Gå til innhold
Heyyeh

Er dette en god konfigurasjon av Kodiaq MY19 L&K?


Anbefalte innlegg

Jeg har sett litt på prislistene for Kodiaq 2019-modellen og konfigurert et utvalg modeller. MY19 er ikke kommet i konfiguratoren på nett enda. Det er for tiden en kampanje ut oktober på vinterpakke og hengerfeste til kr. 0,-.

Motoren jeg har valgt er 150 hk bensin 2x4 som gjør at bilen starter på 537 000,-. Bilen vil bli brukt primært til bykjøring og omegn, samt enkelte langturer gjennom året. Jeg synest det er litt risikosport å kjøpe diesel for bruk i Oslo for tiden og liker responsen fra 0 på bensinmotoren ved stopp i lyskryss osv. Vi kjører ikke så mye i året (6-8000), så drivstoffkostnadene på bensin ift. diesel er ikke noe jeg tenker så mye på. Siden det er L&K-versjonen så er veldig mye ekstrautstyr inkludert og det blir kun 25 500-, i ekstrautstyr. Jeg vet at de anbefaler 4x4 for annenhåndsverdi, men det er stadig flere i byene som kjøper SUV og mange har ikke behov for 4x4. Når prisen stiger med 88 000 så synest jeg ikke prisen forsvarer investeringen, både mtp. behovet og annenhåndsverdien. Vi har òg tenkt å ha bilen en stund. Det kommer selvsagt litt ekstrakostnader for vinterhjul og litt smågreier i tillegg.

Jeg synest dette ser ut som et veldig godt oppsett der en får veldig mye for pengene, men har jeg gått glipp av noe viktig eller glemt å tenke på noe? Skal en ha større bensinmotor så får den automatisk 4x4 og prisen hopper opp 80 000+. Jeg har kun prøvd 180hk-modellen fra 2018 så langt, men selgeren mente 150hk-motoren var stor nok til bilen så lenge du ikke dro på henger eller lastet den ned støtt og stadig. Vi skal bruke den mest til transport av småbarn, barnevogn osv.

Totalpris: 562 500,-.

Utstyr og ekstrautstyr:

Vinterpakke - Parkeringsvarmer, setevarme bak og 3-sone Climatronic (delingsnett på SportLine) 7) 13)
Barnepakke - Elektrisk barnelås og mekaniske solgardiner bak
Parkeringspakke - Parkeringsassistent, Trailer Assist og Area View med ryggekamera 1)
Adaptivt understell (DCC) til 4x4 med Offroad-modus
Canton sound system med 10 høyttalere (inkl. Sub) og 575 W forsterker 2)
DMS, Kjøreprofilprogram 12)
Elektrisk bakluke sensorstyrt
Fjernlysassistent
Girshift på rattet (paddles) til DSG
Handsfree Premium med rSAP, WiFi, SIM-kort slot og Phonebox med trådløs lading 8)
Interiør i Skinn 11)
Isofix på passasjersete foran
KESSY - Nøkkelfri adgang og start/stopp knapp / KESSY med alarm
Kjørecomptuer, stor med fargeskjerm
Knapp for nedfelling av baksetet
Kromlister rundt sidevinduer
Lane assist (kjørefeltassistent)
Media Command Smart app, fjernstyring av navigasjon og infotainment 4)
Navigasjon Columbus 9,2" glasskjerm med DAB+, CD og kart for Europa 6)
Oppvarmet frontrute
Oppvarmet ratt
Oppvarmede bakseter
Parkeringsvarmer med fjernbetjening 7)
Reservehjul og jekk / Plassbesbarende reservehjul og jekk (dekkreparasjonssett bortfaller)
Ryggekamera med spyler (Ambition får samme LED baklys som Style) 5)
Solgardin, mekanisk, på sideruter bak
Sort innvendig dekor
Tilhengerfeste, elektrisk nedfellbart
Trafikkskiltgjenkjenning 12)

Ekstrautstyr som ikke er med:

Metallic lakk/Perleeffekt
Delingsnett
Digitalt instrumentpanel
Foldebord på forseteryggene 9)
Forberedelse for hengerfeste
Holder for nettbrett i baksetet
Interiør i Skinn, Skinn sportsseter, Ventilerte skinnseter 11)
Panoramatak med elektrisk åpning og sjalusi 15)

Sovepakke - Hodestøtter i baksete med funksjon for sidestøtte, to pledd og mekaniske solgardiner bak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som du mangler noe utstyr her @Heyyeh :) 

Den ser veldig flott ut med tanke på både standard utstyr og valgt ekstra utstyr :) 

Nå har ikke jeg prøvet Kodiaq med 150hk TSi motor, men jeg har prøvet en Superb og Passat med den motoren, og det synes jeg var en heller «slapp» motorisering med 4 voksne i en del ting i lasterommet. Men alt kommer jo an på hva en har av forventninger og hvordan en ønsker at bilen skal reagere/respondere når en kjører.

 

Jeg hadde tidligere en VW Golf st.vogn 1,4/140hk TSi (2014) 240nm DSG 7, og den fungerte helt greit til vanlig kjøring i byen og på landeveien, det var kun (som selgeren din også nevnte) når en hadde full bil og en tilhenger etter at en merket at motoren ble litt kortpustet og giret veldig ofte i motbakker. Men så spørs det jo hvor ofte en har den type kjøring da.......

Men nå er en VW Golf en mye mindre og lettere bil enn både Passat, Superb og ikke minst Kodiaq, så selv om den motoren nå har blitt «oppgradert» til 1,5/150hk og 250nm, så ville det ikke være en motor jeg ville ha valgt til hverken Passat, Superb eller Kodiaq. Jeg forstår så absolutt at det er en voldsom prisøkning fra denne motoren og opp til neste motorstørrelse så lenge det også innebærer 4x4 i tillegg.

Min forrige bil, Superb 2016 hadde jeg 1,8/180hk TSi, og den bilen ville jeg absolutt ikke hatt med noe mindre motor enn den motoren der. Men nå har jeg som oftest med både kone og 2 tenåringer når jeg kjører, og vi kjører relativt ofte med tilnærmet full bil og en del ting i lasterommet. Byttet forøvrig ut den bilen nå i sommer, og valgte da en Octavia med den samme motoren og 4x4, heller ikke en Octavia ville jeg valgt med 1,5/150hk TSi motor, men det har som sagt med vårt behov og kjøremønster å gjøre. At jeg også liker at det skjer noe når jeg trykker på gassen er selvsagt også en medvirkende årsak til at valget ble som det ble.

Det er ikke det at en mangler så mange hester, men det er dreiemomentet som det skorter på. Den blir fort tung -og kortpustet, og vil gire ofte i bakker, i tillegg så gjør jo også det at bensinforbruket vil stige. Men det gjør vel kanskje ikke så mye med tanke på forbruket, med de kilometerene dere ligger an til å kjøre i året....... Det er mest mangel på dreiemoment som hadde vært avgjørende for mitt valg i hvert fall, men vi har jo alle forskjellige behov, krav og forventninger. Min anbefaling er i hvert fall at dere prøver ut en Kodiaq skikkelig med den motoren dere vurderer og fyller den opp med det dere stort sett skal ha med dere, slik at den blir prøvet så realistisk som mulig, og prøv den gjerne over helgen slik at dere får en skikkelig erfaring med den. Og ikke bare en liten kort prøvetur rundt forhandleren, for det blir de fleste blendet av, men det er etter en har kjørt noen mil at en virkelig merker hvordan bilen er å kjøre og hvordan den fungerer i praksis.

