Gå til innhold
Reparatøren

Bremser, kvalitet og levetid..


Anbefalte innlegg

Kjøpte ein ny Superb i april 2016.

Då bilen var 15 månader og kjært ca 31000 km. Fekk eg vibrasjoner i bilen under bremsing. Konklusjonen var kast i skivene bak. Fekk nye skiver og klossane på reklamasjon. No er bilen 2 år og 4 månader, har gått ca 62000 km. Har fått vibrasjoner igjen, og denne gangen er det kast i skivene framme, og  "striper og slitasje" på innsida av skivene. Men er ein god del belegg igjen på klossane. Har fått pris på 6100.- for nye skiver/klossar.  

Synest dette er temmeleg dårlig.  Heilt greitt at bremser er slitedeler, men å måtte skiftast skiver framme lenge før klossane er utslitt, etter 60000km.er ikkje bra. Andre med liknande erfaringar?  Og ser iallefall ingen grunn til å betala 6100.  kr for dårlige originaldeler..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen slik erfaring, men enig for dårlig med kast etter 60k. Har ikke fått kast på originale skiver foran etter 200k på min forrige bil.

Men, kast skal ikke komme uansett km hvis gode skiver, ikke spesiell belastning etc

Du får minst like gode skiver fra Hellanor. Er litt skeptisk til visse "fabrikat", men de fleste er helt greie.

Striper og noen ganger en del rust på skiver kan ofte løses ved nye klosser og kraftig bremsing. Striper kommer ofte av grus og slikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Reparatøren skrev:

Kjøpte ein ny Superb i april 2016.

Då bilen var 15 månader og kjært ca 31000 km. Fekk eg vibrasjoner i bilen under bremsing. Konklusjonen var kast i skivene bak. Fekk nye skiver og klossane på reklamasjon. No er bilen 2 år og 4 månader, har gått ca 62000 km. Har fått vibrasjoner igjen, og denne gangen er det kast i skivene framme, og  "striper og slitasje" på innsida av skivene. Men er ein god del belegg igjen på klossane. Har fått pris på 6100.- for nye skiver/klossar.  

Synest dette er temmeleg dårlig.  Heilt greitt at bremser er slitedeler, men å måtte skiftast skiver framme lenge før klossane er utslitt, etter 60000km.er ikkje bra. Andre med liknande erfaringar?  Og ser iallefall ingen grunn til å betala 6100.  kr for dårlige originaldeler..

 

Har en 2018 Octavia 2.0TDi.. der opplever jeg kast i skivene nå. Usikker på om det er forran eller bak enda. Denne har nettopp passert 30000km. Skal på service til mandag. Tenkte å nevne det, og se hva slags reaksjon jeg får.

Har ikke bedrevet noe aktiv kjøring, ikke noe kraftig oppvarming eller hurtig nedkjøling, meg bekjent. Så, dette skal i utgangspunktet ikke skje på en så ny bil. Ble utlevert 28.April i 2017.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke den erfaringen med de to Skodaene jeg har så langt, men dette er ikke noe ukjent «fenomen» i det hele tatt. Og det er definitivt ikke bare Skoda/VAG dette gjelder, mine svigerforeldre har måttet bytte komplett skiver og klosser både foran og bak på sine to siste Nissan biler (Qashqai og Juke), den ene hadde kjørt 45.000km og den andre 39.000km.

Jeg har kast i skivene foran på arb.bilen min (VW Caddy) og den hadde kun kjørt 19.000km når dette skjedde. Den ble stående i noen uker denne vinteren pga en sykemelding, og når jeg tok bilen i bruk igjen så ristet det noe helt fryktelig når jeg bremset med den. Det hjalp noe etter noen meget harde oppbremsninger, men det er ikke bra og nå har bilen kjørt 31.000km. Var akkurat på service med den hvor jeg bemerket dette, men dette gjorde de ikke noe med. Men nå hentet jeg en helt ny VW Transporter på mandag :), så da får neste bruker av den bilen gjøre som h*n ønsker med dette. 

På en Honda Civic jeg har hatt tidligere så ble det kast i skivene fremme etter ca 60.000km, men der ble løsningen at de dreiet skivene i stedet for å bytte dem, men bremseklossene foran ble byttet i tillegg. Dette ble meget bra, men det var jeg som måtte betale for for både nye bremseklosser og dreingen av bremseskivene.

Jeg er helt enig i at det er tidlig det du opplever her, men med slitedeler som bremser er, så er det ikke så veldig lett å få det dekket gjennom garantien...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også ein arb.kollega som også  har ein Skoda som må skiftast frontskiver på  pga.kast.  Er ein 2015 Octavia kjørt 59000km.. Eg er temmeleg sikker på at årsaka til at mange får problem med kast i skivene, er at det er dårlig/urein  legering.  Når bilen min var inne på service ved 55000 km i mai, vart det ingen anmerking på bremser . Etter 3 mnd. og 7000 km er det "striper og spor" som er forklaringa til at det er blitt kast. Fristande å pressa på litt ang.reklamasjon.

 

 

Endret av Reparatøren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende at du er inne på noe her @Reparatøren, for det er en merkbar kortere «levetid» på bremseskiver og bremseklosser i dag enn tidligere etter min mening. Men det er klart at alt saltet som vi har på våre veier enkelte steder i Norge vinterstid, gjør helt sikkert ikke at det blir noe bedre forhold for bremsene heller.

