Gå til innhold
terje_lia

EU Kontroll og ryggelys --> ryggelys tar sikring


Anbefalte innlegg

To  toer feil  på EU kontrollen som jeg tror jeg kan fikse selv

bilen er Skoda Oktavia !! stasjonsvogn (1Z5) 1,4L bensin 80HK registrert des 2006

1 Ryggelys mangler begge sider , pærene er ok

 * Håper det er sikring som er gått.. Noen som vet hvilken sikring som er til ryggelys ?

 * * Fant sikring , det er nr  4  i dashbordet. Problemet er at den går med en gang

   --> tar gjerne gode tips til systematisk søking etter kortslutningen.  Har ingen ide om hvordan denne bilen er kablet.

2 Flexirør eksos må byttes..  Er det greit å få ut det gamle og gjøre dette selv.. ?

 

 

 

Endret av terje_lia
fant sikring men den går umiddelbart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sikringen til ryggelyset ryker med en gang, så er det jo helt klart en kortslutning her. Men det kan jo være så mangt som forårsaker dette, så det er ikke så sikkert at det er en enkel søkejobb etter feilen.

  • Kabelbrudd som kortslutter når revers blir lagt inn
  • Ryggelysbryter er defekt
  • Feil i selve baklyset hvor ryggelyset er

 

Flexirør eller eksosrør generellt som ikke er i endene kan være utfordrende å både komme til og løsne. For det sitter jo i mellom andre deler av hele eksosanlegget, og når en skifter et komplett eksosanlegg, så starter en jo ved motoren og bygger seg bakover. Men nå skal du bytte det røret som kommer etter eksosmanifolden, så det krever nok at du har tilgang til en del verktøy (muligens både varme og/eller vinkelsliper) og aller helst løftebukk for å komme enklest mulig til under bilen. Dette skriver jeg mer generellt etter erfaringer jeg har gjort meg ved bytte av eksosanlegg på tidligere biler jeg har hatt (ikke Skoda).

Om du i tillegg må fjerne andre deler (stag, deksler, etc) for å komme til kjenner jeg ikke til på din bil, mulig Youtube også kan være til god hjelp for deg, for der ligger det mange videoer når det gjelder «å skru på bil».

Lykke til :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...