Gå til innhold
larsejacobsen

1.5 tsi og DSG erfaringer


Anbefalte innlegg

Hei,

Har kjøpt min første Skoda, og får den sendt fra andre siden av landet neste uke. Endte opp med en hvit Skoda Octavia 2018 modell 1.5 tsi med DSG. Pga at vi venter barn i august ble det en stasjonsvogn.  Bilen har 17" trius sommerfelg og 16" Alaris vinterfelger. Kjenner jeg gleder meg veldig til bilen kommer!

Men... Leste i ettertid på diverse utenlandske forum at det har vært en del problemer med DSG-kassene. Her kommer det bl.a. frem at 7-trinns DSG med tørr-klutsj er tunet til å tåle 250 NM.  Det finnes også 6 trinns DSG som er oljefylt og dermed tåler opp til 400 NM.

Noen som vet hvilke DSG kasse som blir levert sammen med en 2018 Octavia med 1.5 TSI ACT? Motoren i vår bil leverer jo 250 NM, så ble en smule stresset her... Eller er DSG-kassen som leveres med den nye 1.5 TSI ACT en ny type?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, larsejacobsen skrev:

Hei,

Har kjøpt min første Skoda, og får den sendt fra andre siden av landet neste uke. Endte opp med en hvit Skoda Octavia 2018 modell 1.5 tsi med DSG. Pga at vi venter barn i august ble det en stasjonsvogn.  Bilen har 17" trius sommerfelg og 16" Alaris vinterfelger. Kjenner jeg gleder meg veldig til bilen kommer!

Men... Leste i ettertid på diverse utenlandske forum at det har vært en del problemer med DSG-kassene. Her kommer det bl.a. frem at 7-trinns DSG med tørr-klutsj er tunet til å tåle 250 NM.  Det finnes også 6 trinns DSG som er oljefylt og dermed tåler opp til 400 NM.

Noen som vet hvilke DSG kasse som blir levert sammen med en 2018 Octavia med 1.5 TSI ACT? Motoren i vår bil leverer jo 250 NM, så ble en smule stresset her... Eller er DSG-kassen som leveres med den nye 1.5 TSI ACT en ny type?

 

 

Hei! 

Her er jeg veldig usikker. 

Min 2018 2.0TDI er 6-trinn oljefylt.

Når er bilen din førstegangsregistrert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne i brosjyren til Skoda Ovtavia.

Er det en annen 7 trinns DSG kasse for 2.0 TDi 150 hk 4x4? Virker som alle motorer med 250 Nm eller mindre får DSG med 7 trinn, bortsett fra akkurat denne... 

Eller er alle 7 trinns DSG kassene av samme type for den oppgraderte MKIII (2018 og nyere)?

E186B718-016B-4ECB-BA73-79FAD0A93E27.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Octavia 2018 2,0/150hk TDi var alene om å ha den nye oljefylte DSG 7 girkassen en stund i Octavia familien, så jeg er 99,8% sikker på at det er en DSG 7 tørrplateclutch på den bilen du har valgt. Men det beste svaret på det kan du få av merkeforhandler, for det har de i sine systemer og opplysninger om denne bilen.
Ellers så ble vel den «nye» oljefylte DSG 7 kassen lansert i Skoda Kodiaq, så har den blitt levert til andre Skoda «familiemedlemmer» etter hvert.
Etter hva jeg husker så tror jeg den forøvrig tåler et dreiemoment på 500nm........

 

Når det er sagt, så var muligens jeg litt mer skeptisk enn deg når det gjaldt DSG 7 tørrplateclutch kassa, for jeg fant ut en stund etter at jeg hadde bestilt en Superb 2016 1,8/180hk TSi som i utg.pkt. har 320nm! fra fabrikk, men er nedtunet til 250nm for at DSG 7 kassa skal tåle dreiemomentet til motoren. Så da er en nok mye mer på grensene enn hva det vil være i bilen du har kjøpt. 
Når det gjelder bilen jeg bestilte så var det en feilvurdering fra Skoda sin side etter min mening, da hadde det vært bedre om de hadde satt inn den eldre oljefylte DSG 6 kassa i stedet som tåler 400nm, men det hadde nok med både pris på DSG kasse og drivstoff forbruk å gjøre, for det har en del å si for turtallet når en f.eks. kjører i motorveihastighet.

