Gå til innhold
Tor Arild

Skoda Octavia 2014, 4x4


Anbefalte innlegg

Hei

Har problemer med min Skoda Octavia. For det første lyser ESP lampen. Lampen for dekktrykk lyser også. Ingen ABS lampe som lyser. 

Prøvde den på snø før helga men den dro ikke på bakhjulene, altså 4wd ute av funksjon. 

Kan det være en ABS giver som er ute av funksjon?

Tor Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan det være. Haldex skal ha inn verdier fra mange sensorer, og hvis den mangler input fra en så har du ingen firhjulsdrift. Rart at du ikke får feilmelding på ABS, så du må nok inn på diagnose for å finne feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 22.5.2020 den 9.36, Tor Arild skrev:

Var sikringen til Haldex’en som var gåen. Skiftet sikring og alt i orden. 
men haldex pumpen er gåen, noen som vet hvor jeg Ka kjøpe den Til en rimelig penge og hvilken type pumpe jeg skal ha?

Finnes noen steder du kan legge inn regnr for å finne ut hva slags pumpe du skal ha ihvertfall.

Mekonomen og bildeler.no feks.

Autodeler.co.no :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2020 den 9.36, Tor Arild skrev:

Var sikringen til Haldex’en som var gåen. Skiftet sikring og alt i orden. 
men haldex pumpen er gåen, noen som vet hvor jeg Ka kjøpe den Til en rimelig penge og hvilken type pumpe jeg skal ha?

Jeg skjønner ikke helt. Hvordan kan alt være i orden, og så er pumpa gåen? Har du vært på verksted og fått konstatert at pumpen er ødelagt?

Husk at pumpen bare har en sil for oljen (mot et større filter på tidligere versjoner). Hvis denne silen er full av dritt, slik at oljen ikke sirkulerer, så vil ikke Haldex'en virke. Hvis oljen bare har vært skiftet, uten at silen har blitt renset kan den være tett (forhandlerne har ikke hatt rens av sil som en del av oljeskifte tidligere). Så det er ikke sikkert at selve pumpen er gåen, men den kan være det hvis silen har vært tettet igjen.

Dessuten: Haldex'en får elektriske input fra mange sensorer rundt om på bilen, og den vil heller ikke virke hvis den ikke får info fra alle sammen. Så der er også en mulig feilkilde hvis firehjulsdriften uteblir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...