Gå til innhold
Superb lll

Litt utfordringer med min Superb (2019)


Anbefalte innlegg

Jeg er jo meget fornøyd med min Superb bare så det er sagt, men denne gangen så er det dessverre noen skår i (nybil)gleden.
Bilen har nå akkurat passert 8 mnd siden den ble kjøpt og har kjørt rett i overkant av 16.000km.

Det første som skjedde var at jeg mistet ACC, frontassist, skiltgjenkjenning, så stod bilen rolig et par dager og da fungerte merkelig nok alt som det skulle igjen. Men det skulle ikke vare så lenge, det kom etter noen dager et nytt varsel om at frontassist ikke var tilgjengelig, og denne gangen rettet det seg heller ikke.

Det ble en tur til verkstedet hvor de feilsøkte, og så sa de at her må alt kalibreres på nytt.
Avtaler ny time, og inn på verkstedet igjen for utbedring av dette og det tok sine timer.

Etter noen dager så begynte det å komme noen ulyder fra understellet bak, det var noen metalliske «klunkelyder» akkurat som om en støtdemper skulle ha vært tom for olje. Mest fremtredende når det er kaldt vær og og understellet er strammet opp i Sport modus. Denne lyden er ikke konstant, så den er svært vanskelig å feilsøke etter. Mekaniker har hørt den, men lyden ga seg før han fikk tatt opp en lydfil av lyden, hvilket må til for at det kan utbedres.........

Så låste det ene frontlyset seg (har adaptive frontlys) og pekte kun nedover, og jeg fikk varsel om at høyre fjernlys ikke var tilgjengelig og det var feil på de adaptive frontlysene. Fjernlyset virket fremdeles, men det blir jo ikke så veldig effektivt når det lyser ned i asfalten rett foran bilen.
Når bilen så stod rolig over natten så fungerte alt som det skulle dagen etter.

Det går så noen dager og det samme skjer på nytt, men denne gangen så blir feilen vedvarende i flere dager, før den plutselig nok en gang blir borte.
Jeg tok kontakt med verkstedet eter den første gangen, samt at jeg fikk tatt et bilde av varslene som kom opp i bilens dashbord.

Feilen har etter det kommet og gått litt slik den selv føler for, og vi ble enige om at dette skulle det feilsøkes på når bilen skulle på en (selvvalgt) oljeskiftservice.
Det ble nylig utført, og da konstaterte teknikkeren at hovedlykten må byttes, feilen lå fremdeles i bilens logg og den kom frem på nytt når det ble gjort en test av lysene. Så nå er varselet konstant der om defekt lys, og at adaptive lys ikke fungerer.

Det vil da si at nytt hovedlys er bestilt og blir byttet på garanti, og det vil også si at alle frontassistene også må på nytt kalibreres igjen, med den tiden det tar.

Lyden fra støtdemperen/bakstillingen er fremdeles lunefull, den har vært ganske fremtredende frem til jeg jekket opp bilen og byttet til sommerhjul, men da forsvant den og var borte i noen dager, før den gradvis kom tilbake igjen.

Når jeg byttet til sommerhjul, så oppdager jeg at det er sprekker i den ekstra understellsbehandlingen jeg har valgt å legge på min bil. Tar en tur til de som la på den ekstra understellsbeskyttelsen, og det viser seg at det er den ekstra støydempingen som ikke har festet seg så godt til bilens originale varmvoksbeskyttelse i baksjermene. Her blir jeg opplyst om at de har byttet leverandør av støydemping pga det som bl.a. har skjedd på min bil.
Bilen må så leveres tilbake til dette firmaet, hvor de fjerner alt av ekstra støydemping i alle 4 hjulhusene, og må legge dette på på nytt igjen, for så å legg på et nytt lag med ny understellsbeskyttelse.
Oppdager først når jeg kommer hjem at det er mye søl/sprut fra utført arbeid i døråpningene foran, under panseret og i motorrommet, så da blir det en ny tur tilbake igjen for at det må fjernes. Det beklager de så mye, og de gjør en flott jobb med rengjøring, men det er likevel irriterende å måtte kjøre tilbake til dem for utbedring av noe de selv burde ha sjekket før de leverte ut bilen til meg etter min mening. Jeg hadde ikke det i tankene og se etter det, for slik så det ikke ut når de behandlet denne bilen i sommer.