Jeg opplevde aldri noen problemer med den kombinasjonen så lenge jeg hadde den Superben, og har ikke lest at det er så mange som har hatt utfordringer i Norge heller. Superben jeg hadde nærmer seg nå 100.000km etter hva jeg ser neste eier har kjørt (EU-kontroll gjennom Bil og Henger appen til SVV). Så jeg tror ganske sikkert at vi er mer bekymret enn hva vi behøver å være, for det er mange biler den DSG 7 kassa sitter i. Samtlige biler med 1,8/180hk TSi f.eks til Superb 2016 og frem til de byttet den motoren med 2,0/190hk TSi i stedet, Octavia med fwd fra 2013/14 og frem til den motoren ble byttet ut til fordel for 2,0/190hk TSi. Så det er mange biler som har den kombinasjonen, og jeg har som nevnt så langt ikke hørt/lest om noen problemer med den her i Norge.
Jeg har lest at det gikk en del Taxier i Sverige som hadde denne DSG 7 kassen i VW som det var mange problemer med, og de gikk helt bort i fra å benytte den DSG 7 kassen.

Så jeg tror du trygt kan senke skuldrene dine @larsejacobsen og bare glede deg til du skal hente bilen :) 
Lykke til og gratulerer med ny bil :) 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert 7-trinns Dag med tørrclutch. (DQ200)  Er den girkassen som hovedsaklig blir brukt til bensinmotorar.  6-trinns (DQ250) og den "nye" 7- trinns kassen blir brukt til diesel, og større bensinmotorar.  Dei har våtclutch.   Uansett kva type kasse du har, er service /oljeskift viktig å ta i tide.  Og kjøre forsiktig og fornuftig med henger/campingvogn.  Mao. unngå unødvendig sluring ved rygging og krypkjøring, akkurat som du ville gjort med ein vanleg manuell kasse..Både 6 og 7 trinns kassene har vel vore so lenge på markedet no, at dei større problema og barnesjukdommane er nok plukka bort.  Ellers finner du litt info her:

https://www.rats.no/automatgir-tjenester/gearkasser/vag

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Superb lll skrev:

Octavia 2018 2,0/150hk TDi var alene om å ha den nye oljefylte DSG 7 girkassen en stund i Octavia familien, så jeg er 99,8% sikker på at det er en DSG 7 tørrplateclutch på den bilen du har valgt. Men det beste svaret på det kan du få av merkeforhandler, for det har de i sine systemer og opplysninger om denne bilen.
Ellers så ble vel den «nye» oljefylte DSG 7 kassen lansert i Skoda Kodiaq, så har den blitt levert til andre Skoda «familiemedlemmer» etter hvert.
Etter hva jeg husker så tror jeg den forøvrig tåler et dreiemoment på 500nm........

 

Når det er sagt, så var muligens jeg litt mer skeptisk enn deg når det gjaldt DSG 7 tørrplateclutch kassa, for jeg fant ut en stund etter at jeg hadde bestilt en Superb 2016 1,8/180hk TSi som i utg.pkt. har 320nm! fra fabrikk, men er nedtunet til 250nm for at DSG 7 kassa skal tåle dreiemomentet til motoren. Så da er en nok mye mer på grensene enn hva det vil være i bilen du har kjøpt. 
Når det gjelder bilen jeg bestilte så var det en feilvurdering fra Skoda sin side etter min mening, da hadde det vært bedre om de hadde satt inn den eldre oljefylte DSG 6 kassa i stedet som tåler 400nm, men det hadde nok med både pris på DSG kasse og drivstoff forbruk å gjøre, for det har en del å si for turtallet når en f.eks. kjører i motorveihastighet.

