Gå til innhold
Tiptilly

Lekkasje panoramatak Superb


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Skoda Superb stasjonsvogn fra 2010. I 2014 leverte jeg den på verkstedet ifm knirking fra soltaket. Dette ble utbedret, men knirkingen kom tilbake så leverte bilen på nytt til reparasjon i mars 2015. Det hjalp heller ikke, så til slutt demonterte og skiftet de ut takrammen  oktober 2015.  Det ble for øvrig først bestilt feil ramme, som hadde en annen innfestning enn den gamle rammen.

I vår 2016 oppdaget jeg at det sto vann i bagasjerommet, der reservehjulet oppbevares. Tenkte ikke noe mer over det, men i 2016/2017 la vi merke til at det var en del vann der igjen. Vi skylte hele bilen fra utsiden for å prøve å finne ut om det var noe lekkasje, men fant ingenting.  Etter mye om og men så viste det seg at det lekket fra soltaket. 

Da verkstedet gjorde et feilsøk så mente de at dreneringsslager til soltaket må skiftes ut.

Jeg mener det må være sammenheng mellom hele demonteringsprosessen og mener at vi bør kunne få gjort dette som en reklamasjon. Dette er verkstedet imidlertid ikke enig i.

Noen innspill?

Selv om bilen er 10 år gammel, så må man nu kunne forvente et tett tak...?

Takker for tips og hjelp! mvh Tilly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et ganske så velkjent problem med lekkasjer fra panoramatak, og det er gjerne 2 forskjellige årsaker som går igjen.
Det ene er pakningen rundt selve taket, og det andre er tette/ødelagte drenerings slanger fra panoramataket.
Dette er dessverre ikke et av servicepunktene, hvilket det absolutt burde ha vært, men dette er noe bileiere må be om at sjekkes jevnlig på eget initiativ og betale for selv. 
Har ikke dette jevnlig blitt utført vedlikehold på, så er det muligens ikke så rart at de kan være tette, og da vil en som regel enten få vann inn i kupeen på gulvet foran og/eller i lasterommet.

Så jeg tviler egentlig på at dette er noe du vil få reklamert på, men det skader selvfølgelig ikke å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en superb 2011 mod, der vi har opplevd et par ganger at det er kommet vann inn i kupeen, oftest i gulvet foran på førersiden. Vi brukte trykkluft selv og blåste ut av drenshullene oppe i «karmen» rundt panoramataket, noe som hjalp umiddelbart. Hørte at kanalen åpnet seg da vi fikk lirket pistolen inn i toppen.

 

men har også et spørsmål ang. Knirkingen du snakker om. Fikk du dette på garanti, eller måtte du betale for bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...