Det jeg har skrevet her er av egne erfaringer, preferanser og behov, andre kan selvfølgelig ha et helt annet syn/behov, men det bør som sagt prøves skikkelig ut først, slik at en velger ut i fra eget behov og ikke leser seg «blind» på andres valg og behov.......... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode refleksjoner @Superb lll

Jeg ser poenget ditt og er enig i at 150hk høres litt knapt ut når bilen er godt oppfyllt. Så langt har jeg bare prøvd en 180hk-versjon med en voksen passasjer og det var bare en times tid..

Litt om hva jeg kommer fra. Har kjørt en ganske daff Primera hatchback med "99hk" i over 10 år, så alle nye biler jeg setter meg inn i oppleves som spreke :P. Jeg er ikke utpreget bilinteressert og det er først og fremst et fremkomstmiddel, men jeg setter selvsagt pris på en sprek motor. Som du sier, ikke nødvendigvis i form av flere hestekrefter, men dreiemomentet som kommer med en større motor. Under kjøring har jeg mer fokus på komfort og jevn kjøring enn så mye aktiv kjøring. Vil bli en småfolkfrakter så blir det stort sett pen og pyntelig kjøring. Jeg antar det blir nesten permanent stående 1-2 barneseter i bilen i overskuelig fremtid og antall personer over 1-5 år er sjelden mer enn oss to voksne. Litt bagasje òg, men mer volum enn vekt. Jeg tviler på det blir alt for mange turer der bilen blir lastet ned med mange hundre kilo.

Det blir noen turer Oslo-Bergen, og da er det selvsagt fint med litt mer dreiemoment opp fjellene, samt kanskje de gangene 4x4 er nyttig på hyttetur. Det du nevner med at den ofte vil gire er et poeng, for mye giring går ut over komforten.

Jeg skal absolutt prøve bilene så mye jeg kan før et ev. kjøp. Har òg tenkt å prøve Peugeuot 5008 for å sammenligne. Takk for tipset med å laste ned bilen for å teste den med mer vekt ombord, det skal jeg absolutt gjøre.

Nå er det over 10 år siden jeg har prøvekjørt noe særlig med biler, og da fikk jeg låne Primeraen over en helg. Er det vanlig å få ha en lånebil eller bruktbil en hel helg fra forhandler? Hadde jeg fått ha en 150hk-versjon en helg eller i det minste en dag, så ville jeg nok klart å prøve meg frem til mye.

Jeg har egentlig tenkt å kjøpe brukt, og det er fremdeles et alternativ. Det er forlokkende å slippe det første og største verditapet mot at bilen er ett år gammel. Da kan jeg jo få en bil med større motor og 4x4 til rundt den samme prisen som jeg ville gitt for en ny med 150hk-motor når det er lagt på vinterhjul og sånt. Det er vel fort et 15-20% verditap på bilen etter 1 år, og det er 90-130k på en bil til 650k. Grunnen til at jeg begynte å se på ny bil var at det er litt dårlig utvalg av brukte Kodiaq med bensin og selvsagt ikke noen som har det utstyret jeg helst ville hatt. Skulle jeg hatt diesel så er det mer å velge mellom. Akkurat nå ligger det ute 6 med bensin og 26 med diesel, der 2 av bensinbilene bare har gått 2500. Om jeg skulle kjøpt en ny så kan jeg velge akkurat det utstyret jeg vil ha, men betaler selvsagt for det.

Heldigvis har regjeringen nå sagt at det vil være overgangsordning fra NEDC til WLTP i alle fall ut 2019, så jeg håper det vil dukke opp flere brukte med bensin som er 12+ måneder gamle fordi eierne kan kjøpe en ny bil uten å risikere en dyrere bil 1. januar 2019.

Modellen jeg har konfigurert vil med 190hk komme på 650k før vinterhjul. Da begynner det å bli en ganske dyr sak. Det må kjøpes barnesete og andre greier som òg vil dra opp totalprisen. Er ikke lett å kjøpe bil. O.o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig @Heyyeh :) 

Hehe, ja en Primera med 99hk og sikkert heller ikke allverdens dreiemoment er nok ikke en racer det heller, så en Kodiaq med 1,5/150hk vil nok oppleves som en opptur, i hvert fall i starten. Men når gleden over nybil avtar litt og hverdagen kommer, så kan kanskje også synet på hva en egentlig har behov for forandre seg litt, og det er nettopp det jeg tenker på ved at dere burde få prøvet den skikkelig under ulike situasjoner. Å låne en bil fra lørdag til mandag burde i hvert fall ikke være et problem om de virkelig vil selge deg en bil, og det går det jo faktisk an å si til dem også om de ikke er så lystne på det. For det er mange forhandlere som selger bil i dag, så god service og en god opplevelse fra forhandleren er gull verdt for dem.......

Veldig flott skissering av hvilke(t) behov dere har, og da stiller det seg nok litt annerledes, men likevel så er ikke en stor/større motor bare for aktiv kjøring, det er også i høyeste grad for at bilen skal kunne kjøres med last og også kunne ta fatt på de litt mer bratte veiene vi har i vårt land uten at en mangler «krefter».

I hverdagen så holder det lenge med 1,5/150hk TSi motor i en Kodiaq, det er mer på langturer til fjells med full bil, bagasje, takboks og evt tilhenger at en ønsker seg noe mer. Men som tidligere nevnt, så synes jeg også at det er mer komfort med en motor som har litt mer enn bare det høyst nødvendige, det handler om dreiemoment, muligheten for å kunne kjøre med høyere gir uten at en «går tom for krefter», ikke behøve å gire ned for hver eneste motbakke en møter på, etc. At det også gir muligheten for litt mer gassrespons ved en forbikjøring er også noe jeg setter stor pris på, uten at jeg er en så veldig aktiv kjøring.

Å vurdere en brukt Kodiaq med større motor og 4x4 er nok noe jeg også ville ha gjort, det vil også ha en del med restverdien på bilen å gjøre, selv om du skisserer at det er en bil dere vil ha en stund.

Peugeout 5008 er absolutt en meget flott bil, jeg liker veldig godt designet utvendig, der har de gjort det meste riktig etter mitt syn, men bare synd det ikke holder samme stilen innvendig. Det er selvfølgelig bare min personlige mening, men det er for mye knapper, og jeg blir ikke vant til layouten/plasseringen av selve instrumentene heller, men igjen, kun min personlige mening........

Peugeot 5008 og Nissan X-Trail var også biler jeg vurderte, men denne gangen ville jeg ha 4x4 og da falt begge disse ut av listen, Toyata RAV 4 AWD kunne ha vært aktuell om den hadde vært uten Hybrid, og hatt en betydelig mer moderne motor enn 2,0/151hk som den har hatt i mange år......... Lite dreiemoment og uten turbo så blir det en ganske «daff» affære.

X-Trail er vel litt gammeldags i designet, men dessverre så var heller ikke den utgaven jeg ville hatt mulig å velge uten skinnseter. Greit med utstyrspakker og godt utstyrte utgaver, men det burde likevel vært en valgfrihet for hvilke seter en vil ha. Dette gjelder også Skoda for den delen, jeg kunne godt tenkt meg L&K i Octavia/Superb, men vil ikke ha skinnseter, og da får jeg ikke valgt den best utstyrte utgaven. For Octavia sin del, så har det også med interiørfarge å gjøre, for jeg personlig er ikke en «fan» av det brune interiøret den leveres med..........