Jeg opplevde aldri noen problemer med den kombinasjonen så lenge jeg hadde den Superben, og har ikke lest at det er så mange som har hatt utfordringer i Norge heller. Superben jeg hadde nærmer seg nå 100.000km etter hva jeg ser neste eier har kjørt (EU-kontroll gjennom Bil og Henger appen til SVV). Så jeg tror ganske sikkert at vi er mer bekymret enn hva vi behøver å være, for det er mange biler den DSG 7 kassa sitter i. Samtlige biler med 1,8/180hk TSi f.eks til Superb 2016 og frem til de byttet den motoren med 2,0/190hk TSi i stedet, Octavia med fwd fra 2013/14 og frem til den motoren ble byttet ut til fordel for 2,0/190hk TSi. Så det er mange biler som har den kombinasjonen, og jeg har som nevnt så langt ikke hørt/lest om noen problemer med den her i Norge.
Jeg har lest at det gikk en del Taxier i Sverige som hadde denne DSG 7 kassen i VW som det var mange problemer med, og de gikk helt bort i fra å benytte den DSG 7 kassen.

Så jeg tror du trygt kan senke skuldrene dine @larsejacobsen og bare glede deg til du skal hente bilen :) 
Lykke til og gratulerer med ny bil :) 

 

Takk for et godt og informativt svar. Da tar jeg rådet ditt og bare gleder meg til bilen kommet😀 Dette blir vår første Skoda og vi gleder oss veldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :) 

Jeg har faktisk enda litt mer erfaring med denne DSG 7 kassa, for høsten 2013 så bestilte jeg en ny VW Golf st.vogn (2014 mod) med 1,4/140hk 240nm DSG 7 kasse. Det var en kombinasjon som fungerte ganske bra, men en merket at «bunndraget» ikke var helt på plass med den motoren om en lastet bilen full og hadde en henger etter. Nå var selvfølgelig ikke det en bil som er beregnet til å dra tunge hengere og være fullastet til enhver tid, da burde en ha satset på diesel i stedet om det var bruksområdet. Men både bil, motor og DSG kasse spilte meget godt på lag sammen, så derfor tror jeg også at du vil bli godt fornøyd med ditt valg av bil her @larsejacobsen :) 

Har hatt denne DSG 7 kassa i 2 forskjellige biler, og kjørte ca 80.000km tilsammen på de to bilene den tiden vi hadde dem.
Golf ca 35.000km og Superb ca 45.000km, og null problemer på den tiden vi hadde dem. Golfen har nå snart rullet 200.000km og Superben nærmer seg 100.000km etter hva SVV sin app viser for EU kontroll, men jeg vet jo ikke hva eller om det har skjedd med bilene etter at jeg har byttet dem inn, men de ruller i hvert fall fremdeles på veien begge to :) 

Golfen ble fysisk litt for liten for vår familie på 2 voksne og 2 tenåringer, så vi bestemte oss for den tidligere nevnte Superb i stedet.

Etter det så har jeg hatt en Skoda Octavia Scout 1,8/180hk TSi  (280nm) 4x4 DSG 6 2018, for å få en litt høyere bil og 4x4, men det ble feil å nedgradere i fysisk størrelse for oss. Så da ble den byttet inn til fordel for en Superb etter 1 år.

Nå kjører vi Superb 2,0/190hk TDi (400nm) 4x4 DSG 7 2019, denne bilen har den «nye» oljefylte DSG 7 kassen.
Motoren er sterk som bjørn og vi har plass i massevis, så dette er virkelig et «landeveislokomotiv» ;) 

Skoda har imponert meg med både kjøreglede, komfort og driftssikkerhet så langt, det finnes selvfølgelig biler som vil gi mer kvalitetsfølelse og mer kjøreglede, men de koster betydelig mer. Så jeg synes en får veldig mye bil og utstyr for pengene når det gjelder Skoda, og jeg har så langt vært meget fornøyd med alle 3 Skodaene jeg har hatt. Noen småting har det vært med alle 3, men ikke noe som har ødelagt inntrykket eller skapt noen store frustrasjoner/utfordringer, alt er ordnet på garanti.

