Gå til innhold
Steinar. a

Bruker lang tid for å få motortemperatur


Anbefalte innlegg

Hei

Har en Oktavia 1,9 D Dsg   2008. som bruker lang tid på og få motortemperatur.

Var innom et lokalt verksted som forteller at sitter en parkeringsvarmer vist nok i innerskjermer, Noe jeg ikke var klar over.

Hvordan kan jeg få bekreftet at den er levert med Dieselvarmer uten en tur til møller Tønsberg?.  Er det et kjent problem med sånn varmere ? 

Mvh

Steinar

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ukjent at dieselmotorer bruker forholdsvis lang tid på å bli varme, mange biler er utstyrt med kjøre -og/eller parkeringsvarmer som kan gi en raskere varm motor og en varm kupé.
Det er heller ikke ukjent at feilbruk av kjøre/parkingsvarmer kan gjøre at de slutter å fungere, sirkulasjonspumpe som har satt seg og brennkammer som har sotet igjen er to av de største utfordringene. Men parkeringsvarmeren kan også låse seg om den blir forsøkt startet med for lite drivstoff eller for lav batterispenning på startbatteriet.

Det er jo bare å ringe et merkeverksted og så oppgi reg.nummer eller understellnummeret på bilen, så får du fort greie på om bilen har en ekstravarmer, og hvilken type det er :) 
Om bilen din faktisk har en drivstoffvarmer får du som nevnt da greie på, og er du heldig så kan det holde med en resetting fra et verksted så virker den igjen.  Det kan selvfølgelig være så enkelt som at en sikring har røket også, men er du uheldig så kan det hende at det er bytte av brennkammer og/eller sirkulasjonspumpe som må til.......

Om du får den til å fungere igjen, så er det i hvert fall meget viktig at drivstoffvarmeren blir brukt riktig for at den skal ha minst mulig problemer. Den skal kjøres minst 15 minutter hver gang den brukes, den bør brukes minst 1 gang i mnd hele året, på sommeren så er det jo bare å åpne vinduene og la den gå sine minutter.
Etter at den har vært i bruk, så bør kjøreturen være minst like lang (i minutter) som brenneren har vært i bruk for å lade bilbatteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ut fyldene svar Superblll

Men burde det ikke finnes mulighet for aktivering enten i  menyen eller som knapp/ bryter ?                                                                           Lurer siden jeg ikke finner noe sånt.

Får ta en tur til Møller for og finne ut mere, eller vil en feilkode utlesing finne dette ut ?

Mvh

Steinar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig @Steinar. a :) 

Det finnes i hvert fall en slik mulighet i de nyere årsmodellene, men hvilke muligheter det finnes menyen på en 2008 modell vet jeg rett og slett ikke.
Om du har en parkeringsvarmer, så er det mulig du har en knapp i dashbordet for å aktivere den, (evt en ekstra fjernkontroll på nøkkelknippet, men det tviler jeg på, for den hadde du jo selvfølgelig lagt merke til).

Mest sannsynlig så vil jeg tro at du har en kjørevarmer, som egentlig skal starte hver gang du starter bilen. Og det negatvive med dette er om en har mye småkjøring, for da er det jo sjeldent at den brukes de anbefalte (minimum) 15 minuttene for å unngå soting/koksing av brennkammeret.

Mye kan leses ut med feilkoder, og det er definitivt stedet å starte.
En tlf til et merkeverksted for å forhøre deg om hvilken ekstra varmer din bil har er likevel kanskje det beste stedet å starte, for da får du mer info og og kan lettere bestemme deg for hva du vil gjøre. En pris for feilsøking/avlesing av koder vil de nok også kunne gi deg over telefonen, for å slippe å kjøre til et verksted bare for å få info.

Det finnes jo også verksteder som er spesialister på dette med drivstoffvarmere, men det er vel likevel en fordel å vite hva slags ekstra varmer din bil har før du kontakter dem også, da er det litt pga hva som kan være feil og evt pris for utbedring jeg tenker på.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...