæske (3 år), register/tannrem (210.000km), pollen -og luftfilter, glødeplugger, kjølevæske, etc, og når noe av dette skjer samtidig så merkes også det på totalsummen av servicen, har lest noe om kostnader opp mot 12 - 14.000,- kroner (når alt inntreffer samtidig), da er det som nevnt mange ting som skal gjøres samtidig, men det forekommer heldigvis ikke så ofte. 


Bilene leveres i  dag ikke med servicehefte, kun et digitalt servicehefte som vi bileiere ikke har tilgang til, fordi vi kun skal gjøre det bilen varsler om selv i infodisplayet.
Det er så mange følere/sensorer som kjenner på kjørestil, mye småkjøring, etc, som føler på oljekvalitet bl.a., og derfor er det vanskelig å si så mye om faste årlige servicekostnader.
Jeg har fått tilsendt noen av de viktigste servicepunktene fra min merkeforhandler til min Superb og de kan du se her, om det skiller noe fra min Superb og en Kodiaq med samme motor, DSG kasse og 4x4 vet jeg ikke, men tror vel de viktigste punktene likevel er ganske like.........

105203696_Skjermbilde2020-01-05kl_12_59_47.thumb.png.8232da883196e59ee4447156f55e2336.png786913866_Skjermbilde2020-01-05kl_13_00_08.thumb.png.2dceffebeab742580ba5fd8a2ebcef9f.png82735779_Skjermbilde2020-01-05kl_13_00_28.thumb.png.a554291ba999f3741194fb2d2b1e4629.png


Mange uavhengige bilverksteder kan utføre servicer til litt andre priser, bare husk at alt de gjør må utføres i følge VAG sine service-spesifikasjoner/punkter, ellers kan det gå ut over nybilgarantien.
Service i Sverige er enda rimligere igjen, men de har ikke de samme servicepunktene som i Norge, og det er en av årsakene til at det er billigere der og da er det ikke så enkelt å komme til merkeforhandler i Norge i ettertid for garantireparasjoner.
Et annet punkt er f.eks. bytte av registerrem, i Sverige så byttes kun selve registerremmen (om en ikke spesifikt ber om noe annet), mens i Norge så er også bytte av strammehjul, løpehjul og vannpumpe inkludert, og dermed så er også prisen merkbart høyere i Norge.

 

 

Takker for svar.

 

Ja jeg ser hva du mener..2år/30k har jeg null tro på gir en bil som klarer 200-300k uten mye ekstra slitasje.

Ser de ikke har nevnt bakdiffen i serviceprogrammet, vanlige på biler med tung last er 30-60k på disse. Kan være noen ønsker seg bytte av bakdiff rett over 100k? 😜

 

Uansett, 1år/15k vil jo treffe MYE bedre med service intervallene på alt? Man får jo ikke tatt feil, da uansett motoroljeskift også vil ha noe "ekstra" de gjør.

2år/30k vil jo kreve verkstedsbesøk uten motoroljeskift, ifm DSG og haldex service feks.

Ser man fordeler kostnadene, men sparer man egentlig så mye i det lange løp?

Skjønner ett leasing selskap som gjerne dytter kostnader forran seg ,ønsker seg dette systemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lange serviceintervaller blir bare mer og mer vanlig, og som du korrekt skriver @Radial, så er vel dette noe som passer leasingselskapene ganske godt med tanke på de vanligste leasingavtalene de leverer.
 

Enda lengre intervaller er også mer og mer vanlig for varebiler som gjerne blir enda hardere belastet med mye vekt i lasterommet og tunge tilhengere, så begynner en jo å se intervaller en ikke skulle tro de turte å ha. 

VW har inntil 2år/40.000km
Ford har inntil 2år/60.000km
Mercedes har inntil 2 år/80.000km (bensin) 2år/100.000km (diesel) for enkelte av sine modeller

Nå er det jo også veldig viktig å informere om at en god del varebiler har helt andre motorer enn hva de leverer til privatbilene, selv om de på papiret ser like ut med tanke på spesifikasjonene. Bl.a. så er de mer solid bygget og har vesentlig mer olje.
Men andre deler av bilen slites jo på samme måte (eller enda hardere) for andre slitasjedeler, så at de velger å ha så lange serviceintervaller virker jo litt rart når varebiler gjerne blir kjørt mye og belastet hardere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med lange service intervaller på nyere motorer i næring, har svigerfar en del erfaring med fra lastebil (100k intervaller)

De opplever at det etter en del oljeskift regelrett brenner hull i stemplene, fordi koksbelegget under stemplene (oljekjølt stempel) blir for tykt når olja blir så gammel hver gang, stemplet mister for mye av kjølinga si og brenner hull i en tung motbakke.

Rensegenskapene regelrett forsvinner fra olja.

Samme motor uten longlife (avtales på forhånd i software), havarerer aldri av slike årsaker.

Nå er lastebil ekstremt belastet, men det illustrerer at ingeniører og naturlover ikke alltid er på samme bølgelengde... Og all erfaring siden tidenes morgen viser at hyppig service alltid lønner seg🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Radial skrev:

Nå er lastebil ekstremt belastet, men det illustrerer at ingeniører og naturlover ikke alltid er på samme bølgelengde... Og all erfaring siden tidenes morgen viser at hyppig service alltid lønner seg🙂

Her traff du spikeren på hodet ganske godt @Radial :) 

Jeg savner et fysisk servicehefte slik at jeg selv kan se hva jeg har i vente til neste service med tanke på kostnader, men dessverre så er det en saga blott. Jeg har jo fått en viss oversikt med hva som kommer til hvilke kilometere og tid, men om en slavisk følger dette så kan det bli mange verkstedbesøk, og det er vel akkurat det de ønsker. 

Men jeg er forberedt på at det koster å ha bil, og dermed så må en jo bare følge opp dette om en vil beholde nybil -og mobilitetsgarantiene. 

Jeg velger jo også å påføre meg selv enda hyppigere kostnader i.o.m. at jeg tar hyppigere oljeskift enn hva Skoda fabrikken, VAG konsernet og Møller selv anbefaler, men jeg vil ikke kjøre i inntil 2 år på den samme oljen i det norske klimaet, ca 2.000,- kroner er det verdt er i hvert fall min mening.
Det tror jeg likevel på sikt at bilen/motoren vil være mest tjent med, selv om det for min del mest sannsynlig vil komme neste eier mest tilgode.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...