Så jeg tror nok ganske sikkert at du vil bli meget fornøyd med bilen du har valgt @larsejacobsen :) 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2020 den 22.32, Superb lll skrev:

Bare hyggelig :) 

Jeg har faktisk enda litt mer erfaring med denne DSG 7 kassa, for høsten 2013 så bestilte jeg en ny VW Golf st.vogn (2014 mod) med 1,4/140hk 240nm DSG 7 kasse. Det var en kombinasjon som fungerte ganske bra, men en merket at «bunndraget» ikke var helt på plass med den motoren om en lastet bilen full og hadde en henger etter. Nå var selvfølgelig ikke det en bil som er beregnet til å dra tunge hengere og være fullastet til enhver tid, da burde en ha satset på diesel i stedet om det var bruksområdet. Men både bil, motor og DSG kasse spilte meget godt på lag sammen, så derfor tror jeg også at du vil bli godt fornøyd med ditt valg av bil her @larsejacobsen :) 

Har hatt denne DSG 7 kassa i 2 forskjellige biler, og kjørte ca 80.000km tilsammen på de to bilene den tiden vi hadde dem.
Golf ca 35.000km og Superb ca 45.000km, og null problemer på den tiden vi hadde dem. Golfen har nå snart rullet 200.000km og Superben nærmer seg 100.000km etter hva SVV sin app viser for EU kontroll, men jeg vet jo ikke hva eller om det har skjedd med bilene etter at jeg har byttet dem inn, men de ruller i hvert fall fremdeles på veien begge to :) 

Golfen ble fysisk litt for liten for vår familie på 2 voksne og 2 tenåringer, så vi bestemte oss for den tidligere nevnte Superb i stedet.

Etter det så har jeg hatt en Skoda Octavia Scout 1,8/180hk TSi  (280nm) 4x4 DSG 6 2018, for å få en litt høyere bil og 4x4, men det ble feil å nedgradere i fysisk størrelse for oss. Så da ble den byttet inn til fordel for en Superb etter 1 år.

Nå kjører vi Superb 2,0/190hk TDi (400nm) 4x4 DSG 7 2019, denne bilen har den «nye» oljefylte DSG 7 kassen.
Motoren er sterk som bjørn og vi har plass i massevis, så dette er virkelig et «landeveislokomotiv» ;) 

Skoda har imponert meg med både kjøreglede, komfort og driftssikkerhet så langt, det finnes selvfølgelig biler som vil gi mer kvalitetsfølelse og mer kjøreglede, men de koster betydelig mer. Så jeg synes en får veldig mye bil og utstyr for pengene når det gjelder Skoda, og jeg har så langt vært meget fornøyd med alle 3 Skodaene jeg har hatt. Noen småting har det vært med alle 3, men ikke noe som har ødelagt inntrykket eller skapt noen store frustrasjoner/utfordringer, alt er ordnet på garanti.

Så jeg tror nok ganske sikkert at du vil bli meget fornøyd med bilen du har valgt @larsejacobsen :) 

Bilen kommer i løpet av uken, og vi gleder oss veldig. Godt å høre at du har vært fornøyd med kjøreglede, komfort og driftsikkerheten! Har lest at Skoda-eiere er generelt svært fornøyde med bilene sine.