Der har nå bilen igjen vært jekket opp, og ulyden fra støtdemperen/understellet bak er borte, så da er det vel bare å vente på at den ulyden dukker opp igjen.........

Så er det også bare å vente på at ny hovedlykt foran ankommer, slik at den kan byttes og bilens frontassister kan kalibreres på nytt.......

Bilens infotainmentsystem har også gått helt i svart et par ganger, samt at skjermen har «frosset» og ikke reagert i det hele tatt på berøring. Kunne gjøre ting fra rattet, men det blir jo ikke så enkelt når skjermen ikke følger med. Så det er vel noe på gang her også, men de fant ingenting om dette i bilens logg eller når de tilkoblet bilen til verkstedets pc.

Har også hatt et par mindre feil som ble utbedret umiddelbart ved oppmøte hos forhandler når jeg skulle melde fra om dette.

Altså bare så det er sagt, jeg er strålende fornøyd med hva merkeverkstedet har gjort og hvordan de har løst problemene så langt, og selve bilen er jeg også fornøyd med, men det blir likevel noen skår i gleden.
Det er irriterende at det skjer såpass mye med en relativt ny bil, det ødelegger litt av gleden med ny bil, samt at det er mye ekstra heft og plunder å måtte levere bil på verkstedet flere ganger for å først finne ut hva som er feil, og så en ny tur for utbedring. Jeg forstår selvfølgelig hvorfor det er slik, men det tar likevel mye tid og det er ikke alltid like enkelt og få dette til i hverdagen, og da blir det også (for min del) et irritasjonsmoment.

Det var dagens «utblåsing» fra en litt utålmodig og lettere irritert bileier.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at du skal ha slike småfeil på bilen din, @Superb lll. Litt vanskelig å forstå at man skal få feil på en såpass ny bil, men dagens biler er såpass komplekse i elektronikken og samspillet med det mekaniske at noe må skje i ny og ne. 

Det er alltid trasig med sånt småtteri og spesielt irriterende på en "ny" bil, så det er veldig bra at du er fornøyd med oppfølgingen fra forhandleren. Det er slikt som gjør at man fortsetter, og til og med fornyer kundeforholdet. Det er mange forhandlere som ikke helt har skjønt at neste salg er avhengig av nettopp dette. Når det er sagt, så har fabrikken strammet inn på.....  "goodwill" praksisen. Synes forhandleren hadde litt mere frihet til å vurdere garantiarbeid tidligere (altså for noen år siden). Jeg kan jo forstå at fabrikken vil være sikker på at oppståtte feil faktisk er deres ansvar, men nå må alt godkjennes før noe arbeid kan startes. Det kan virke litt rigid og tungvint, og dermed må kunden bruke mer av sin tid med flere turer innom før ting kan bli konstatert/godkjent/fikset.

Håper det løser seg uten de store problemene, @Superb lll

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres utrulig kjedelig ut :(

Håper det blir bedre nå..

tenkte litt på lyden din bak. Kan det ha vært den ekstra lydempingen i hjulbuen, som dunket i innerskjermen? Tanken slo meg bare, pga den var sprukket opp og løsnet fra underlaget....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sjåføren skrev:

Synd at du skal ha slike småfeil på bilen din, @Superb lll. Litt vanskelig å forstå at man skal få feil på en såpass ny bil, men dagens biler er såpass komplekse i elektronikken og samspillet med det mekaniske at noe må skje i ny og ne. 

Det er alltid trasig med sånt småtteri og spesielt irriterende på en "ny" bil, så det er veldig bra at du er fornøyd med oppfølgingen fra forhandleren. Det er slikt som gjør at man fortsetter, og til og med fornyer kundeforholdet. Det er mange forhandlere som ikke helt har skjønt at neste salg er avhengig av nettopp dette. Når det er sagt, så har fabrikken strammet inn på.....  "goodwill" praksisen. Synes forhandleren hadde litt mere frihet til å vurdere garantiarbeid tidligere (altså for noen år siden). Jeg kan jo forstå at fabrikken vil være sikker på at oppståtte feil faktisk er deres ansvar, men nå må alt godkjennes før noe arbeid kan startes. Det kan virke litt rigid og tungvint, og dermed må kunden bruke mer av sin tid med flere turer innom før ting kan bli konstatert/godkjent/fikset.

