Gå til innhold
Belsby

Kodiaq «beste» hjulstørrelse samt skinnseter.


Anbefalte innlegg

Hei

Tenker på kjøp av en Kodiaq 180 TSI 4x4 . Usikker på om det blir L&L eller modellen under pga litt skeptisk til skinnseter. 

1. Er vant med stoff seter, vil skinnseter bli klamme og glatte? Får vel ikke L&L med stoff? Noen erfaringer med dette?

2 Ser at bilen leveres originalt med flere dekk / felg dimensjoner avhengig av utstyrsnivå. Er generelt negativ til store felger / dekk pga mere støy, mere følsom for stein kanter, dyrere. Eneste positive jeg ser, er at de ser finere ut.  

Så er det noen her inne som har praktisk erfaring og sammenlignet forskjellen med kjørekomfort og hjulstøy på alternativene:

215/65-17, 235/55-18 og 235/50-19?

Jeg ser for meg at 215/65-17 gir minst hjulstøy og best kjøre komfort. Eller?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Belsby skrev:

Hei

Tenker på kjøp av en Kodiaq 180 TSI 4x4 . Usikker på om det blir L&L eller modellen under pga litt skeptisk til skinnseter. 

1. Er vant med stoff seter, vil skinnseter bli klamme og glatte? Får vel ikke L&L med stoff? Noen erfaringer med dette?

2 Ser at bilen leveres originalt med flere dekk / felg dimensjoner avhengig av utstyrsnivå. Er generelt negativ til store felger / dekk pga mere støy, mere følsom for stein kanter, dyrere. Eneste positive jeg ser, er at de ser finere ut.  

Så er det noen her inne som har praktisk erfaring og sammenlignet forskjellen med kjørekomfort og hjulstøy på alternativene:

215/65-17, 235/55-18 og 235/50-19?

Jeg ser for meg at 215/65-17 gir minst hjulstøy og best kjøre komfort. Eller?

 

Når jeg bestilte en ny Superb i 2016, så valgte jeg Style utgaven og mange ekstra utstyrspakker/annet ektrautstyr, fordi jeg heller ville ha Alcantara seter enn skinn, I tillegg så var L&K utgaven den gangen kun tilgjengelig med brunt skinn, og det var heller ikke noe alternativ for meg.

Jeg opplever skinnseter slik du skriver det, varme/klamme om sommeren, kalde om vinteren og enkelte skinnseter kan være glatte. Nå finnes det jo en mulighet for å velge ventilerte seter, men jeg ønsker ikke seter med perforert skinn som det kan bli litt av hvert ned i om en er uheldig.

Men ulempen ved å velge en Style utgave som en «lesser på» med my utstyr, er den gangen en skal bytte den inn, for da er det fremdeles «bare» en Style, og innbytteprisen blir deretter. Superben jeg bestilte kostet da mer enn en L&K versjon, jeg hadde likevel litt mindre utstyr, og tapte mer enn om jeg hadde bestilt L&K. Så det er kanskje også noe du bør tenke litt over......?

Når det gjelder dekk, så er Kodiaq så godt støyisolert at det skal nesten godt gjøres å høre forskjell på bredden, det er vesentlig mer avhengig av hvilket dekkmerke bilen leveres med. Jeg personlig hadde valgt minimum 18", men mest sannsynlig 19" hjul på Kodiaq, for det er likevel såpass høy profil på dekkene at det fir en god komfort uansett. 20" som Sportline kan leveres med er heller ingen utfordring, men da nærmer en seg grensen for hva jeg ville ha valgt. 

Jeg kjørte med 235/45-18" både sommer og vinter med Superb, og det var helt uten problemer. Skulle jeg valgt annerledes der, så hadde jeg beholdt 18" på vinteren, men gått for 19" på sommeren. Nå har jeg derimot byttet inn den Superben og valgt en Octavia Scout i stedet, der kjører jeg med 225/45-18" både sommer og vinter. De er meget komfortable å kjøre på, så det var absolutt det rette valget for min del.