Jeg og kona har også kjørt golf (1.6 tdi med manuell kasse vel og merke), men siden hun er gravid ble det på tide med en større bil. Kriteriet var en 2 år gammel bil med lavest mulig km-stand, bensin og automat til under 250 000 kr. Valget stod mellom Passat GTE og Octavia. Likte begge veldig godt, men Passaten var akkurat litt for bred til at vi fikk parkert den i garasjeanlegget hvor vi bor nå. Så Octaviaen ble da den bilen med størst bagasjerom og bakseteplass som vi får plass ther vi bor nå :) 

Vi snuste også på en golf stasjonsvogn, men pga bakseteplassen i Octaviaen var betraktelig større ble valget enkelt. Endte opp med en 2018 modell Skoda (candy white farge) med  17" trius felger. Syns den ser veldig pen ut! Har prøvekjørt Octaviaen med 1.0 TSI (115 hk), og synes den var overraskende sprek til å ha beskjedne 3 sylindre. Så kjenner jeg gleder meg veldig til å teste 1.5 TSI motoren skikkelig når den kommer. Har lest at denne går veldig fint sammen med DSG'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg nettopp fått bilen :) Nydelig bil og fantastisk deilig med så mye plass!

Første gang jeg har en DSG kasse og det er deilig å slippe å gire!! Men... er det vanlig at DSG'en er litt "rykkete" i det en slipper bremsen og kjører sakte ut av garasjeanlegget? 

God helg alle sammen!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2020 den 13.42, larsejacobsen skrev:

Da har jeg nettopp fått bilen :) Nydelig bil og fantastisk deilig med så mye plass!

Første gang jeg har en DSG kasse og det er deilig å slippe å gire!! Men... er det vanlig at DSG'en er litt "rykkete" i det en slipper bremsen og kjører sakte ut av garasjeanlegget? 

God helg alle sammen!

Gratulerer så mye med ny bil! :) 
Herlig tenker jeg!

Usikker på hva du mener med rykkete... Men, om du såvidt holder gassen inne, så kan det jo hende den slurer litt?
Litt usikker, for å være ærlig, har ikke vært borti dette før.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er idet jeg slipper bremsen at den "nøkker" litt. Men dette se rut til å forsvinne etter at jeg  gir gass. Snatter med forhandleren jeg kjøpte bilen hos, og fikk vite at det kunne skyldes det du nevner. Så het normalt, da DSGen skal oppføre seg slik forstod jeg :)

Takk for gratulasjon! Bilen er veldig godt å kjøre! Venter barn i august, så tror vi har funnet en veldig bra familiebil i Octaviaen. Skal få tatt et bilde av den og lagt ut her. Den har fargen candy white, sotete bakruter og 17 tommers trius sommerfelger :D 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med «ny» bil @larsejacobsen, den tror jeg helt sikkert at du vil bli meget fornøyd med :) 

Når det gjelder den DSG kassa som du har i din Octavia, så ja, den kan oppleves litt rykkete og i enkelte tilfeller også litt «brå» når en skal kjøre i gang, spesielt om du skal akselerere ut i en luke i trafikken.
Da kan den oppleves som litt «treg» akkurat som det er en liten forsinkelse og så gir en da litt mer gass, og da tar den plutselig tak og bilen skyter fart. Det kan kreves en liten tilvenning på akkurat det punktet, inntil dere blir litt mer samkjørte. Ikke noe problem når en først er klar over og vant til at det er slik den fungerer.

Ellers så kan den føles litt rykkete når DSG kassa er kald og/eller har stått rolig en stund, det virker liksom som at det «slurer» litt som @Marius har nevnt her.

Har prøvet noen biler med den DSG kassa (i tillegg til de 2 jeg har hatt selv) og de oppfører seg likt alle sammen.
De oljefylte DSG kassene er litt mer følsomme og mykere, men de kan til tider nøle litt ved i gang kjøring de også, men det er på en helt annen måte.

Gikk det greit å montere skvettlapper bak @larsejacobsen, eller har du ikke kommet så langt enda?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @Superb lll😀 Jeg og DSG'en begynner å bli mer samkjørte nå heldigvis! Var kun den første dagen jeg opplevde lit rykking, men dette har gitt seg nå. Har lest at DSG'en lærer seg å kjenne føreren og trener seg inn deretter, så mulig det var dette som skjedde. Har ikke fått montert skvettlappene bak enda. Tenker det blir et av mange gøye prosjekter jeg kan holde på med i sommer heller :)

Endret av larsejacobsen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...