Håper det løser seg uten de store problemene, @Superb lll

Ja det er synd at det er noe som ikke helt fungerer slik det skal, men som jeg selv har skrevet tidligere i noen andre tråder, ingen bilmerker er feilfrie, og det skjer ting før eller siden med noe som er i bruk. Men helt ærlig, dette synes jeg er alt for tidlig til at en skal behøve å ta flere turer til verkstedet.
Hadde det kun vært en ting så er det jo relativt greit å akseptere det, men flere ting så tidlig, gir jo ikke helt den gode følelsen en ønsker seg når en har kjøpt ny bil.

Ja for handleren gjør det de kan og vel så det, så de har virkelig forstått det du sikter til @Sjåføren, og det er jo enda noe.
De må ha konkrete «bevis» for at noe må skiftes ut, så som du skriver, det må være en skikkelig årsak til at noe må byttes, ellers så blir forhandleren selv økonomisk ansvarlig for det de bytter ut.
Så enten må de eller jeg få tatt opp ulydene, og så få sendt de videre før de kan gå videre. Eller selvfølgelig at en ser en fysisk årsak til at noe må skiftes, som en oljelekkasje e.l. på en støtdemper. Men nå vil jo ikke det være synlig uansett, med tanke på at hjulbuene/demperne/fjærene er dekket av lyddemping og ekstra understellmasse 2 ganger, så en oljelekkasje vil være komplett umulig å se.

Det at lyden har blitt borte når bilen har vært jekket opp og dermed da strekt demperen ut/inn, gjør de enda mer sikre på at det faktisk er noe med en av demperne, men så var det det med at det må bevises slik de at forhandler får dekket deler og arb.penger fra fabrikken.

Det andre som enten er utbedret eller er i ferd med å bli utbedret er jo forsåvidt uten av verden, så når hovedlyset så blir byttet en gang etter påske, så er jo det meste ordnet. Det er bare litt irriterende å måtte ta turen flere ganger til forhandler for å ordne noe, men som sagt, jeg forstår hvorfor det er slik, men det er likevel både irriterende, tidkrevende og en del ekstra jobb å måtte gjøre det slik.

Det jeg skrev med tanke på problemer med infotainmentsystemet har ikke vært tilbake etter at bilens frontassist ble oppdatert og kalibret, så mulig infotainmentsystemet også ble oppdatert samtidig, det har i hvert fall (heldigvis) vært helt uten problemer siden dette ble rettet på, så forhåpentligvis så er også det ute av verden.
Da gjenstår jo kun demperen, men akkurat for øyeblikket så er også den «symptomfri», men den har jeg en følelse av at jeg før eller siden vil høre mere til.........

1 time siden, Marius skrev:

Høres utrulig kjedelig ut :(

Håper det blir bedre nå..

tenkte litt på lyden din bak. Kan det ha vært den ekstra lydempingen i hjulbuen, som dunket i innerskjermen? Tanken slo meg bare, pga den var sprukket opp og løsnet fra underlaget....

Ja det er kjedelig med feil på en ny bil @Marius, det er det ingen tvil om.
Så jeg håper også at det meste vil bli bra når det ene hovedlyset blir byttet og hele frontassistsystemet på nytt blir oppdatert og kalibrert.

Støtdemperen sine problemer kommer nok mest sannsynlig tilbake etter litt mer kjøring, men nå har jeg nesten ikke kjørt noe etter at bilen var på oljeskiftservice tidligere denne uken, og bilen i tillegg var til utbedring av støydemping og ekstra understellsbeskyttelse uken føre. Så bilen har vært jekket opp 3 ganger på litt over en uke, og dermed så har jo også demperne blitt strukket godt ut og hatt muligheten til å kunne «restituere» seg noe, men det er jo kun noe som vil holde en kort periode. Det kommer tilbake før eller siden, det var også mekanikeren sin mening, men det som tidligere nevnt kunne bevises at det er et problem enten via et lydopptak og/eller f.eks. en synlig ojlekkasje fra demperen i dette tilfellet.