Håper du finner en bil du blir fornøyd med og fyller dine krav/forventninger @Heyyeh , lykke til med letingen :) 

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i mye av det du skriver @Superb lll

Bykjøringen til vanlig går helt fint med 150hk, men det vil nok merkes på de lengre turene. En fordel med større motor er å kunne kjøre på lavere turtall som gir mindre støy og bedre komfort. Jeg har faktisk tenkt på det flere ganger gjennom alle årene med Primera at på neste bil vil jeg ha litt mere futt. ^_^ Ikke at det skal så mye til sammenlignet med den, men det er noe med at motor står i stil med bilen.

Med 8000 km i året og et antatt blandet forbruk på 6.1 (fra brosjyren) med 150hk blir det ca 7800,- i året i bensin med 16 kroner per liter. Brosjyren oppgir 180hk til 7.4 forbruk, som blir ca 9470,- i året. En forskjell på 1600,- kroner. Reellt forbruk er gjerne høyere, men forskjellen blir ikke så dramatisk uansett. Kostnaden ligger i investeringen, som kanskje er 50-80k mer for 180hk på en bruktbil, avhengig av hvor gammel bilen er. Om vi kjøper en 1 år gammel bil, har bilen i 4-5 år og selger den med ytterligere 30-40 prosentpoeng tap fra den var ny, så er tapet på motoren for vår del kanskje rundt 28-32 000 kroner på fem år, som blir 5600-6400 i året, eller 466-533 i måneden. Alt selvsagt teoretisk. Jeg kan spå like lite i fremtiden som andre, men det finnes jo gode tall på hva en kan forvente av verditap, selv om det kanskje er mer usikkert i desse tider med hybrider og elektriske biler. Ender vi opp med å ha bilen i 5-10 år så blir den ekstrainvesteringen enda mindre.

Jeg har sett på flere andre modeller, men ender alltid tilbake på 5008 eller Kodiaq, mye fordi de gjør det godt i tester, samt at de er best på bagasjeplass og har skyvbar andre seterad. Vi er begge over 180cm og med to barneseter er det fort en del biler som utgår fordi det ikke blir plass. 5008 har en del kjekke funksjoner, men totalt sett heller jeg alltid mer mot en Kodiaq. Både Peugeot og Skoda gjør det bra på JD Power UK sine Dependability-testar, men Skoda ligg klart øverst om en ser på de siste fire årene, med et snitt på 82 feil per 100 kjøretøy, mens Peugeot har 102.

Den bilen som kan passe best av det som ligger ute på Finn i dag er kanskje denne: Kodiaq Style 2,0 TSI 180hk 4x4 aut. Det var den vi prøvekjørte.

Det jeg ville hatt som ikke er oppført er Isofix i fremsete, Bad-road, oppvarmet frontrute og oppvarmede bakseter.

I følge mine beregninger så kan den ha hatt en nypris på rundt 680 000 ekskludert vinterhjul. Kanskje den var rundt 700k som ny. Ett år gammel og gått 10 500 er den falt 90 000 i verdi, rundt 13%.  Det er selvsagt mulig jeg har regnet feil eller at noe utstyr eller ting av verdi mangler, men hadde kanskje forventet nærmere 20% på første året. Jeg vet ikke hvilke andre kostnader som ev. vil komme på en ny bil.

Denne forhandleren har klart å få med utstyret i beskrivelsen, men jeg ser mange biler på Finn der det står veldig lite detaljert hva bilen faktisk har av utstyr. Da må en spørre for å få svar på ting. Jeg har sett flere biler der det ikke står noe som helst om hengerfeste, men bildene viser klart at den har det. Irriterende greier. En bil var veldig grei, for der hadde selger lagt ut bilde av utstyrslisten fra den ble bestilt som ny, med priser. Veldig praktisk.

Endret av Heyyeh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et verditap får en bare en tar bilen ut av butikken, og verditapet blir som regel større jo mer kostbar bilen er (med noen få unntak), så det er nesten ikke til å unngå. Men noe kan gjøres for å redusere det, og det er å velge biler som er populære og utstyre de slik at de blir enda mer attraktive, og det gjøres bl.a. med tanke på motorisering, 4x4 (spesielt med tanke på hvilken type bil Kodiaq er) og valg av utstyr/ekstrautstyr.

Den bilen du linker til er jo som du skriver nesten fullkommen, men noe av det viktige mangler, slik som oppvarmede bakseter og oppvarmet frontrute, og selvfølgelig også iso-fix muligheter for dere med små barn. Bad road understell kan jo være praktisk, men nå har vel Kodiaq en såpass høy bakkeklaring at det skal svært mye til for at den skal ta ned i noe, men jeg regner jo selvfølgelig med at det er en årsak til at du har valgt det i utg.pkt. :) 

 

Om det er plass du er ute etter, så kan jo også Superb være et alternativ, men en slik bakkeklaring som det er på Kodiaq får du jo selvfølgelig ikke. Brukt så er jo motoren jeg hadde på min Superb en mulighet, ellers så finnes det også flere med den betydelig kraftigere 2,0/280hk som også har 4x4 som std. Men det er jo så forskjellige biler, så jeg regner med ta den egentlig ikke er aktuell for dere........?

 

Forbruket med den årlige kjørelengden dere har er jo ikke så mye å tenke på etter min mening, det er først fra 16.000km og lengre at dette virkelig begynner å gi utslag som merkes i lommeboka, igjen så er det selvfølgelig bare min personlige mening da :) 

 

Lykke til med prøvekjøring og valg av bil @Heyyeh, håper dere finner den rette bilen som passer deres behov :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superb har absolutt vært med i tankene. Det var vel den første bilen jeg vurderte og prøvde siden den blir nevnt i alle artikler som tar for seg familiebiler med god plass. Har òg vært innom Octavia som et rimeligere alternativ. Så las jeg videre og begynte å kikke på SUV siden Superb er en litt dyrere bil som beveger seg over i prissjiktet til SUV. Det som kanskje gjorde mest inntrykk var testkjøring av Superb en dag og Kodiaq en uke senere, begge i Oslo. I Superb-en kjentes brostein og ujevn vei ganske godt, og du sitter jo lengre nede, så komforten var ikke det som imponerte mest. Kodiaqen er jo en annen type bil. Du sitter høyere og alle dumpene i veien blir langt mykere. Jeg har tidligere lurt på hvorfor folk kjøper SUV når de bor i Oslo, men etter å ha bodd der i et par år med Primera så forstår jeg mer. Det er ganske mye dårlig vei i hovedstaden. I tillegg ser jeg absolutt fordelen med å laste barn, saker og ting inn og ut i en mer praktisk høyde.