Ser jo på bremseskivene at de har godt av noen harde oppbremsninger etter at de har vært fuktige/våte i forbindelse med regnvær og/eller vask av bil. Bremseskivene jeg hadde på min forrige bil var betydelig «blankere» og mindre stripete enn hva en kollega sine bremseskiver er, og det var en like gammel bil, men med ganske mange kilometer kortere kjørelengde enn hva bilen jeg hadde. Jeg tar en tur med bilen etter hver eneste vask og tar noen skikkelige «panikkbremsinger», og det fjerner jo det rustlaget som setter seg på bremseskivene etter en vask, og får det heller ikke utviklet seg, det samme gjør jeg etter kjøring i salt/våt vegbane (når det lar seg gjøre selvfølgelig)........

Når jeg byttet inn en 2016 Superb denne sommeren, så hadde den kjørt ca 44.000km og bremseskivene var helt blanke og nesten helt fri for striper også, mens min kollega sin 2016/17 modell som kun har kjørt 20.000km har bremseskiver bak som virkelig er merket av striper og begynnende rustangrep. Sier ikke at det jeg gjør er fasiten, men det ser i hvert fall ut til å fungere mye bedre enn om det ikke blir gjort. Men min «undersøkelse» dreier seg jo kun om 2 biler, så den er nok ikke akkurat pålitelig for å si det slik......... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har som venta, ikkje fått medhald på reklamasjonskravet mitt hos Møller.  Fekk først avslag, tok deretter kontakt med forbrukarrådet for litt info. Denne infoen vart ordrett vedlagt svaret tilbake til Møller, der eg foreslo at dei i det minste burde dekka skivene på reklamasjons. Så kunne eg sjølv dekka arbeidskostnad og br.klossar.å Den kostanden vil jo komma om ikkje so lenge, uansett.  Svaret var som venta:

"

Viser til tidligere kommunikasjon.
 
 
Vi anser som det er sagt flere ganger i tidligere kommunikasjonen med deg at bremseskiver er en slitasje-del og dermed ikke faller inn under lov om forbrukerkjøps 5 års reklamasjonsrett.
 
 
 
Dekning av bremser på garanti gjøres innenfor 6 mnd/10.000 km så sant det ikke foreligger en fabrikasjons-feil. Utover dette dekkes bremser som en reklamasjon inntil første service. Utover dette er dekkes ikke bremser av garanti.
 
 
 
For øvrig ligger bevisbyrden på kunde når det hevdes en reklamasjon iht lovverk, ikke slik som det angivelig skal ha blitt uttalt fra forbrukerråd her. Ordlyden her samsvarer ikke med den vi har sett tidligere fra forbrukerrådet.
 
 
 
Vi beklager at vi ikke kan imøtekomme din reklamasjon." (Sitat slutt)
Eg meiner fortsett at kast i skivene er pga.dårlig legering/materiale om, under normal bruk. Og har jo bytta både framme og bak pga.det.
10000km/6 mnd. er jo litt artig, med tanke på. 2års garanti på originaldeler..
jaja.. Blir vel å ta kostnaden sjølv,, men ingen grunn til å kjøpe originale skiver iallefall.
Endret av Reparatøren
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Bremseskiver er åpenbart ikke noe som varer lenge, men syns det er drøyt at det samtidig skal lages til melkeku for Møller. Fikk tilbud på bytte av bremseskiver/klosser bak på min 2018 Superb på 5762,-  Naboverkstedet tilbyr samme jobb for 3600 med deler fra Mekonomen. Liten tvil hos meg hvem som får jobben. Kvaliteten på originaldeler ser uansett ikke ut til å være spesielt god når det må byttes etter 60 000 km 1,5 år.  Det burde jo være merkeverksteder som klarer denne jobben raskest av alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Årsaken til dette er nok veldig individuelt , og om de ytre påvirkninger som bremsene blir påvirket av er nok også en veldig sterk faktor i forhold til levetid men også kjøremønster og bruk av bil, om man kjører mye eller lite er en liten faktor tenker jeg også😉

 

jeg har nylig solgt min 14 Octavia men denne hadde jeg nesten i 7 år og her er mitt forløp etter kjørte 145000km:

Bremseklosser bak byttet jeg selv på 86tkm, en av de indre klossene nærmer seg stålet og det var tid for sommer og bilferie så tok ingen sjangser.

Bremseskiver og klosser forran skiftet jeg etter 4 år og 120tkm

Bremseskiver og bremseklossene bak skiftet jeg på nytt på 120tkm

Min bil gikk ikke i så mye salt i mitt eie, her hvor jeg bor så er det ikke utbredt bruk av veisalt gjennom vinteren så det en evt er borti er ved en tur til byen osv,  det som jeg da hadde som rutine var da att jeg vasket bilen godt hver gang før jeg kom hjem og parkerte sånn att bilen ikke ble stående nedsauset i salt. 
 

Når jeg skiftet bremsene så gjorde jeg det på merkeverkstedet som jeg brukte til alle servicer og garantireparasjoner de første 5 årene, så her opererte de med fastpris og jeg syns kvaliteten var veldig bra😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...