Gå til innhold
Kaspar

Montering av tilhengerfeste


Anbefalte innlegg

Har ingen erfaring med dette selv, men jeg vet at et par arb.kollegaer har montert dette selv. Eller rettere sagt, det var kun av dem som fikk det til og fikk godkjent dette på egenhånd, han andre måtte sette bilen på verksted. Og det av den grunnen at han hadde automat/DSG kasse, og da må det monteres oljekjøler på DSG kassa i tillegg.

Har du manuell eller DSG kasse på din bil @Kaspar ?

I tillegg så hadde han også relativt ny bil som deg @Kaspar, og han ble sterkt frarådet fra å montere dette selv pga elektronikken i bilen. For ødelegges den, så er prisen for et ferdig montert hengerfeste på verkstedet en billig affære........

Les litt mer om det her

Men det er selvfølgelig mulig å gjøre dette selv, selve monteringen hadde ikke bekymret meg, det er tilkoblingene og få godkjent det i etterkant jeg ser for meg ville vært utfordringen. Men dette kommer jo igjen an på både kunnskaper, og hvilket verktøy en har tilgjengelig.

Har dessverre ikke noe mer å bidra med enn dette, lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar "Superb"

Har funnet flere fester med monteringsanvisning(er) hos https://haagen.no/butikk/

Det opplyses om at "Programmering på verksted trengs ikke".   Monteringssettet består bl.a av en elektronikkboks...

Selve festet bør det være mulig å montere selv, men så er det dette med usikkerheten rundt det elektroniske/ kabeltrekking....

Forøvrig er dette en bil med 5 trinnskasse.

Endret av Kaspar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :) 

Selve monteringen hadde jeg heller ikke tenkt så mye på, det burde være en smal sak om en har litt teknisk innsikt og verktøy tilgjengelig. Om en må ha av fangeren bak, så kan det jo hende at en kanskje trenger noen «spesialnøkler» uten at jeg har kunnskap om det. Om det er noen ferdige hull til ledningen til tilhengerfestet vet jeg ikke, men få i hvert fall tak i en skikkelig «pakning»/gjennomføring slik at det blir tett (ikke vanninntrengning) og/eller at ledningen ikke blir skadet.

Det hadde vært tilkoblingen til ledningsnettet/elektronikken i bilen som hadde bekymret meg, jeg vet at det tidligere ble levert koblingsstykke som ble plassert i mellom kontakten til baklyset og ledningsnettet til bilen, men om det er annerledes nå vet jeg ikke.

Tidligere var det mye enklere når det var et mer solid ledningsnett i bilen og ikke så mye elektronikk, for da ble det brukt klemmer som en presset inn på eksisterende ledninger i bilen. Slik koblet en jo både hengerfeste, bilstereo, ekstralys, etc. Men det nytter ikke i dag, da blir det feilmeldinger med en gang og i verste fall skader på elektronikken. Så det kan være en liten utfordring dette, men høres jo ut som du har funnet noe som det burde være greit å gjennomføre.

Bare sørg for at det er er TÜV godkjent, slik at du ikke får problemer når det skal godkjennes for å få det registrert i vognkortet. Det kan være greit, slik at en ikke møter noen utfordringer om en blir stoppet i en kontroll med henger etter bilen....... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...