Hadde ikke pris vært et tema så ville jeg nok valgt SUV foran stasjonsvogn, men vi kunne fint hadde begge deler. Det er prisen som har vært det største ankepunktet for SUV, som har vært en grunn til at jeg har sett på 5008 med 130 eller 165 hk og Kodiaq med 150, som en kan få uten å bla opp 600k. Jeg har rom i økonomien til en dyrere bil, men så var det dette med prioriteringer da. Det som kanskje har vært vanskeligst er hvor mye (eller lite) vi bruker bilen. Med årskort på all kollektivtrafikk i Oslo så blir det sjelden turer til sentrumsområder. De fleste har gått til Alna og noen lengre turer nedover i Vestfold og Telemark. Jeg hadde nok hatt lettere for å gjøre en større investering dersom bilen ble mye og ofte brukt. Den vil blant annet ikke bli brukt til jobb for noen av oss. Da blir det noen hverdagsturer her og der, samt noen lengre turer i løpet av året. Det er ikke usannsynlig at det blir flere turer med barn i hus. Hytteturer på vinteren og sånt. 

Bad road er nok ikke så veldig viktig. Jeg kjører på enkelte vestlandsveier som kan være litt utfordrende, men med bakkeklaringen så er det sikkert godt innenfor. Noe offroad-kjøring blir det ikke. Isofix foran er det ikke alle aktuelle biler som har uansett, men hadde vært fint å ha siden det vil bli litt kjøring med kun barn og sjåfør. Hvorfor noen kjøper ny Kodiaq i Norge uten oppvarmet frontrute er for meg et mysterium. Bilen koster 500-700k og ruten koster rundt 3000. Oppvarmede bakseter er ikke så viktig på dette stadiet kanskje, men det er òg noe jeg ville valgt selv. Det er jo vinter halve året av og til her i landet.

Vi har ikke akutt behov for bil akkurat nå, så jeg kan vente og håpe det kommer en bruktbil som har motoren og utstyret jeg helst vil ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså at Kodiaq er en komfortabel bil er det ingen tvil om, men det kan også Superb være om den har det rette understellet og de rette hjula. Om det er en Sportline med sportsunderstell og 19" hjul du har prøvet, så er jo ikke det komfortoppsettet for å si det slik.......

Jeg hadde DCC og 18" sommer -og vinterhjul på den Superben jeg hadde, og den kjørte jeg ca 44.000km med på rett over 2 år, og der var understellet satt i sportmodus 99% av tiden, ellers så ble den rett og slett for myk og «duvete» for min del. Men med et dedikert senket sportsunderstell som Sportline har om en ikke bestiller den med DCC i stedet, blir en helt annen kjøreopplevelse. Men nå kan selvfølgelig også både Style og L&K utgaven også velges med det samme senkede sportsunderstellet. 

Bare for å ha nevnt det, så er også DCC et senket understell, men det kan gjøres mykere med andre innstillinger enn sportmodus, men det er som nevnt fremdeles et senket understell helt uavhengig av hvilken innstilling en benytter seg av.........

 

Men det er klart at type biler som Kodiaq som har en annen dekkprofil, og et annet understell og tyngdepunkt, så blir også kjøreopplevelsene helt annerledes.

Den bilen jeg har i dag, oppleves helt annerledes enn Superben, fordi det er 2 helt forskjellige biler med helt forskjellig understell og tyngdepunkt. Det eneste som er tilnærmet likt er dekkprofilen, men siden det er forskjellig bredde på dekka, så er det ikke helt likt likevel. Superben oppleves både stødigere og stivere ved aktiv kjøring når understellet står i sportmodus, men om det forandres til noe annet, så blir også bilen merkbart mykere. Det skal teoretisk gi en bedre komfort, men jeg opplever da at bilen blir for myk, men det er klart det er kun en personlig mening.

 

Angående det med oppvarmet frontrute, så er det nok ikke så mange som er klar over hvor effektivt og nyttig det faktisk er, og enkelte tror nok også det er unødvendig så lenge de har webasto. Men om en benytter webastoen slik en bør gjøre, så er det nok mange som helst ikke skulle ha benyttet sin webasto slik de gjør. Men der handler det nok mye om for lite kunnskap/informasjon fra både selgere og brukere. Jeg personlig kommer bestandig til å velge det så lenge det er en mulighet, det samme med lydanlegg, mørke vinduer bak, oppvarmet baksete, webasto og reservehjul :) 

Litt annerledes med oppvarmet frontrute på Octavien, fordi den har tradisjonelle varmetråder i frontruten, mens Superb og Kodiaq har en varmefolie som er helt usynlig. Men trådene er meget effektive da :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superben var en jobb-bil, så jeg tror ikke det var Sportline med 19". Det var uansett ikke lange prøveturen. Fikk låne den 20 minutter rundt i Oslo av en bekjent.

Det må bli en runde med både Superb, Kodiaq, 5008 og Octavia tror jeg. I første omgang prøveturer rundt i diverse områder for å se hvordan bilen oppfører seg og går over humper og sånt. Da får jeg forhåpentligvis snevret det litt mer ned og kan eventuelt låne aktuelle modell over en helg. Om vi ville hatt Superb eller Octavia hadde det selvsagt gjort jobben lettere mtp. tilgjengelighet på bruktmarkedet.

Basert på det du skriver så er du nok hakket mer interessert enn meg, har en litt annen kjørestil og forventninger til hvordan en bil bør være. I tillegg kjører du en god del lengre enn meg i året. Jeg ser flere på forumet her og andre forum på nettet som synest Kodiaq med 150hk fungerer fint for deres behov. Til vår bruk og mtp. mine preferanser så er jeg rimelig sikker på at 150hk ville fungert fint. 180hk hadde selvsagt vært å foretrekke, men jeg tror ikke timene i bilen der det hadde utgjort så stor forskjell ville blitt mange i løpet av et år. Det blir en prioriteringssak. Et annet aspekt er tilgjengelighet og hva jeg eventuelt kan akseptere av manglende ekstrautstyr. Akkurat nå er det kun en eneste 180hk på Finn.

DCC har jeg merket meg i diverse tester og omtaler, så det er noe jeg vil se etter uansett modell.

Når bilen ikke skal brukes til jobb så er ikke oppvarmet frontrute like stor mangel. Først av alt er det kun nødvendig i vinterhalvåret når det er kaldt nok og vi skal ut med bilen før solen eventuelt har fått tak i bilen. Når det tilsynelatende er så mange biler som mangler dette, så blir det nok ikke en avgjørende faktor for ev. valg av bruktbil.

Aldri hatt Webasto, men hvordan bør du bruke den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig greit å prøve flere biler, gjerne flere versjoner av samme modell også, bl.a. for å sjekke ut forskjellene på understell, motorer, drivlinje, girkasser, etc. Da får en enklere siktet seg inn på hvilken bil som kan være den rette.

Jeg har nok en ganske stor bilinteresse, så jeg har hatt noen biler og prøvet ganske mange. For å si det slik så har jeg nå min 17. bil og det er den 9. fabrikknye bilen på rad jeg har i dag. Så bilinteressen er i høyeste grad tilstede, og dermed blir en kanskje også litt mer spesifikk i hva en liker, hva en synes fungerer, og ikke minst hva en ikke vil ha........ Og på listen for hva jeg ikke vil ha så er det undermotoriserte biler og biler som mangler utstyr som er øverst på listen min, for de har jeg hatt mange av i begge kategoriene.

Men hva er så en undermotorisert bil?

Der kommer som jeg har nevnt hele tiden enhver person sine spesifikke krav og erfaringer inn i bildet, selvfølgelig så er det ingen problemer som nevnt med hverken 150hk eller 125hk i en Kodiaq eller Superb, en kommer definitivt frem dit en skal og får med seg alt sammen. Det handler mer om hvordan en kommer seg fra A til B og hva en opplever som komfort og hva en har mest nytte av. Det er gjerne det som er utfordringen med å spørre om ting på nettet, fordi alle selvfølgelig svarer ut i fra sine egne preferanser og behov, uten kunne sette seg så godt inn i andres situasjoner/behov. 

