Gå til innhold
Sjåføren

Smøre hjulbolter?


Anbefalte innlegg

Hjulskift nærmer seg, og jeg lurer på om hjulboltene skal/bør smøres?

Jeg har alltid hatt pittelitt hvit vaselin på gjengene på mine Skoda'er, og aldri hatt noen problemer eller uhell av det. Jeg synes det er en fordel å smøre dem, de har alltid løsnet uten store anstrengelser og aldri løsnet av seg selv (trekker til for hånd, uten momentnøkkel, og ikke for hardt).

Men, jeg mener å ha lest en plass at de IKKE skal smøres. Noen som har innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestandig gjort dette på samme måte som deg @Sjåføren, og heller aldri hatt noe problem med dette i det hele tatt jeg heller, og dette har jeg gjort på mine biler siden 1986 (og frem til 2016).

Da leste jeg et sted på nettet at det faktisk skulle stå i instruksjonsboka at hjulbolter ikke skulle smøres, friksjonen av usmurte bolter er en del av momentet det skal trekkes til med, og ikke minst treghet for at de ikke skal løsne. Det var mer utfyllende tekst i instruksjonsboka fra Superb 2016 som jeg hadde tidligere, enn det er til Superb 2019 som jeg har nå.

Legger ved et skjermbilde fra instruksjonsboka ang. hjulskift, så markerte jeg advarselen.
Regner med at det står omtrentlig det samme i instruksjonsboken til din bil angående hjulskift også @Sjåføren?

1055606904_Skjermbilde2020-04-15kl_17_53_28.thumb.png.32dc090b3fa6afd2d86c944334615223.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Superb lll skrev:

Jeg har bestandig gjort dette på samme måte som deg @Sjåføren, og heller aldri hatt noe problem med dette i det hele tatt jeg heller, og dette har jeg gjort på mine biler siden 1986 (og frem til 2016).

Da leste jeg et sted på nettet at det faktisk skulle stå i instruksjonsboka at hjulbolter ikke skulle smøres, friksjonen av usmurte bolter er en del av momentet det skal trekkes til med, og ikke minst treghet for at de ikke skal løsne. Det var mer utfyllende tekst i instruksjonsboka fra Superb 2016 som jeg hadde tidligere, enn det er til Superb 2019 som jeg har nå.

Legger ved et skjermbilde fra instruksjonsboka ang. hjulskift, så markerte jeg advarselen.
Regner med at det står omtrentlig det samme i instruksjonsboken til din bil angående hjulskift også @Sjåføren?

1055606904_Skjermbilde2020-04-15kl_17_53_28.thumb.png.32dc090b3fa6afd2d86c944334615223.png

 

36 minutter siden, Superb lll skrev:

Jeg har bestandig gjort dette på samme måte som deg @Sjåføren, og heller aldri hatt noe problem med dette i det hele tatt jeg heller, og dette har jeg gjort på mine biler siden 1986 (og frem til 2016).

Da leste jeg et sted på nettet at det faktisk skulle stå i instruksjonsboka at hjulbolter ikke skulle smøres, friksjonen av usmurte bolter er en del av momentet det skal trekkes til med, og ikke minst treghet for at de ikke skal løsne. Det var mer utfyllende tekst i instruksjonsboka fra Superb 2016 som jeg hadde tidligere, e😢nn det er til Superb 2019 som jeg har nå.

Legger ved et skjermbilde fra instruksjonsboka ang. hjulskift, så markerte jeg advarselen.
Regner med at det står omtrentlig det samme i instruksjonsboken til din bil angående hjulskift også @Sjåføren?

Å hærrefred, den advarselen var kraftig! Verre enn korona å smøre gjengene...... ⚠

Jeg har sjekket min egen bruksanvisning (den heter faktisk det!) Boka er SÅ full av advarsler mot alt mulig, skulle tro at det er livsfarlig å bruke og vedlikeholde bilen. Er jo blitt reine dødsfellen både det ene og det andre. Skikkelig amerikanske tilstander der produsenten skal og må reservere seg mot alt mulig, som advokater kan livnære seg på hvis noe skjer som ikke er advart mot i boka.