 

Når det gjelder dine spørsmål generellt, så er det jo en smakssak alt dette, noe har med hva som er praktisk, det er enklere å rengjøre skinnseter, men de trenger også vedlikehold. Noen opplever det vi begge føler skinnseter kan være (klamme, glatte og kalde avhengig av årstid), mens andre ikke vil ha noe annet enn skinn.

Hjul oppleves jo også forskjellig, og der kan både bilens vekt, sporvidde, valg av understell, og ikke minst dekkets profil og bredde i aller høyeste grad ha en innvirkning på hvordan det vil føles. De Kodiaqene jeg har prøvet har hatt både 18" og 19" og i tillegg hatt DCC understell, og det opplevde jeg som meget komfortabelt begge deler. Har da prøvet med 18" vinterhjul og 19" sommerhjul, som mest sannsynlig også hadde vært mitt valg om jeg skulle bestilt en Kodiaq........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportline kommer standard med 19", og sammen med DCC et det komfortabelt nok også for meg med alvorlig nakkeskade, på dårlige veier. 

Dekkstøy er selvsagt litt subjektivt, men min erfaring er at dekkmerke/modell har mye mer å si enn dekkstørrelse, når de skal på samme bil, med samme omkrets. 

Pirellidekk er visstnok stillere enn hancookdekkene som leveres på Kodiaq, men ulempen er at du har null styring på hvilke den bilen leveres med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dekktype og dekkdimensjon er du tenker på da @Belsby?

Kodiaq blir gjerne utstyrt med dekk som er til SUV, så det kan hende at du må se i en annen «dekk kategori» for å finne det du er ute etter, men det er ikke dermed sagt at alle dekkprodusenter leverer dekk i alle dimensjoner for det. Lastindex har også mye å si for hvilke dekk som kan velges.

Når det gjelder sommerdekk så er det som tidligere skrevet i svarene du har mottatt her, at det er store forskjeller i mellom dekkstøy fra de ulike dekkprodusentene, og det skiller mye mellom de gode og de mindre gode dekka angående det. En kan trygt si at en får det en betaler for. Når det gjelder bilprodusenter så kjøper jo de innen tusenvis av dekk hele tiden, og da kjøper de gjerne der hvor de får best avtale/kjøp, og det betyr ikke nødvendigvis det beste for kundene av de nye bilene. For her er det snakk om betydelige kostnadsbesparelser for dem.......

 

Nå har jeg min 3. fabrikknye bil på rad fra VAG konsernet, og samtlige av dem har jeg fått med Pirelli Cinturato P7, og jeg har vel nesten aldri hatt dekk som har støyet såpass mye som dem på de 2 foregående bilene. VW Golf 2014 (225/45-17"), Superb 2016 (235/45-18") var veldig plaget av dekkstøy, men på denne Octavia Scout 2018 (225/45-18") jeg har nå så er det helt annerledes. Det er merkbart mindre dekkstøy, og det kan muligens ha noe med at det er et «belegg» SEAL innvendig i dekket (uten at jeg vet det), som skal tette dekket om en kjører på en spiker elns, og muligens det også kan ha noe med at jeg har lagt på ekstra understellsbehandling (ikke støyisolert). Denne bilen er i tillegg også utstyrt med tykke tekstilmatter som jeg har latt ligge under gummimattene, og alt dette i kombinasjon har tydeligvis hatt en meget god effekt med tanke på dekkstøy.

Nå er jo Kodiaq betydelig bedre støyisolert fra fabrikk enn min Octavia Scout, bare synd at bilprodusentene ikke kan levere skikkelige dekk til alle sine biler, det vil jo bare gi dem et «fortrinn» når det gjelder støyen vi opplever under f.eks en prøvekjøring. 

 

Har i dag snakket med en kollega som har både prøvekjørt og bestilt en Kodiaq, han valgte Sportline og oppgraderte dekkstr til 20" for sommerhjul, og valgte 19" for vinterhjul. Han hadde også prøvet en bekjent av ham sin Kodiaq som var utstyrt med bredere dekk og i 22", det var kun sprekt som han sa, men etter hans oppfatning, helt ubrukelig på norske veier....... 