Dere vil uten tvil kunne velge en Kodiaq med 150hk bensinmotoren og trives godt med det, og det er som sagt ingen utfordringer med det i hverdagen heller, det er når en skal noe utenom det vanlige en kan få en annen opplevelse av bilen. Så kommer det jo an på hvor ofte en gjør det, og ikke minst hvordan en ønsker at det skal være. Jeg kjører nok «aktivt» uten at jeg kjører hverken hardt eller fort, og er det noe jeg ikke liker, så er det at bilen plutselig oppfører seg ganske annerledes bare fordi jeg skal ha med meg en del saker og ting. At bilen da blir tregere, en må gire mer, en må velge lavere gir, en får et høyere turtall som gir mindre komfort, at bilen faller mer i verdi fordi en fysisk stor bil også bør ha en motor som står i stil, etc, men det er som sagt hvordan jeg prioriterer og hvordan jeg ikke vil at en bil skal oppleves. Andre personer tenker ikke noe over slike ting i det hele tatt, og forstår nesten ikke hva en mener når en snakker om det. Så det å foreslå eller si hvordan andre bør velge er vanskelig, for en vet gjerne ikke hvordan andre prioriterer.

Så her har du helt rett, det er en prioriteringssak :) 

Nå har jo du vært veldig flink til spesifisere @Heyyeh, så jeg er ikke i minste tvil om at en 150hk bensinmotor i Kodiaq vil være både det rette og det mest fornuftige valget for dere. Mitt krav er minimum 180hk motoren i en Kodiaq eller Superb, men det skal jo ikke påvirke deres valg :) 

 

En webasto skal i korte trekk brukes i minst 15min når den først benyttes, og kjøreturen bør være minst like lang som webastoen har stått på. Det er for at batteriet skal ha en mulighet til å lade seg opp igjen. Minimum 15 min er for at sirkulasjonspumpe og brennkammer ikke skal sote seg helt igjen, slik at webastoen tilslutt ikke fungerer lenger. Dette er svært kostbare reparasjoner, og det er ikke snakk om å få noe som helst på garantien om det er feilbruk som er årsaken til at webasto har sluttet å fungere. Webasto er gull verdt og jeg vil ikke ha en bil uten, men den må som sagt benyttes riktig om den ikke skal svikte. I tillegg så skal den benyttes minst en gang i mnd gjennom hele året, for at det ikke skal «sette seg», for da vil heller ikke webastoen fungere når en har behov for den. Det er enda viktigere på dieselutgavene, men bensinutgavene kan rammes av dette de også. Det er veldig synd at forhandlere ikke informerer bedre om dette, men det er kanskje noe de ikke er så klar over.

Jeg jobber i et firma hvor vi tilsammen har noen hundre biler, så vi har årlig en del reparasjoner på dette selv, så derfor har en også blitt mer klar over hvordan den skal benyttes. Dette er ikke noe som skjer om en gjør det på feil måte noen få ganger, men gjentatt feilbruk, vil før eller siden føre til en svikt, og da kommer også kostnadene. 15. - 20.000,- kroners reparasjoner er ikke uvanlig når det først har skjedd noe, det er selvfølgelig ikke slik at alle ryker eller at alle får så kostbare reparasjoner, men om det er noe en kan unngå ved å benytte webasto riktig, så er jo det absolutt det enkleste :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var og prøvekjørte 150TSI før jeg endte opp med å kjøpe 190TDI. 180TSI var for min del uaktuell på grunn av den høye prisen.

Jeg må si at jeg var positivt overrasket over 150 bensin. Den fungerte veldig bra, og dersom det blir mye bykjøring, vil jeg påstå den motoren er helt perfekt. Selv kjører jeg mye landevei, ofte med full bil. Har også kjørt en del henger. Så jeg kom til konklusjonen at diesel er best for meg både med tanker på drivstoffforbruk og kraft/moment. 
Synes det er litt rart at den motoren ikke fåes med 4x4, men sånn er det nå bare. En fordel er at bilen vil veie 200kg mindre enn 190TDI. Det er MYE vekt.

Men kjør på med 150TSI om du føler den dekker ditt behov. Det er en fin motor, og du vil fint komme deg opp bakker og berg selv med full bil.

 

L&K skulle jeg forresten gjerne hatt, veldig fin bil!

Endret av tronna
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Superb lll skrev:

I tillegg så skal den benyttes minst en gang i mnd gjennom hele året, for at det ikke skal «sette seg», for da vil heller ikke webastoen fungere når en har behov for den. Det er enda viktigere på dieselutgavene, men bensinutgavene kan rammes av dette de også. Det er veldig synd at forhandlere ikke informerer bedre om dette, men det er kanskje noe de ikke er så klar over.

Nå har jeg aldri hatt parkeringsvarmer, men det var nytt at du bør kjøre den så ofte. Nesten så jeg ikke har lyst på det siden vi garantert kommer til å glemme det. ;) Eller kan du kanskje programmere den til å ordne det selv? Uten faste tider der bilen brukes er det ikke sikkert den hadde blitt brukt så mye heller. Tar det nok med om det blir ny bil, men ikke noe stort problem om en brukt ikke har det.

Takk for innspill @tronna. De solgte kanskje for lite 150 TSI med 4x4 til å ville fortsette med den i 2019.

Fra brosjyren til 2018-modellen:

150 TSI: 1546 kg
150 TSI 4x4: 1625 kg
180 TSI 4x4: 1695 kg
150 TDI: 1667 kg
150 TDI 4x4: 1740 kg
190 TDI 4x4: 1752 kg

Dersom jeg må velge mellom utstyr og motor så blir det nok utstyr. 180hk med lite utstyr kan vel koste like mye som 150hk med mye utstyr. Da vinner utstyret. Det vil nok gjelde uansett hvilken bil jeg ender opp med. Jeg vil ha mer glede av utstyret enn motoren siden det kun er unntaksvis det er behov for mer enn 150hk. Men finner selvsagt aldri bilen som har akkurat det jeg vil ha brukt. Når jeg kommer fram til hvilken bil jeg vil ha får jeg lage en prioriteringsliste over hva som prioriteres høyest.

Hvilke andre utgifter kan en forvente ved kjøp av ny bil? Det største er vel vinterhjul, men er det andre ting som kan dukke opp? Jeg vil helst ha best mulig oversikt over kostnadene på forhånd. Hva kan forresten vinterhjul til Kodiaq koste, for eksempel 17-18"? Den ser pen ut med store felger, men det er ikke noe stort poeng for min del. Heller mindre for mindre støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en først har hatt en bil med en skikkelig vinterpakke, så vil en aldri velge en bil igjen som er uten (om det er tilgjengelig fra den aktuelle bilprodusenten), for dette er gull-verdt. Webasto, oppvarmet frontrute, oppvarmet ratt og oppvarmede seter foran/bak burde være std i alle biler som blir levert i Norden.

Webasto kan i tillegg brukes som kjørevarmer på vinteren og som et ventilasjonsanlegg på sommeren, så den er i praksis et Kinder-egg ;) 

Det høres kanskje mye ut, men å trykke på en knapp på en fjernkontroll 1 gang i mnd er vel nesten slik at de fleste er kapable til å få til. Hvis ikke så kan en jo bare sette opp en påminnelse i kalenderen, som de fleste har på mobilen og/eller i en 7.sans......