Og ja, der står en advarsel mot å smøre gjengene, dog formulert litt mildere. Og på min skal momentet være 120 Nm.  Og jeg som aldri har brukt momentnøkkel! Og har smurte gjenger.... Jeg stiller veldig svakt her. Men hjulene henger på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har på en liten sprut med 5,56 og har aldri hatt problemer med at hjulene løsner.

Mutterne blir litt lettere å løsne ved hjulskifte. Trekker til ved hånd uten momentnøkkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Sjåføren skrev:

Å hærrefred, den advarselen var kraftig! Verre enn korona å smøre gjengene...... ⚠

Jeg har sjekket min egen bruksanvisning (den heter faktisk det!) Boka er SÅ full av advarsler mot alt mulig, skulle tro at det er livsfarlig å bruke og vedlikeholde bilen. Er jo blitt reine dødsfellen både det ene og det andre. Skikkelig amerikanske tilstander der produsenten skal og må reservere seg mot alt mulig, som advokater kan livnære seg på hvis noe skjer som ikke er advart mot i boka.

Og ja, der står en advarsel mot å smøre gjengene, dog formulert litt mildere. Og på min skal momentet være 120 Nm.  Og jeg som aldri har brukt momentnøkkel! Og har smurte gjenger.... Jeg stiller veldig svakt her. Men hjulene henger på!

Hehe, du tok den akkurat som jeg håpet på @Sjåføren, det var bra :) 

Jeg kan aldri verden tenke meg at det skjer noe som helst ved at en smører hjulboltene, så lenge en trekker skikkelig til (men ikke for hardt da).

Opp til meg så hadde jeg smurt hjulboltene, og hatt på aluminiumspasta ved senterringen slik at felgene ikke sitter fast etter en vinter med mye salting. Men jeg velger å følge det som står i bruksanvisningen.
Jada, den heter visstnok det hos meg også gitt, my bad ;) 

1163461046_Skjermbilde2020-04-15kl_19_42_28.thumb.png.525b47df809bcfdbe769a6d0c6089b48.png

Ja det er jeg helt enig med deg i @Sjåføren, det er advarsler mot det meste i denne boken. Noe av det er jo riktig nok relatert til sikkerhet, så det kan en ikke si så mye til, men noe føles litt vel mye for å være helt ærlig. Men det er muligens også for å kunne plassere mer ansvar på brukerene i tilfelle noe skulle oppstå.

Kanskje de forbereder seg på det amerikanske markedet med tanke på alle disse advarslene, hehe ;) 

35 minutter siden, stallis skrev:

Har på en liten sprut med 5,56 og har aldri hatt problemer med at hjulene løsner.

Mutterne blir litt lettere å løsne ved hjulskifte. Trekker til ved hånd uten momentnøkkel.

Jeg brukte riktignok fett på gjengene til hjulboltene, men jeg har aldri opplevd at noe har løsnet jeg heller, og jeg har heller aldri hatt momentnøkkel for privat bruk. 

Skal en være sikker på at en momentnøkkel er korrekt, så skal den kalibreres 1 gang i året og det koster en del kroner. I tillegg så må den avspennes etter bruk, slik at en ikke strekker fjøren, og gjør den unøyaktig.
Selv om en benytter momentnøkkel så er en likevel ikke sikker på at en trekker til med korrekt moment. Det er en del ting som skal oppfylles for at en moment er egnet til formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte tidligere å smure boltene med grease eller olje. Dette ble jeg anbefalt å gjøre for å hindre fukt.

Men de siste par årene har jeg bare rensket boltene med en fille, da tiltrekkingsmomentet blir høyere dersom en smører boltene og strammer til med samme kraft som nevnt tidligere i tråden.

Uansett har nå aldri boltene løsnet  når jeg har brukt med eller uten smøremiddel på boltene. Største utfordringen jeg har hatt med grease på boltene er at de sitter voldsomt fast når en skal bytte hjul neste gang!

Har forøvrig kjøpt muttertrekker og momenstav på 120 Nm. Byttet til sommerdekk i går og strammetde til med 120 Nm, og må si jeg ble overrasket over hvor lite stramt 120 Nm er! Klarte ikke å la være og etterstramme med håndkraft med mutterstrameren som fulgte med bilen etterpå :D 

Endret av larsejacobsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, larsejacobsen skrev:

Jeg brukte tidligere å smure boltene med grease eller olje. Dette ble jeg anbefalt å gjøre for å hindre fukt.