Nei, at støydempingen har sprukket  har ingen ting med denne lyden fra demperen å gjøre, for på den siden av bilen ulyden er, så var utfordringen med støydempingen under de ekstra innerskjermene i hjulbuen og ikke synlig i det hele tatt. Men de fant det når de undersøkte i alle 4 hjulbuene.
Men det et var jo et godt forslag da @Marius :) 

Her er noen par bilder av hvordan det så ut der støydempingen hadde sprukket, så det var jo absolutt på sin plass å få utbedret dette også.
Om jeg skal kjøpe en helt ny bil igjen, så vil jeg også ta en ekstra understellsbehandling på den bilen, men om jeg vil legge til ekstra støydemping en gang til er jeg ikke helt sikker på for øyeblikket. Det trenger jeg nok å se litt mer holdbarheten på før jeg vil ta en avgjørelse på det.......

 1252008733_Skjermbilde2020-04-08kl_23_57_01.thumb.png.12f7519b3b8427ad673c311c615dc2b8.png1247934415_Skjermbilde2020-04-08kl_23_57_36.thumb.png.64c08aa862730c05ff6f0afd41e4fc1e.png971648176_Skjermbilde2020-04-08kl_23_58_54.thumb.png.e96e890efa45492525669a474191cbb2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er utrolig kjedelig når det kommer slike feil på en nybil, det kan jeg skrive under. Godt er det at man har nybilgaranti!

Jeg har også vært, og fortsatt er meget fornøyd med bilene jeg har hatt, det eneste som er irriterende er tiden jeg må bruke på å oppsøke verksted. For en feil på bilen, må man jo tross alt på verksted to ganger. Den ene gangen for feilsøking, og enda en tur for reparasjon. 

Angående ulyden din i støtdemper/understell minner veldig om et problem jeg hadde med min 2017 Superb. Den hørtes veldig godt i minusgrader, men var så og si borte når gradestokken bikket pluss. Jeg husker ikke eksakt hva problemet var, og jeg får heller ikke sjekket "Mitt bilhold", da det er et gammelt problem som ikke står der lenger, men jeg mener å huske at det var noe lager eller foringer i det ene støtdempertårnet som forårsaket ulydene. 

Så heller ikke helt bra ut den ekstra understellsbehandlingen der nei @Superb lll. Hva slags stoff er denne ekstra støybeskyttelsen for noe egentlig? Oppfører det seg som byggskum eller noe slikt? Spesielt er det også at selve understellsbehandlingen har sprukket.

Det ser ut som Mercasol (jeg mener du har nevnt at det er det du har tatt også, om jeg ikke husker helt feil), og jeg regner da med at det er understellsbehandling over støybeskyttelsen igjen. Mercasol er jo et stoff som nesten ikke skal bli hardt og sprekke, men skal holde seg "mykt" i den forstand at den krymper og utvider seg etter temperatur og slikt, slik at den nettopp ikke sprekker slik som har skjedd hos deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Core2Duo skrev:

Ja, det er utrolig kjedelig når det kommer slike feil på en nybil, det kan jeg skrive under. Godt er det at man har nybilgaranti!

Helt enig med deg i det @Core2Duo, nybilgaranti er gull verdt.
Det er virkelig kjedelig at nye biler må på verkstedet, for det er jo gjerne minst en av årsakene til at en velger en såpass stor investering, nemlig å holde bilen borte fra verkstedet.........

7 timer siden, Core2Duo skrev:

Jeg har også vært, og fortsatt er meget fornøyd med bilene jeg har hatt, det eneste som er irriterende er tiden jeg må bruke på å oppsøke verksted. For en feil på bilen, må man jo tross alt på verksted to ganger. Den ene gangen for feilsøking, og enda en tur for reparasjon. 

Ja det er både irriterende og tidkrevende, jeg forstår hvorfor det er slik, men det gjør ikke prosessen med levering av bil på verkstedet mindre utfordrende for enkelte av oss.  Dessverre er det ikke alltid det holder med 2 besøk heller, for alle feil er jo ikke konstante eller av en slik karakter at de legger seg i bilens logg. Da kan det fort bli enda flere turer til verkstedet.......
I min husstand er det kun et sertifikat (meg), og jeg kjører en VW Transporter på jobb, så når privatbilen så må på verkstedet, så har jeg et stort problem for jeg får ikke til å kjøre 2 biler. Ei heller er det så enkelt med tanke på trafikken å først kjøre ned med privatbilen, få en lånebil for å kjøre hjem og hente arb.bilen, så motsatt når det gjelder henting av privatbil igjen. Jobber stort over hele østlandet, og dermed så har jeg som regel heller ikke klokka på min side.
Selvfølgelig er ikke jeg den enste som har det slik, men det gjør uansett ikke prosessen noe enklere. 
Sånn det var dagens «utblåsning»
;) 

