Gå til innhold
Rolf Kvam

Scala, SOS, ecall og frustrasjon


Anbefalte innlegg

Hei!

Etter 19 år med en opel Vectra var tiden moden for et bytte.  Hyggelig selger og kort leveringstid ble avgjørende for best. av min hvite scala 1.5 aut. med

Amundsen infosystem  pluss en del flere tilvalg.  Ble levert først på desember og livet føltes veldig ok!  Inntil sist fredag da.  Satt I bilen utenfor vår store fellesgarasje og tenkte, kjøre inn eller la stå.  Det ble oppstart og fra det øyeblikket  ble bilholdet mitt, etter happy 2300km, brakt til en foreløbig noisy slutt!    Det ble tydligvis forsøkt ringt opp  i en slags SOS modus inkl. en høy stemme

som annonserte at det failed, hele tiden!  Ingen mulighet til å dempe noe, ingen sjanse til å slå av noe, og ingen radio heller.  Ringte selgeren hos Skoda og sa jeg kom, og det var det.  Rett inn på verkstedet, og der står den fortsatt!  Fikk en lånebil da, en Rapid, men det var liksom ikke det bilholdet vi hadde tenkt oss da.   Det siste jeg fikk høre før jeg forlot stedet var at de hadde sendt mail til fabrikken for å få hjelp.  ingen greidde heller å slå av stemmen som ca hvert 10 sek varslet om failed connection.   Fant dette forumet og ville lufte litt frustrasjon og kanskje håpe på litt trøst og eller høre noe matnyttig fra mere kyndige bilfolk enn meg!

Vennlig  hilsen fra Rolf, Namsosing  som bor I Vilnius på 20ende året og ellershar det bra!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at  du tok deg tid til  å bidra!  Det faktum at dette tydligvis er nytt og ukjent er egntlig godt nytt for meg.  Sendte mail  og

ba pent om å få litt info og Ganske så prompte fikk jeg svar at det 100% sikkert er en sw glitch som moderskipet skal sende en fiks\update på.   Vel, jeg kan jo ikke gjøre annet enn å vente,  og jeg lover på tro og ære å oppdatere  almuen om korrekt diagnose og hvilken fiks som jeg håper blir en permanent en.

vennlig hilsen fra Vilnius

Rolf

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen,

etter lite info og mye frustrerende venting, har det nå, iflg butikken da, blitt fastslått at det visstnok er en defect control unit

som ligger I airbag systemet som er årsaken til den elektroniske kollapsen.  Denne har nå ankommet fra moderskipet og montert inn og allt skal nå fungere, som før.  Bare en hake, denne uniten er den gamle utgaven  som fabrikken sterkt anbefaler å byte ut med en ny og oppdatert box som ennå ikke er laget men tydligvis under utvikling.   Denne nye utgaven er bestillt  og stort tålmod er visstnok påkrevd her.

Var innom I går sammen fruen som er min hjelper når min ikke så dårlig litauisk kræsjer med ubehjelpelig engelsk og de mente at jeg bare kunne ta Scalaen og kjøre lykkelig omkring I ventemodus I påvente av nye deler.  Jeg bestemte meg for å la min få stå og fortsette livet inntil videre med lånebilen som er en 3 cylindret Rapid som er ok nok.  Etter det besøket har jeg bestemt meg for å hente Scalaen tilbake og håpe på at nybilfeelingen kommer tilbake!  Så får den fiksen komme når den kommer.

Tror Selgeren Robertas vil gi meg en extra kulepenn, gul med SCALA I svart!  Og det er da noe.

 

vennlig hilsen fra

Rolf

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nok holde forsamlingen rimelig godt oppdatert men ingen må finne på å holde pusten  i ventetiden!  Hentet ut bilen dagen derpå og det var nok det beste jeg kunne ha gjort ja.  Samme stand som før kollapsen og det er da noe.  Etter 40 min i hendene på en hyggelig Robertas nå sist søndag i  en liten vaskehall i mitt garasjebygg, så kunne jeg igjen overta en "nybil"!  Vel anvendte 7 euro!

 

vennlig hilsen

 

Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...