Men de siste par årene har jeg bare rensket boltene med en fille, da tiltrekkingsmomentet blir høyere dersom en smører boltene og strammer til med samme kraft som nevnt tidligere i tråden.

Uansett har nå aldri boltene løsnet  når jeg har brukt med eller uten smøremiddel på boltene. Største utfordringen jeg har hatt med grease på boltene er at de sitter voldsomt fast når en skal bytte hjul neste gang!

Har forøvrig kjøpt muttertrekker og momenstav på 120 Nm. Byttet til sommerdekk i går og strammetde til med 120 Nm, og må si jeg ble overrasket over hvor lite stramt 120 Nm er! Klarte ikke å la være og etterstramme med håndkraft med mutterstrameren som fulgte med bilen etterpå :D 

Det var litt merkelig at boltene satt så voldsomt hardt når du hadde brukt grease. Men det har nok med at det er så lett å dra til for hardt når gjengene er smurt.

Aluminiumsfelger tåler ikke så mye. Derfor har jeg alltid vært forsiktig med å dra til boltene. Men uten momentnøkkel vet jeg jo ikke hvor hardt, egentlig. Min erfaring er at boltene er lettere å få opp når de er ørlite smurt. De 10 siste årene har jeg brukt hvit vaselin, og egentlig veldig lite på gjengene. De kniper seg ikke fast og jeg slipper (som regel) at de må løsnes med forlenger, med et høyt skrik både fra meg og bolten.....

Jeg er egentlig sjokkert over hvor hardt boltene er dratt til ved service eller andre proffe som bruker luft- eller slagtrekker. Det har blitt bedre med årene, men jeg har mang en gang løsnet boltene og dratt de til for hånd. Bare for å være sikker på å få opp boltene ved neste hjulskift, UTEN å brekke ryggen.

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2020 den 21.41, Sjåføren skrev:

Jeg er egentlig sjokkert over hvor hardt boltene er dratt til ved service eller andre proffe som bruker luft- eller slagtrekker. Det har blitt bedre med årene, men jeg har mang en gang løsnet boltene og dratt de til for hånd. Bare for å være sikker på å få opp boltene ved neste hjulskift, UTEN å brekke ryggen.

Jeg henger meg på den, det er helt utrolig. Verkstedet måtte en gang av med et bakhjul for å fikse noe på forrige Superb. Jeg overdriver ikke mye når jeg sier jeg brukte like langt tid på å bytte det ene hjulet verkstedet hadde tatt av og på, enn å bytte de tre resterende hjulene. 

Jeg sto til slutt å hoppet på hjulkrysset etter å virkelig å ha prøvd alt annet. (Jada, jeg vet at man ikke skal hoppe, men når man står der og banner og sverter, så gir man blaffen til slutt...) ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Core2Duo skrev:

Jeg henger meg på den, det er helt utrolig. Verkstedet måtte en gang av med et bakhjul for å fikse noe på forrige Superb. Jeg overdriver ikke mye når jeg sier jeg brukte like langt tid på å bytte det ene hjulet verkstedet hadde tatt av og på, enn å bytte de tre resterende hjulene. 

Jeg sto til slutt å hoppet på hjulkrysset etter å virkelig å ha prøvd alt annet. (Jada, jeg vet at man ikke skal hoppe, men når man står der og banner og sverter, så gir man blaffen til slutt...) ;) 

Derfor man har en slik, liggende :) 
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/dekktilbehor/hjulmutter-verktoy/hjulmutternokkel-2000021313 

Billig teleskop skaft, så man får litt ekstra moment, uten å ødelegge seg selv (eller noe) :) 
Bruker alltid en slik, til å løsne boltene imens bilen fortsatt står på gulvet! :D  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Marius skrev:

Derfor man har en slik, liggende :) 
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/dekktilbehor/hjulmutter-verktoy/hjulmutternokkel-2000021313 

Billig teleskop skaft, så man får litt ekstra moment, uten å ødelegge seg selv (eller noe) :) 
Bruker alltid en slik, til å løsne boltene imens bilen fortsatt står på gulvet! :D  

Jeg hadde maken, men den ble bøyd når jeg skulle bytte fra sommerhjul til vinterhjul i fjor høst, de hadde dratt til noe så vannvittig når jeg kjøpte nye felg/dekk til Superben.

