Gå til innhold
Stefan

Heve Skoda octavia 4x4 style


Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med heving av bilen? Ser det er mulig og få kjøpt klosser man monterer på tårnet, erfaring med dette? Bilen er 12,5 cm. i dag og har sett på noe for og heve med 48mm. Tanker om dette? Hvordan blir det og kjøre? 

Endret av Stefan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med dette selv, men ingenting er vel det de kaller umulig.
Men om det er den rette måten å gjøre det på er vel en helt annen sak................

Dette her er nå kun min personlige mening, men jeg ville nok heller valgt å bytte til lengre støtdempere og ikke minst også lengre fjærer. Bilen vil få et helt annet tyngdepunkt, og vil nok bli ganske «duvetet» å kjøre med om du bare skal legge i mellom en kloss til toppen av den originale demperen, uten å gjøre noe annet enn den klossen. Du vil da kjøre med en fjær som hele tiden er «strukket» 48mm, og vil få en helt annen «karakteristikk» og vil nok oppføre seg litt annerledes enn hva den er tiltenkt.

Skulle jeg ha hevet en bil så mye som 48mm, så ville jeg ha byttet til både lengre fjærer og lengre dempere som er beregnet for det. I tillegg så ville jeg også ha tatt en 4 hjulskontroll etter det, for jeg vil tro at bilens hjul vil ha en litt feil hjulstilling (Camber) etter dette. Vil nok bli litt «kalvbeint» og slite mye på dekkets ytterside, om det ikke blir gjort noe med.
Men skal en evt bytte så mye som jeg nevner her, så er det nok ikke bare Camber som trenger en kontroll vil jeg tro.......

Nå er som sagt dette bare min personlig mening og oppfatning etter hva jeg har lest av andre prosjekter tidligere, når det gjelder både heving og senking av bil.

Her har nok helt sikkert både @Reparatøren og @Sjåføren mye mer kunnskap og konkrete råd/forslag og komme med, samt flere andre her på forumet også.

Høres ut som et interessant prosjekt dette her @Stefan, så hold oss gjerne oppdatert på hva du velger å gjøre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette har jeg ingen erfaring med. Det var en periode på 80-tallet at man hevet biler med gummiklosser man puttet inni fjærene. Helst bare bak, enten for å få stuk, eller for å hindre at bilen hang for mye ved tung last (bilen full av kompiser og øl). En farlig metode, gav masse punktlaster på fjærene og stor fare for fjæringsbrudd. 

Men du tenker sikkert på noe annet, @Stefan

Kanskje distansestykker som skrues fast over fjæren, oppe i tårnet. Det høres ikke like farlig ut, men er dette noe som f.eks er TÜV test/godkjenning på? Jeg er skeptisk til en slik bolt-on løsning som endrer bilens oppheng og mekaniske oppbygging, spesielt hvis det ikke er noen form for godkjenning. Hvis dette hadde vært en akseptert måte å endre bilens høyde/bakkeklaring, så hadde fabrikken selv brukt den selv som en billig og enkel måte å tilby forskjellige høyder.

Hvis jeg skulle løftet bilen for å få mere bakkeklaring, så hadde jeg (som @Superb lll)  heller sjekket muligheten til å bytte til fjærene og demperene som står på tilsvarende Scout-modell.  Og tatt en 4-hjulskontroll i samme slengen. Da får du omtrent samme bakkeklaring som du tenker på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom vel kanskje ikke så godt frem @Sjåføren, men det jeg tenkte du muligens kunne ha kunnskaper om, var litt om konsekvenser av å heve en bil på den måten som det ble spurt om her. Og da ser det jo ut til at vi har omtrentlig de samme tankene om hvordan det burde gjøres.

14 timer siden, Sjåføren skrev:

Kanskje distansestykker som skrues fast over fjæren, oppe i tårnet. Det høres ikke like farlig ut, men er dette noe som f.eks er TÜV test/godkjenning på? Jeg er skeptisk til en slik bolt-on løsning som endrer bilens oppheng og mekaniske oppbygging, spesielt hvis det ikke er noen form for godkjenning. Hvis dette hadde vært en akseptert måte å endre bilens høyde/bakkeklaring, så hadde fabrikken selv brukt den selv som en billig og enkel måte å tilby forskjellige høyder.

Det svaret du gav her var i nærheten av hva jeg hadde i tankene, men ikke kunnskaper nok til å ordlegge på en god måte. :) 

Det du nevner her om heving av biler tidligere med klosser i fjørene @Sjåføren har jeg også sett at noen gjorde på 80 tallet, og det motsatte med klemmer for å dra sammen fjørene slik at bilen ble senket. Var ikke bare gode resultater med den løsningen heller for å si det slik.

Jeg mener fremdeles at veien å gå for å heve (eller senke) en bil på en skikkelig måte er å bytte både dempere og fjører som er godkjent til formålet, og så ta en 4 hjulskontroll etter utført arbeid. Samt så få det godkjent av SVV og stemplet i vognkortet, da er alt gjort etter «boka».
Det er slik jeg hadde gjort det om jeg skulle gjort noe med bilens understell (heving/senking), men det får selvfølgelig være opptil hver enkelt hvordan de vil gjøre det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes vell slike "standar bakkeklaringen sett" til dagen rally biler  nå idag
Tilbake i  2002  under nordisk  bil Orientering   på   Birkelands dagene i  (da vest Agder)   var vi biler fra det nordiske landene  , kom det en  litt spesiell  finskregistrert   Mazda 323   4X4  Rally ,  som var betydelig høyere en standard ,  der fjærer og støtdempere var litt uten om det vanlige , der lenkearmene  var kuttet og forlenget  for å opprettholde samme hjulstilling  og  sporvidde .

 

Endret av Pyrorider
korrigerring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...