Gå til innhold
bifsak

"Røff" utseende standard Octavia, bad road og bagasjeromslist


Anbefalte innlegg

Hei,  jeg er ny her. Vurderer å bestille ny Octavia stasjonsvogn 4x4 184 hk diesel. Hadde ikke egentlig tenkt på nybil men prisen er jammen god.

Mest ville jeg nok hatt Scout, men det er jo litt dyrere og kunne ikke bestilles med blåfarge slik jeg ønsker. Så jeg kan nok slå meg til ro med standardmodellen. Jeg er veldig fristet av Bad Road-pakken og syns den virker riktig for meg, litt røffe skogsveier på tur iblant. Er det noen tips på hvordan f. eks felger og dekk kan bidra til at utseende blir best mulig med Bad road 15 mm ekstra bakkeklaring? 

Jeg er også litt fristet av bagasjeromslist i aluminium hvis det kan bestilles separat. Men da burde jeg kanskje hatt aluminium takrails også for at det skal se konsistent ut? Ser for meg at det blir rart å blande svart og aluminium tilbehør utvendig.

Er det andre lure grep å tenke på, for å få en bil som ser bra ut og kanskje litt tøffere?

Endret av bifsak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen @bifsak :) 

Det er jo mange ting en kan gjøre for å «personalisere» sin bil, men siden du skriver at du skal bestille en en ny Octavia, så regner jeg med at det er en Style utgave du skal bestille. Aluminium takrails er det jo bare å bestille, de koster 1.450,- ser jeg i prislisten.

Andre ting kan du jo finne i tilbehørskatalogen til Octavia,

https://az749841.vo.msecnd.net/sitesnbno/alv1/55bcc359-1a9b-4c13-b879-1ef88bbccd24/OCTAVIA-tilbehor.1e3679918fa2e60f574e9ad4e702c6ec.pdf

 

Jeg hadde selv en Octavia Scout 2018 modell som jeg også la på en en lastkantbeskytter i alu look oppå støtfangeren bak, og det må jeg si gjorde seg, men det kommer nok litt an på fargen en velger på bilen hvor godt det passer og hvor fornøyd en blir.
Jeg valgte Quarts grey metallic når jeg bestilte 2018 modellen vi hadde.

Når du bestiller en Style med Bad Road pakke, så kan du ikke bestille den med 18" felger, men det er vel kanskje også greit siden du tydeligvis skal litt ut på skogsveier, og da er det vel greit å ha litt profil på dekk, slik at de tåler litt mer. Men standard dekk dimensjon er jo 225/45-17" på en Octavia Style utgave, og det er vel kanskje en relativt lav profil i forhold til bruken du skisserer, med tanke på røtter og steiner som gjerne ligger litt høyt på skogsveier. Du kan selvfølgelig sette på mindre felger for å få høyere profil på dekk, men det er jo ting du må kjøpe i tillegg.

Personlig så synes jeg nok at det virker som en Scout er mer bilen for deg, for den har merkbart høyere bakkeklaring enn en Style med Bad Road pakke og dekk har litt høyere profil levert fra fabrikk. I tillegg så har den litt mer «beskyttende» plastikk rundt hjulbuer, nedre del av støtfangere og kanalene.
Joda, den er litt mer kostbar, det forstår jeg, men en Style som en skal gjøre en del med for å få den til å bli litt «røffere» koster fort en del kroner ekstra det også.
I tillegg så er det en del mer utstyr som standard på en Scout som en ofte bestiller i tillegg likevel, så det er ikke sikkert at prisdifferansen blir så stor totalt sett, men alle har selvfølgelig et budsjett og forholde seg til, det forstår jeg godt.
I tillegg så var jo ikke Scout tilgjengelig med den fargen du ønsket, kan jeg spørre om hvilken blåfarge det da er?

Velg i hvert fall å ta med reservehjul i din bestilling med tanke på bruken du skisserer :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en litt tøff bil, slik du beskriver, hvorfor ikke bare ta utvendige detaljer i svart istedenfor? Spar heller de 1.500 kr på aluminium takrails, få de i svart, ta bagasjeromslist i svart og kombiner det med svarte speil og litt forskjellig. 

Det er mange varianter i katalogen som @Superb lll linker til i sitt innlegg. :) 

Jeg legger til at om du har bestemt deg for å kjøpe denne bilen, har du ikke så god tid på deg. De stenger nemlig for bestilling av dagens Octavia 1. mars. Da skal de klargjøre for nye Octavia, som er en helt ny generasjon - den 4. generasjonen av Octavia. Da er det så mye nytt at det du ser for deg i dag, det får du kanskje ikke på nye Octavia. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og gode innspill. Ja jeg er kjent med fristen 1. Mars og fikk beskjed om at nå på tampen var det ikke lenger mulig å bestille blå scout. Blåfargen jeg ønsker er racing blue, men det var bare 3 farger på ny Scout nå forsto jeg, ingen av dem blå.

Jeg skal vel ikke overdrive offroad-behovet heller. Litt friluftsliv iblant og synes den looken er tøff, men som folk flest skal jeg ikke bokstavelig talt off road. Men tror bad road er et riktig valg. 

Jeg heller kanskje litt mot skvettlapper, svarte takrails og svart lastekantbeskytter på en racing blue. Eller blir det finere med alu-look mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, bifsak skrev:

Jeg heller kanskje litt mot skvettlapper, svarte takrails og svart lastekantbeskytter på en racing blue. Eller blir det finere med alu-look mon tro?

Svarte detaljer på en race blue er en meget fin og tøff kominasjon etter min mening, ingen tvil! :) Skvettlapper er et must, du sparer bilen og lakken veldig mye, spesielt om du kjører mye på blant annet grus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for maksimalt med sorte detaljer og blanke "striper" på min Race blue. Bestilt med sorte rails. Byttet til sorte speilkapper, og sort grillramme (gjør MYE for utseende, på bilene før facelift). Så hadde jeg sort frontspoiler, noe som er uheldig for bakkeklaringen. Så la jeg på en sort RS-spoiler på bakluken. Veldig mørke regnavvisere og med sorte felger med blanke striper matchet med de blanke vinduslistene og blanke eksosutløp. Sort, blank beskyttelseslist på bakfangeren og sorte skvettlapper. Tilsammen ble det en fin kombo i mine øyne.

Men viktigst av alt: en skikkelig blank lakk! (Bilde fra salgsannonsen når bilen ble solgt fra forhandleren).

_20200222_231040.JPG

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...