Gå til innhold
Andersms

Vil felgene passe? Octavia 2


Anbefalte innlegg

Hei.

Har en octavia mk2 1z 2006 modell som jeg er på utkikk etter nye felger til. Har funnet noen, men er usikker på om dem vil passe. Ikke senket.

Specs nye felger: jr10, 18x9.5, et 35, 225/40/18

Vognkort sier originalt: 195/65/15 Et 47

Noen med erfaring som vet om det vil passe?

Evt. hva har du på din octavia 2?

Snapchat-971248966.thumb.jpg.d3a551747e2b4892f6191a7ecd291a8d.jpg

Endret av Andersms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om disse felgene fysisk passer på din bil vet jeg ikke, men JR10 er i hvert fall stilige felger og i tillegg ganske tidsriktige til din Octavia :) 

 

Setter noe i kursiv under her, for det er kun ment som en liten opplysning og en personlig meningsytring :) 

Jeg vet ikke om du er klar over dette, men etter «boka»så er de felgene ikke lovlige på din bil.
I tilfelle ikke, så kommer en liten opplysning til deg her, og jeg vet at du ikke har spurt etter det. ;) 
ET kan max forandres med inntil 7,5mm pr hjul, dvs max 15mm pr aksel. De felgene du vurderer forandrer ET 12mm pr felg i forhold til opplysningene fra vognkortet ditt, dvs en forandring av sporvidden på 24mm pr aksel.

Hva evt. «kontrollører» for Biltilsynet, mekanikere for PKK og politi henger seg opp i og hva de klarer å se er jo noe helt annet........

Nå er det forskjellige meninger og oppfatninger hos oss alle, men vil ikke bredden ( 9,5" ) på de felgene du vurderer gi en ganske stor «strekk» av dekk når de er 225 ?
Selv har jeg kun 8,5" bredde på mine felger og 245 dekk ( har Superb ), og jeg for min del synes nesten det er «dekkstrekk» i meste laget.
Men igjen, vi er som nevnt alle forskjellige og jeg er nok litt gammeldags mine meninger her ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar😊

Regner med at så lenge dem ikke stikker utfor hjulbuen så blir det ikke noe problem her jeg bor mtp. kontroll. Har andre felger til pkk😊

Blir litt strekk ja, men syns ikke det ser for ille ut😝 

Var bare litt ute etter om noen hadde kjørt lignende størrelse på felg med det innpresset og visste om det ville passe uten å ta borti dempere, fjærer, hjulbuen osv.😊👍

 

20200417_155026.jpg

Endret av Andersms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2020 den 11.54, Andersms skrev:

Hei.

Har en octavia mk2 1z 2006 modell som jeg er på utkikk etter nye felger til. Har funnet noen, men er usikker på om dem vil passe. Ikke senket.

Specs nye felger: jr10, 18x9.5, et 35, 225/40/18

Vognkort sier originalt: 195/65/15 Et 47

Noen med erfaring som vet om det vil passe?

ET35 og 9,5 toms brede felger er drøyt på Octavia, selv med dekkstrekk. Du får et hjul som stikker ca. 50 mm lengre ut, og 26 mm lengre inn mot hjulopphenget. Dette er i forhold til 16x6,5 felger med ET47. Det er foran som du vil slite mest med, bak vil det nok gå. Men jeg kan ikke si med sikkerhet om det går, for jeg har ikke prøvd selv.

Så det er bare å gå ut og måle med tommestokken, hvis du har hjul i nærheten av det jeg skrev over her. 😀

_20200417_182911.JPG

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Andersms skrev:

Finnes det en formel eller noe sånt for å regne ut dette?

Hvor @Sjåføren henter dette fine skjemaet vet ikke, så det må han nesten svare på selv. :) 

Men det finnes noen alternativer, ta deg enten en tur til et dekkverksted som kan gi deg den informasjonen du trenger, hvilket jeg virkelig anbefaler deg å gjøre, for feilkjøp av felger kan bli kostbart.

Eller benytt deg av hjemmesidene til enkelte felgprodusenter /felgimportørerhvor du kan legge inn spesifikasjonene til din bil .

Der kan du legge inn hvilke dimensjoner du ønsker, her vil en som regel ikke kunne legge inn dimensjoner som ikke passer til den aktuelle bilen, for da blir felgdimensjoner som ikke passer utelukket/ikke tilgjengelige.
Dette er nok ikke 100% sikkert, for det er ikke alle sider som er like god på dette, men en kommer i hvert fall litt nærmere om hvilke felger og dimensjoner som faktisk kan passe til en bestemt bil. :) 
Bare se etter at opplysningene du legger inn til din bil ikke blir borte når du går et steg tilbake for evt å prøve en annen felg, slik var det i hvert fall på enkelte av nettsidene i fjor sommer når jeg søkte etter nye felger til min Superb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Andersms skrev:

Takk for svar sjåføren😊 legger de på hyllen da. Finnes det en formel eller noe sånt for å regne ut dette?

Jeg burde jo ha lagt ved linken til siden jeg brukte, @Andersms Her er den:

https://www.willtheyfit.com/

Den gir et godt bilde av forskjell på dekk/felg-oppsett man prøver på, men vær klar over at det er skjematisk og kun ment som en illustrasjon. Det er mange faktorer å ta hensyn til når man vurderer et annet oppsett enn originalt, så man bør alltid sjekke grundig først. En ting er lovlighet, en annen er det fysiske (dimensjonsmessige) og en tredje er det tekniske (om det faktisk er lurt). 

Det finnes andre internettsider man kan sjekke også:

http://www.rimsntires.com/specspro.jsp

https://www.wheel-size.com/calc/?wheel1=225-45-17X7ET46&wheel2=235-45-17X8ET40&fcl=50mm&scl=50mm&wcl=30mm&sr=0mm

Men uansett bør man søke eksperthjelp hvis man er usikker og/eller skal endre mye i forhold til originalt, som @Superb lll også skriver. Det er mye som er mulig, men det er surt å bomme.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
På 26.11.2020 den 20.59, Andersms skrev:

Byttet fjærer fremme til de som står på forhjulstrekk versjonen, og fikk tak i noen felger som var 18x8.5 et 35 og 235/45/18. Vel og merke tok den to parkeringsplasser med så store felger.FDDB92C6-B3CF-4A69-B66B-98E1DF720CE4.thumb.jpeg.782312a4284d95348d2925bf73d1a77c.jpeg

Det ser jo bra ut, det der @Andersms! Ikke bare er felgene store, dekkene er jo mye større enn originalt, alle veger. Større bredde og diameter. Dermed vil hjulene fylle hjulbuene mer, og du får mindre feilvisning på speedometeret.

Du har sjekket at de ikke tar borti noen steder. Er litt forvirret, har du 4x4 med ekstra bakkeklaring? 

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...