Så jeg kjøpte en slik i stedet, den er litt lenger så den har jeg god erfaring med.

https://www.thansen.no/verktoy/spesialverktoy/spesialverktoy-til-bil/hjelpeverktoy/latmannsarm-1-2-600mm/n12354/pn13352

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Superb lll skrev:

Jeg hadde maken, men den ble bøyd når jeg skulle bytte fra sommerhjul til vinterhjul i fjor høst, de hadde dratt til noe så vannvittig når jeg kjøpte nye felg/dekk til Superben.

Så jeg kjøpte en slik i stedet, den er litt lenger så den har jeg god erfaring med.

https://www.thansen.no/verktoy/spesialverktoy/spesialverktoy-til-bil/hjelpeverktoy/latmannsarm-1-2-600mm/n12354/pn13352

 

Wow, det er jo helt rått!

Vi brukte en slik fra biltema, ved hjullager bytte på bilen til en kompis... 

Skulle trekkes til med 200nm + 180grader rundt, etterpå .... Vi greide ikke bøye den, for å si det slik. 
Men, vi fikk den ikke 180 grader etterpå heller. kanskje 150grader :P Da brukte vi 1,5meter stålrør på utsiden av denne fra biltema, for å få litt ekstra moment :P 
Denne fra biltema pleier jeg å ha liggende i bilen hele året også. tar ikke store plassen + utrulig kjekt om man skulle punge og måtte bytte hjul langs veien :) (Har reservedekk) 


Men, denne fra thansen ser mer solid og kraftigere ut, det skal den ha :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Marius skrev:

Wow, det er jo helt rått!

Vi brukte en slik fra biltema, ved hjullager bytte på bilen til en kompis... 

Skulle trekkes til med 200nm + 180grader rundt, etterpå .... Vi greide ikke bøye den, for å si det slik. 
Men, vi fikk den ikke 180 grader etterpå heller. kanskje 150grader :P Da brukte vi 1,5meter stålrør på utsiden av denne fra biltema, for å få litt ekstra moment :P 
Denne fra biltema pleier jeg å ha liggende i bilen hele året også. tar ikke store plassen + utrulig kjekt om man skulle punge og måtte bytte hjul langs veien :) (Har reservedekk) 


Men, denne fra thansen ser mer solid og kraftigere ut, det skal den ha :) 

Jeg må legge til at det nok ble gjort en feil ved hjulskift i fjor høst @Marius, jeg hadde hatt et lite inngrep og trengte litt hjelp til hjulskift da, og fikk hjelp av en nabo til dette.
Han tredde på et rør for å forlenge armen, men gjorde ikke det helt slik jeg ville gjort det. Teleskoparmen var helt trekt ut, og røret ble kun tredd inn på håndtaket til teleskoparmen, før han virkelig røsket til for å «sjokke»hjulbolten, dette skjedde før jeg fikk gjort noe som helst. Da bøyde denne armen seg i overgang der hvor forlengelsen av teleskoparmen startet.

1062410961_Skjermbilde2020-04-19kl_08_07_34.png.ee52805765dbeb5520772d12220f0dd6.png

Jeg ville ha tredd røret så langt inn på teleskoparmen det hadde vært mulig, og så tatt i rolig med hard jevn kraft.
Så det er ikke sikkert at denne teleskoparmen fra Biltema hadde bøyet seg i det hele tatt om det hadde vært utført annerledes, akkurat det får en jo aldri svar på.......

Vet ikke med 100% sikkerhet om stålet i den armen jeg kjøpte fra THansen er noe sterkere heller, for da ble det tredd på et rør så langt inn på armen det gikk, før det rolig ble tatt i skikkelig. Det kan også hende at hjulbolten hadde fått et lite sjokk den første gangen når teleskoparmen fra Biltema bøyde seg, for nå løsnet i hvert fall den gjenstridige hjulbolten. 👍 :) 

Så jeg vil ikke påstå at det ene er bedre enn det andre her @Marius, for dette ble utført med forskjellige metoder, og den ene armen ble nok etter min mening  «litt mishandlet» og gjorde kanskje sin del av jobben før den ga etter, jeg synes det er greit at alle opplysningene kommer frem :)  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Superb lll skrev:

Jeg hadde maken, men den ble bøyd når jeg skulle bytte fra sommerhjul til vinterhjul i fjor høst, de hadde dratt til noe så vannvittig når jeg kjøpte nye felg/dekk til Superben.