 

Priser på vinterhjul varier stort, alt avhengig av hvor de blir kjøpt, hvilken dimensjon en velger, hvor flink en er til å forhandle med selger under inngåelse av kontrakten ved kjøp/bestilling av bil, etc.

Til min forrige bil så betalte jeg ca 25.000,- originalt (med mer kostbare felger) for 18", for denne bilen så betalte jeg 17.900,- for 18" (med originale felger), for begge bilene så var Nokian Hakkapeliita piggfri som ble valgt av dekk. Det kan bli billigere med en mindre originalfelg og skikkelige dekk, det blir enda billigere om en kjøper dette fra et dekkverksted i stedet (med uoriginale felger) og skikkelige dekk. Eller budsjett varianten med billige både dekk og felg, hvilket jeg aldri kommer til å velge, for dekk er trossalt den eneste kontakten en har med veibanen/underlaget, og det er ca en håndflate stort kontaktfelt, så da bør den være best mulig etter min mening, men igjen, det er jo opp til den som skal ha dette.........

 

Som jeg også har nevnt, en 1,5/150hk vil holde i bøtter og spann til vanlig kjøring i hverdagen, og til langturer, er heller ikke noen problemer med å lesse bilen full og ha en henger etter. Det eneste er da at bilen vil kunne gire litt fortere og ha et lavere gir enn hva den normalt ville ha valgt (med DSG kasse), og en har litt mindre kraftreserver om en skulle ha et behov for å trå til litt, men hvor ofte gjør en så det.......? 

Så med skisseringen av kjørebehovet/bruken dere har, så er det krefter no i lange baner, velg heller mer/bedre utstyr som du selv skriver. :) 

Det er som sagt vanskelig å definere andres behov for utstyr/motor, så det blir gjerne til at en beskriver sine egne valg, men jeg hadde defintivt ikke vært redd for å velge 150hk bensin i ditt tilfelle @Heyyeh, lykke til med kjøp/bestilling av bil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått testkjørt litt. De som ikke er interessert i mine erfaringer med bilene under kan hoppe ned til det som omhandler Kodiaq. Jeg la biltestene inni en spoiler.

Spoiler

3008/5008: Fikk bare prøvd 3008, men de mente 5008 var mye likt, bare litt mer behagelig på veien pga. lengre akselavstand. Bilen ser ganske kul ut og jeg forstår hvorfor den er blitt populær. En romslig liten SUV med yppige motorer og SUV-egenskaper. Interiøret er definitivt noe for seg selv, men ikke helt min favoritt. Det blir litt for sært og infotainmentsystemet er litt seigt i bruk. TSI 130-motoren passet fint til bilen og sparket godt fra seg, selv om det gikk et sekund fra du trykket ned pedalen til det skjedde noe. Plassen innvendig er bra til bilen, men vi synest det ble litt knapt. Vi var inni en 5008 som var betydelig større i baksetet og mer praktisk pga. seter som kan flyttes i lengderetning. Vi hadde nok valgt 5008 over 3008. På småveier klarte bilen seg fint, men på motorveien falt den litt gjennom. Den kjentes litt nervøs og urolig på veien og plukket opp en del ujevnheter. I kabinen var det litt støy og jeg merket mest en lavfrekvent støy fra baksiden av bilen et sted. Den inviterte ikke til lengre turer. Syntes òg at bilen giret litt for ofte. Lydanlegget var skuffende. Tre voksne i bredden bak ble veldig trangt. I 5008 kjentes det bedre ut.

Tiguan: Prøvde en brukt 150 TSI 2WD. Motoren var fin til bilen og den lå bedre på motorveien enn 3008. Jeg synes den hadde litt for mye vindstøy fra speilene i høyere hastigheter. Spesielt fra 90-120 km/t ble det merkbart mer støy. Bilen kjentes mer solid ut enn 3008, men samtidig synest jeg den opplevdes litt spinkel og for liten til lengre turer på motorvei. Dette var en beskjedent utstyrt bil, og lydanlegget var ikke spesielt bra. Pga. justerbare bakseter kan eg skape seg greit med plass. Bilen hadde ikke reserve/nødhjul og derfor et romslig bagasjerom, men da med en litt stor leppe.

Karoq: De hadde ikke TSI inne, så det ble en 150 TDI demobil. Igjen var motoren frisk, selvsagt med mer dreiemoment pga. diesel. DSG-kassen liker jeg godt og merket ikke noe særlig til det mange tester har påpekt som negativt: at den hopper litt i lave hastigheter og ved start/stopp. Dette har diverse tester kommentert om både Karoq, Tiguan og Kodiaq pga. DSG-kassen. Bilen var igjen bedre enn Tiguan, kjentes større og mer solid ut og kjørte bedre på motorvei. Den hadde òg litt vindstøy fra speilene i høyere hastigheter, men i mindre grad enn Tiguan. Her var det et Canton-anlegg som var et stort hopp opp fra de to andre bilene. Baksetene er justerbare og det var mulig å sitte tre voksne, men det ble litt trangt. Et bagasjerom med god plass og smarte løsninger. For to over 180cm kjentes den likevel litt liten ut.

Kodiaq: Denne skilte seg virkelig ut. De hadde ikke TSI inne, så vi prøvde en 190 TDI. Det gir selvsagt et litt feil inntrykk siden jeg vurderer 150 TSI. Vi har prøvd en 180 TSI tidligere, men den dagen prøvde jeg ikke andre biler. Det er definitivt nyttig å prøve flere biler samme dag, gjerne på samme testrute. Kodiaq var større og kjentes mer ut som en SUV enn de andre. Den er selvsagt lengre og større, men det var noe med hele bilen i tillegg. Interiøret liker jeg bedre enn Peugeot sitt, selv om infotainmentskjermen fort blir full av fingermerker. Interiøret er ikke spenstig og nytt, men jeg synest det er behagelig og funksjonelt. Det er et hav av plass i bilen. Selv med baksetene flyttet lengre frem er det godt med benplass. Det sto en demobil med barnesete i, og det er godt med plass til overs. Dette er en bil vi ev. kan leve med lenge uten behov for noe oppgradering. Canton-anlegget var igjen veldig bra. Lyden blir spesielt god når mindre utvendig støy slipper inn, og der var Kodiaq merkbart bedre enn de andre bilene. Selv i 130 km/t var det ikke irriterende høye støynivåer. Den er selvsagt større og lengre enn Kodiaq, så den ruller litt mer i svingene, men ikke plagsomt mye. Bilen hadde ikke DCC, men så vidt jeg ser er ikke det mulig å få på biler uten 4x4 uansett. På veien var den veldig behagelig og cruiset best av alle. Ujevnheter og grov asfalt gled den fint over. Modellen vi prøvde hadde 19"-felger.