7 timer siden, Core2Duo skrev:

Angående ulyden din i støtdemper/understell minner veldig om et problem jeg hadde med min 2017 Superb. Den hørtes veldig godt i minusgrader, men var så og si borte når gradestokken bikket pluss. Jeg husker ikke eksakt hva problemet var, og jeg får heller ikke sjekket "Mitt bilhold", da det er et gammelt problem som ikke står der lenger, men jeg mener å huske at det var noe lager eller foringer i det ene støtdempertårnet som forårsaket ulydene. 

Det kan være noe slikt ja @Core2Duo, for jo lavere temperaturen er, jo mer fremtredende blir lyden. Jeg har lest noe om det du skriver her, og at enkelte dempere er det en lekkasje i, og dermed kan denne lyden komme. Lyden er også enda mer fremtredende (når den først er der) når understellet er strammet opp i Sport modus, og det er den instillingen jeg benytter hele tiden for understellet.
Dine tidligere biler skal du egentlig ikke ha tilgang til lenger gjennom Mitt Bilhold appen, pga personvernet til ny eier.

7 timer siden, Core2Duo skrev:

Så heller ikke helt bra ut den ekstra understellsbehandlingen der nei @Superb lll. Hva slags stoff er denne ekstra støybeskyttelsen for noe egentlig? Oppfører det seg som byggskum eller noe slikt? Spesielt er det også at selve understellsbehandlingen har sprukket.

Det ser ut som Mercasol (jeg mener du har nevnt at det er det du har tatt også, om jeg ikke husker helt feil), og jeg regner da med at det er understellsbehandling over støybeskyttelsen igjen. Mercasol er jo et stoff som nesten ikke skal bli hardt og sprekke, men skal holde seg "mykt" i den forstand at den krymper og utvider seg etter temperatur og slikt, slik at den nettopp ikke sprekker slik som har skjedd hos deg. 

Du har god hukommelse @Core2Duo 👍 :) 
Det er helt korrekt at det er Mercasol som er benyttet på min bil.

Altså her er problemet at det støydempingsstoffet som ligger under Mercasolbehandlingen ikke har festet seg til voksen som VAG benytter som rustbeskyttelse fra fabrikk. Det var VAG sin rustbeskyttelsesvoks og et annet bilmerke som benyttet et tilsvarende produkt som dette støydempingsstoffet ikke festet seg skikkelig til.

Det har de nå byttet ut, med et som må varmes opp før det blir påført, og dermed fester det seg mye bedre, det inneholder også litt andre ting etter hva de fortalte meg som gjør at heftevnen er betydelig bedre, og som nevnt, at det også må varmes opp gjør det enda bedre.

Det stoffet som blir benyttet som støydemping er egentlig et stoff som benyttes i skipsfart. Det påføres innvendig i ballasttankene for å hindre lyden av bølgeskvulp, som ellers ville ha forplantet seg igjennom hele skroget på båten når det treffer bølgene i sjøen.
Så det er et meget effektivt stoff, men så var det det med heftevnen da. På rent stål eller malt stål som det er i en ballasttank, så hefter det jo meget bra, men på en vokset overflate som vi har på Skoda sitt understell bl.a., så hefter det dessverre ikke like bra, og da kan en få det slik som det var på min bil.

Nå er det kun i hjulbuene/under skjermene dette stoffet er påført, og det har de som nevnt fjernet på min bil (i hvert fall det som lot seg fjerne), også har de varmet opp både hjulbuer/under skjermene og det nye støydempingsstoffet de har påført. Så ble det et nytt lag med Mercasol over dette igjen.
Det ser veldig bra ut nå, men det gjorde det jo forsåvidt i fjor sommer når det ble gjort den første gangen også, så fasiten kommer vel ikke før neste vår vil jeg tro........  

Mercasol er meget fleksibelt som du skriver @Core2Duo og noe av det bedre som finnes av rustbeskyttelse er hva jeg har lest, men når underlaget det er påført på ikke sitter fast, så løsner/sprekker også Mercasol beskyttelsen.
Det blir som en sparklet overflate som blir malt/tapetsert over, sprekker/løsner sparkelen fra underlaget, så kommer sprekkene også til syne i tapeten/malingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...