Åi, hvis de drar til SÅ hardt, så hadde jeg sporenstreks dratt tilbake og spurt hva i hel@#$ike de holder på med! Skal jo ikke'no til for å ødelegge noe (noe de også gjorde). Og det er jo aldeles ikke behov med så hard tiltrekking at man ødelegger rygg og utstyr for å få det opp igjen. Blir så irritert på sånn uvitenhet fra dem som burde vite hva det dreier seg om (derfor har jeg mitt eget dekkhotell i min  egen bakgård 🙂 så slipper jeg å være avhengig av andres bakgårdsgeskjefter). 

Min nøkkel er også Biltema, men av eldre modell, 15 år gammel kanskje. Funker gulle godt, akkurat brukt den på min 19 år gamle Honda.... 😎

DSC_0982.JPG

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sjåføren skrev:

Åi, hvis de drar til SÅ hardt, så hadde jeg sporenstreks dratt tilbake og spurt hva i hel@#$ike de holder på med! Skal jo ikke'no til for å ødelegge noe (noe de også gjorde). Og det er jo aldeles ikke behov med så hard tiltrekking at man ødelegger rygg og utstyr for å få det opp igjen. Blir så irritert på sånn uvitenhet fra dem som burde vite hva det dreier seg om (derfor har jeg mitt eget dekkhotell i min  egen bakgård 🙂 så slipper jeg å være avhengig av andres bakgårdsgeskjefter). 

Dette skjedde en helg @Sjåføren, så derfor fikk jeg ikke gjort noe med de som utførte dekkbyttet før mandag.
Det de trodde hadde skjedd var at de hadde hatt en skolegutt utplassert, som virket meget engasjert, oppegående og virkelig var interessert i det de drev med, i tillegg så hadde han gitt uttrykk for å inneha mye mer kunnskap enn hva som var fakta.
Han hadde de sendt ham tilbake til skolen igjen, når de først ble klar over hvor mye feil han hadde gjort. For han ville heller ikke innse at han gjorde noe feil, og var heller ikke interessert i å ta i mot konstruktiv kritikk og lærdom, da er det heller ikke enkelt å ha noen utplasserte der.
De fulgte ham tett opp i førsten, men hadde gjorde da veldig mye riktig, og de ga han så litt mer ansvar og det slo feil ut når arb.mengden/intensiteten økte.
Det var jo ikke så mye mer enn å beklage at de ikke fulgt ham opp tettere, så de la seg helt flate og betalte den nye kraftarmen jeg kjøpte meg, i tillegg så fikk jeg en annen liten kompensasjon av dem også, så de har gjort opp for seg, og lært en liten lekse de også, for alt dette var deres ansvar som de sa. De gav meg også 20 nye hjulbolter, så det ikke skulle være noe tvil om at de tok dette på alvor.

Jeg er fornøyd med hvordan alt løste seg, men jeg tenker også med gru på hva som hadde skjedd om jeg hadde punktert langs veien f.eks., har jo både reservehjul og alt det andre utstyret som skal til å en slik situasjon som fulgte med i bilen, men jeg hadde jo aldri klart å utføre et hjulbytte slik som dette var skrudd til.

Så jeg gjør stort sett som du gjør @Sjåføren, hjulbytte ordner jeg hjemme hos meg selv, og det har jeg gjort siden jeg kjøpte min første bil i 1986 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, litt av en historie. Ikke lett å være i lære, eller å ha noen i lære i dag. Mye ansvar. Bra at det tross alt ordnet slik som det gjorde @Superb lll.

Det er derfor jeg også tar en sjekk på hjulboltene etter hver service/verkstedbesøk, bare for å sjekke om de sitter for hardt. Å stå på en fjellveg i silregn og blæst med "gjensveisede" hjulbolter er lite fristende, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...