Vi fikk et tilbud på en L&K satt opp ganske likt det jeg skrev i førstepost. Prisen inkludert 18" piggfrie vinterhjul ble da ca 560 000. Jeg synest å se at han la til Nokian-dekk både sommer og vinter. De har for tiden kampanje på vinterpakke og hengerfeste. Selgeren sa de ofte hadde 4x4-kampanjer når vinteren nærmet seg, og det er en kampanje vi ikke ville fått mye ut av. Mulig en kunne forhandlet seg frem til pakker i stedet for. Selgeren sa at den modellen var merket gult i programmet hans, som betyr at fabrikken garanterer prisen, så den ville ikke kunne bli høyere eller lavere enn det den er ved bestilling. Det var noe fabrikken styrte og de kunne når som helst fjerne dette og da kan bilen endre pris før levering. Om det er salgstriks eller tilfelle vet jeg ikke. Nå blir det ikke noe av WLTP i Norge før tidligst 2020, men noen prisendringer kan selvsagt komme i januar. Bilen trodde han kunne leveres før jul, eventuelt over nyttår dersom det ble forsinkelser. Vi har det ikke så travelt, men vil helst ha ny bil på plass før februar, gjerne før det òg.

På bruktmarkedet ligger det en hvit Kodiaq med 150 TSI som jeg har sett litt på. Den ligger ute til 430 000 i dag, ble registrert i mars i år og er gått 31 000km. Det ser ut som mye bil for pengene med en motor vi vil ha. Den er selvsagt gått et stykke, men den største ulempen er at den mangler en del utstyr jeg helst vil ha. Hvit er heller ikke favorittfargen, men du får samtidig bilen til 130 000 mindre enn en ny. Jeg tar kanskje en tur til Rud og prøver den en av de neste dagene dersom den ikke forsvinner før den tid. Det kan uansett være greit å prøve en 150 TSI-motor. Dersom vi går for en Kodiaq, er det en bil vi kanskje vil ha i 5-10+ år, så jeg er ikke fjern for å kjøpe nytt og ta den investeringen i det utstyret jeg vil ha.

Nå må jeg lese gjennom en del andre tråder her inne for å se hvordan andre tenker og hva de har valgt. Jeg ser @Superb lll og andre har diskutert skinnseter i en annen tråd. Skinnseter er standard på L&K-modellen, og Superb III valgte en Style med flere pakker i stedet for L&K for å få stoffseter (på Octavia eller Superb trur eg det var). Jeg er litt usikker på akkurat dette. Har ikke erfaring med skinn, så jeg vet ikke hvordan det oppleves. Andre med erfaringer må gjerne dele. Som det ble nevnt i den andre tråden er det kanskje lettere å selge en L&K enn Style dersom det skulle bli aktuelt i fremtiden. Noen sier de aldri ville hatt barn i bil uten skinnseter, noen mener det blir klamt på sommeren og kaldt på vinteren, noen synest skinn og barnesete er en dårlig kombinasjon. Jeg ser det finnes setetrekk og den slags som noen bruker for å beskytte setene når barnesete er i bilen.

Setter jeg opp en Style med det meste av L&K-utstyret, men uten skinn så havner den 20 000 under L&K-versjonen. Den største utstyrsforskjellen i pris er kanskje at det går fra Columbus til Amundsen-navigasjon og 17" felger som standard.

Noen her som har prøvd det digitale instrumentpanelet? Er det verdt å legge 4500 kroner i? Det ser fancy ut, og utgjør jo "bare" 0.8% av bilens pris. :P Det ser litt gammeldags ut med analoge instrumenter på en 2019-modell Skoda til 560 000.

Skvettlapper ser jeg andre har kjøpt, så det kan jeg vel bare bestille samtidig.

Jeg er nærmere et valg i dag, men litt arbeid gjenstår, samt valg som må tas.

Endret av Heyyeh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du gjort en meget god jobb i forbindelse med din testing av biler synes jeg @Heyyeh, og det er virkelig nyttig å sammenligne bilene slik du gjør her, og helst uten at det er for lang tid i mellom testene.

Det enste jeg kan bemerke er at en burde kjøre bilene med den aktuelle motoren/drivlinjen en selv skal velge, for det er da en får det rette inntrykket, men utfordringen er selvsagt å finne en slik bil i nærheten........

Men som sagt, meget bra dette her :) 

Ja det var på min forrige bil (Superb 2016), jeg lesset på utstyr og utstyrspakker på en Style utgave, for å slippe brune skinnseter som den gangen var det eneste alternativet i L&K utgaven. Noen få dager etter vi la inn vår bestilling, så ble Superb tilgjengelig med sort skinn i L&K, men da hadde bilen vår allerede fått produksjonsdato. Hadde det vært mulig å forandre dette da, så hadde jeg nok valgt L&K, men jeg var (og er fremdeles) mye mer begeistret for de Alcantara setene jeg har hatt i de tre siste bilene nå (inkludert den jeg har i dag). Skinnseter er ikke mitt førstevalg på noen som helst måte, mens andre ikke vil ha biler uten. Så det må en rett og slett prøve selv, slik at en får det rette inntrykket av hvordan det vil være på den aktuelle bilen en vurderer.

Lykke til med valg av bil, og utstyr @Heyyeh :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper å få testet den hos Rud. Kanskje en av de andre leverandørene har 150 TSI som demobil dersom den forsvinner. Dersom den faller i smak kan jeg kanskje spørre om å få låne den noen dager for mer testing. De har satt ned prisen to ganger allerede, så de er nok interessert i å få solgt den.

Takk igjen for all hjelp, Superb III. Det har vært til stor nytte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var nok en prøvetur unnagjort. Denne gang 150 TSI med 4x4. Motoren klarer absolutt å dra bilen rundt, men jeg må ærlig si at en større motor passer bilen bedre. Nå prøvde jeg den bare med meg selv ombord, men selv da var den ikke så kvikk som en skulle ønske. Jeg testet den opp mot Hønefoss på noen svingete veier i 80-sone og den ble litt aktiv med giringen, som @Superb lll nevnte. Det var òg en erfaring i 50-60-soner at den girer litt ofte. Opp Lierbakkene holdt den fint fartsgrensen, men da merker du at det er litt å dra på, selv uten passasjerer og bagasje. Gire vil selvsagt 190hk gjøre òg, men 70 Nm og 40hk mer vil nok hjelpe en del. Forstår godt hvorfor de fleste velger diesel. 190 TDI-en jeg prøvde hadde meget godt fraspark med 80 Nm mer enn 190 TSI, men diesel er ikke aktuelt.

På Rud fikk jeg vite at det kommer en 150 TSI med 4x4 som ikke står i prislistene i dag. Den vil nok koste rundt 50 000 mer enn 2WD-versjonen basert på 2018-prisene. De forventer å kunne bestille den om en måneds tid, så levering der kan fort komme ut i februar. 190 kan jeg kanskje få før jul, eventuelt i januar. Med tectyl og Drop Off er kanskje januar mer sannsynlig.

Basert på dagens tur og tanker så åpner jeg døren for 190-versjonen med 4x4. Jeg fikk satt opp tilbud på både 150 2WD og 190 4x4 og det skiller 80 000 kroner. DCC mente begge selgerene nesten vart bortkastet på en Kodiaq. På Superb eller Octavia var de ikke i tvil om at du bør velge det, men det var ikke noe stort poeng på Kodiaq med mindre du vet at du har en kjørestil og bruksområde der du får bruk for det. Da kan jeg spare 10 000 der dersom det blir 190. Basert på det jeg har lest her inne fra andre brukerer så tror jeg DCC utgår.