Men opptil 20" så er det helt uten problemer etter hans mening, for det er såpass høy profil på dekka, så det er likevel god komfort. Det er ikke dimensjoner jeg har prøvet på en Kodiaq, så bare gjengir hva jeg ble fortalt, og han er veldig «kresen» når det gjelder valg av bil og dekk for å si det slik. Så han bestiller ikke noe som er hverken ukomfortabelt eller vil gi sporing, for han har prøvet Kodiaq mye før bestilling av den, og en del andre biler han ikke ville ha, fordi de ikke var like gode å kjøre som han mener Kodiaq er......... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode svar , går nok for 19» på sommer viss disse har såkalt «seal belegg « Viss ikke 18»

En annen ting, lys. Vet det var litt «rusk» med automatisk lysregulering i starten . Er dette fikset på nyere utgaver? Dvs blender lysene opp og ned riktig ved møte av trafikk? 

Og er LED lysene , lang / kort på bilen gode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Nokian på begge felgene mine til Kodiaq Sportline.
Sommerfelgen er Skoda Vega 20" med Nokian Hakka Black 2 (245-40/R20), mens vinterfelgen er Skoda Triglav 19" med Nokian Hakkapeliitta R3 SUV (235/50-R19).

Har ikke testet vinterfelgene enda, men synes sommerfelgen fungerer meget bra på bilen sammen med DCC. Absolutt ikke merket noen ubehageligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 18 sommer og 17 vinter. Må si jeg merket forskjell på spesielt støy, og litt på komfort når jeg byttet fra vinter til sommer. Men det er jo et veldig tynt grunnlag for å kunne si noe om støy og komfort i forhold til de forskjellige hjulstørrelsene når dekkene ikke er de samme.

Men utifra litt vage tester jeg har lest/sett, så er saken ofte den at en gylden middelvei er veien å gå når det kommer til felg. Det er ikke sikkert at de minste felgene gir minst støy og best komfort. Men det som ofte er tilfellet er at ekstreme felgstørrelser sjelden har noe for seg annet enn det visuelle.

Det fornuftige valget er stort sett å ta den størrelsen bilen blir levert med som standard. 

Vil også skyte inn at dersom du har 19 tommer standard sommerfelg som flere av modellene levers med, så tror jeg det vil se veldig rart ut å gå over til 17 tommer vinterfelg. Da ville jeg heller valgt 18tommer vinter så forskjellen ikke blir så stor.

Endret av tronna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med piggfrie vinterdekk @tronna så hadde du fremdeles hatt mindre dekkstøy om du så hadde valgt 19", for det er en helt annen gummiblanding, og kan på ingen måte sammenlignes med sommerdekk. Selv de absolutt beste sommerdekkene (på dekkstøy) vil ikke kunne hamle opp med piggfrie vinterdekk når det gjelder dekkstøy, men piggfrie vinterdekk er jo omtrentlig helt ubrukelig på sommerføre, så det er jo ikke et alternativ for å ha mindre dekkstøy på sommeren.......

Ellers så er jeg helt enig med deg, jeg velger også standard dekkdimensjon på vinteren, og det samme (eller et trinn større) når det gjelder sommerhjul :) 

Det samme når det gjelder det visuelle, jeg deler helt klart din oppfatning der også :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TheHaughom skrev:

Jeg har Nokian på begge felgene mine til Kodiaq Sportline.
Sommerfelgen er Skoda Vega 20" med Nokian Hakka Black 2 (245-40/R20), mens vinterfelgen er Skoda Triglav 19" med Nokian Hakkapeliitta R3 SUV (235/50-R19).

Har ikke testet vinterfelgene enda, men synes sommerfelgen fungerer meget bra på bilen sammen med DCC. Absolutt ikke merket noen ubehageligheter.

Tror du kommer til å bli meget fornøyd med vinterdekka også jeg @TheHaughom, du er virkelig godt utrustet med tanke på både sommer -og vinterdekk. Flott med kvalitets dekk på både sommer og vinter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...