Gå til innhold
OleC

Høyre nærlys


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en Skoda Fabia 1,2 TSI 2012 modell, høyre nærlys har sluttet å fungere. Har prøvd å bytte pære, hjalp ikke. har også sjekket høyre nærlys sikring nr58, og alle andre sikringer som har med lys å gjøre. Ingen som er ryki 😮 

Noen som har noen tips om hva som kan være galt? 

Hilsen en håpefull som har lyst på høyre nærlys :)

 

Endret av OleC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har halogen lykter så ville jeg først og fremst målt i kontakten til pæren om det faktisk er spenning frem, ser jo nesten ut som det kan være et ledningsbrudd (det er kun et forslag altså).
Har du prøvet flere pærer, slik at du er sikker på at den nye pæren du har satt inn ikke også er røket?

Om du har Xenon lykter så vet jeg ikke hvordan det kan måles, for det er vel en helt annen spenning (høyspent) for å tenne Xenon gassen i pærene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at sikringen ser hel ut er ikke dermed sagt at den er det, det bør sjekkes med ohm-meter eller megge, for tråden kan ha røket selv om den tilsynelatende ser hel ut.

Så ville jeg startet med å måle med et voltmeter for å se om du har spenning frem til kontakten som du monterer på pæra, sjekk også at det er kontakt med jordledningen. For om du mangler enten + eller ÷ frem til den kontakten så vil ikke pæra lyse.
Om fjernlyset virker på høyre side så vil nok mest sannsynlig jord ( ÷ ) være i orden, i hvert fall om det er både nær og fjernlys i den samme pæren.

Mangler du spenning for + ledningen til nærlyset, så må du bare følge ledningen bakover til du ser at den har en kobling eller skjøt, så må du følge ledning helt inn til sikringen,
Det er i hvert fall der jeg ville ha startet, for det er noe en kan gjøre selv (med et voltmeter og ohm-meter) og det er en helt gratis feilsøking, dvs om en har tilgang til slike måleinstrumenter da selvfølgelig......... 

Det er selvfølgelig ikke sikkert at det er det som er problemet, men det er jo et sted å starte.

EDIT:

Har omformulert teksten litt

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...