Jeg tenkte ikke noe over tilbudet jeg fikk sist, men nå forstår jeg at du får 17" vinterhjul gratis, ev. 18" for 3000 mer. Dvs. det er kampanje på transportpakke, vinterpakke og vinterhjul for tiden. De har jo alltid en kampanje på gang, men jeg synest det ser ut som gode tilbud akkurat nå med rabatter på flere av de dyreste ekstrautstyrene, samt vinterhjul. Fabrikken garanterer per i dag fremdeles prisen på både 150 og 190.

Med alt utstyret jeg vil ha kommer en 190 Style på 612 000. Da er det inkludert skvettlapper foran og bak, bagasjeromsmatte og 17" vinterhjul. Jeg er mer opptatt av komfort enn utseende og kjører ikke så veldig aktivt, så 18" sommer og 17" vinter er greit. Jeg spurte òg om understellsbehandling som koster 6500 og Drop Off lakkforsegling til 3990. Siden jeg fort kan komme til å ha bilen i 5+ år så tror jeg det er en god investering. Skulle jeg finne på å selge så kan neste eier ha glede av det òg. Kanskje det kan holde liv i bilen noen år lengre. Må tenke litt på klima òg selv om jeg ikke kjøper elbil. ;)

Med alt kommer det på ca. 622 000. Vil jeg ha prisen ned så kan f.eks. digitalt dash og elektrisk passasjersete fjernes, men da er en på småsummer. Det er fordelen med å kjøpe så dyr bil, da blir ekstrautstyret så billig i forhold. :P Det er først og fremst motoren og 4x4 som er det store spørsmålet nå. Tilsvarende utstyr og behandling med 150 2WD kommer på 543 000.

Jeg har tenkt en del på det med hvor lenge jeg kan komme til å ha bilen, og at det gjør terskelen for å kjøpe større motor og utstyret jeg vil ha litt lavere. I tillegg at jeg har hatt en veldig billig bil (kjøpte den for 100k) i snart 14 år og ofte tenkt at neste bil, da skal jeg ha større motor. :D Jeg er ganske sikker på at dersom jeg kjøper en ny Kodiaq og har den i 14 år, så kommer jeg til å angre på det ofte om jeg kjøper 150hk 2WD. Ikke sikkert vi kommer til å ha bilen så lenge selvsagt, men med det arbeidet jeg gjør nå, så er det basert på å kunne ha bilen lenge. Det er ikke mange dagene i året 4x4 er nødvendig, men det er veldig fint når de kommer. Det vil bli mer kjøring øst-vest med denne bilen, også på vintertid, samt at forrige vinter i Oslo kunne fått de fleste til å savne 4x4. Der jeg kjører mest på vestlandet er det òg veldig fint med 4x4. Kodiaq er en større og tyngre bil enn jeg er vane med, så jeg kan nok ha behov for det oftere enn jeg opplevde med Primeraen.

Fikk også testet et digitalt instrumentpanel i en Superb de hadde stående. Ser veldig pent ut sammenlignet med standard. For å sitere Mat i Carwow: "This little digital trip computer looks like the screen from an old Game Boy. Skoda, this is 2017 by the way.". Det er ikke en veldig nyttig funksjon, men kart i dashbordet er jo ganske gøy, samt muligheten for å velge selv hva som skal vises. Sjelden jeg har så stort behov for å se hvor fort motoren går rundt.

Når det gjelder skinn så tror jeg det utgår, og da utgår samtidig L&K som alternativ. Det er ikke noe stort poeng for min del (hatt stoffseter i 13 år), blir fort klamt på sommeren og Alcantara-setene syns jeg er gode.

Går nok i tenkeboksen nå i helgen, diskutere litt med samboer og lese enda mer på diverse forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra at du har fått prøvet Kodiaq med den motoren du vurderte @Heyyeh, og ser jo at du også merker at bilen girer en del i bakker og litt aktiv kjøring og det med bare deg i bilen, tenk da når du fyller den opp med flere personer og lasterom i tillegg.......

Det fungerer uten tvil med den motoren, men det vil ikke gi den rette følelsen for enkelte av oss, så ærlig kan det sies. Det er ikke så veldig artig å kjøpe en bil som passerer godt og vel 500k, og føle at en liksom mangler noe når en pakker bilen full. Har en bilen i noen år, så gir det ikke såååå store merkostnaden å velge den motoren bilen faktisk fortjener og vil fungere best med. 

Å ta bort utstyr er også en kortvarig glede, det kan en også komme til å angre litt på, og da er det for sent å gjøre noe med det.....

Personlig som jeg har skrevet flere andre tråder, så fortjener en bil som Kodiaq en kraftig dieselmotor, og det hadde jo virkelig vært noe om de kunne realisere vRS utgaven med 240hk og 500nm...... Men diesel er også helt uaktuelt for meg @Heyyeh, så det er kun for illustrere hva jeg synes en slik bil egentlig bør ha. Ellers så burde jo TSi motoren de har i VW Tiguan Allspace også vært levert i Kodiaq, 2,0/220hk og 350nm.

Synes du tenker veldig riktig når du nå ser litt mer mot 2,0/190 hk bensinmotor og 4x4, og jeg liker også veldig godt Alcantara setene, de er svært behagelige å sitte i. Har de i den 3. bilen på rad nå, og de er hverken kalde, glatte eller varme/klamme. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Finn bil du har satt sammen innledningsvis. Har selv en 2018 sportline med 190 TDI. Bor rett utenfor Oslo-grensen, men kjører ikke mer i Oslo enn nødvendig, så diesel passer meg bra. Har også behov for trekkraften det gir, så alt i alt et riktig valg for min del. 

Ser du har lagt på handsfree premium. Husk at funksjonene her ikke fungerer med iPhone. Er vel et tvunget valg ved Columbus, så mulig det er der det kommer fra. Selv valgte jeg ikke å oppgradere til Columbus, og når jeg hentet ut bilen da forhandler noe om at de hadde mistet avtalen de hadde med Google og Google maps (og det er vel egentlig ingen annen grunn for å oppgradere enn å kunne bruke ferske kart fra Google maps). Ville forhørt meg om dette. 

Media command app er også noe jeg utelot. Det er kun en mulighet til å la de i baksetet få styre musikken i bilen via iPad, og det er for min del helt uaktuelt. De får heller spørre om vi kan gjøre på det de vil gjøre på, evt headsett. Og det har fungert helt fint. 

Ser også at de anbefaler deg å stoppe dcc. Lurer på hvor de har fått det fra? Jeg vil anbefale det, utrolig deilig å kunne velge en myk bil på humpete veier i Oslo eller motorvei på langkjøring, og fast og stram bil på litt svingete veier over fjellet. Merker digg at sport er noe fastere på kodiaq enn Tiguan, spesielt fartsdumper er litt hardere i kodiaq. Henger nok sammen med at bilen er noe lenger. 

Ellers er jeg på andre Skoda med delskinn. Har en Tiguan også med skinnseter, og det er kun fordi det ikke var mulig å endre dette med den konfigurasjonen jeg fikk forhandlet meg til på den bilen. Men de er kalde om vinteren, selv med setevarme, de er klamme om sommeren, og de blir fort stygge om de ikke behandles jevnlig og riktig. Beskyttelsesmatte under barneseter er et must uansett setetype. 

Der tre utstyrspakkene du har lagt til er gull verdt, både i daglig bruk, men også for verdien ved et evt salg. Ser det er mange, til dels dårlig utstyrte, kodiaqer til salgs, og de blir liggende lenge. 

Kan på det varmeste anbefale kodiaq, uavhengig av modell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...