Gå til innhold
Fagerdaal

Kjøp av Superb, svakheter?


Anbefalte innlegg

Hei! 

Vurderer for tiden ny bil, og valget står mer eller mindre mellom Superb og Passat alltrack, i årskullet mellom 16-18 modell, med alt fra 40-80.000km på telleren. 

 

Er det noen svakheter på disse superb'ene som man bør være obs på, eller noe annet du/dere vet om? 

 

Setter pris på alle svar :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min andre Superb lll nå, så litt har jeg erfart med denne generasjonen av Superb.
Noen større utfordringer har jeg ikke hatt, men noe skjer det jo likevel.

Den første jeg hadde var Superb Style 2016 1,8/180 TSi DSG 7 som jeg kjøpte ny Mars 2016. 

Det var litt irritasjon over lasteromstrekket som ikke ville trekke seg tilbake i kulda, så det ble byttet og burde egentlig vært byttet en gang til, men da hadde jeg allerede bestilt annen bil.
I tillegg så var det en del knirking i forstilling når det var kaldt, det var foringene til stab.stag. De ble smurt opp, og da ga de lydene seg.
Ellers så var jeg ikke helt god venn med de adaptive lysene på den bilen, for det venstre lyset foran lyste vel mye til venstre og da langt over i motgående kjørefelt, men de kontrollerte dette flere ganger uten at det ble gjort noe, for det var innenfor toleransegrensene.

En annen ting som irriterte meg litt var valg av DSG kasse fra fabrikk, det var satt inn en tørrplateclutch kasse som har en begrensning på 250nm, og motoren var nedtunet fra 320nm og ned til 250nm, bare for å passe til den DSG kassa, i stedet for å sette inn en oljefylt kasse som tålte motorens opprinnelige dreiemoment. Men det er jo en klart dyrere DSG kasse, veier mer, så da ville det ha gjort at denne bilen hadde hatt et høyere utslipp og en høyere pris.

Denne bilen hadde jeg i rett over 2 år, og den hadde kjørt ca 45.000km når jeg byttet den inn sommeren 2018.
Ellers så var det vel ikke så mye mer som var feil på den bilen etter hva jeg kan komme på i farta.

======================

I dag har jeg en Superb L&K 2019 2,0/190 TDi 4x4 DSG 7, den kjøpte jeg ny August 2019 og har i skrivende stund nylig passert 17.000km.

Her har det vel vært noe mer, men likevel ikke de store utfordringene, mest tidkrevende irritasjonsmomenter, i form av det at det tar tid å besøke verkstedet først for feilsøking, og så en ny time for utbedring.

Først mistet jeg  frontassist systemet, adaptiv cruicekontroll, skiltgjenkjenning, etc.
Her måtte det feilsøkes og fikk så ny time for kalibrering av hele frontassistsystemet.
Etter at det ble utført så har det ikke vært mer feil på dette.

Det er en ulyd fra den ene støtdemperen bak som kommer og går litt, den er mest fremtredende når det er kaldt og bilen kjøres i Sport modus med demperene, har adaptivt understell.
Verkstedet har hørt lyden de også, men den ga seg før de fikk lokalisert den og tatt opp en lydfil av den lyden. For det må til før de får godkjenning fra fabrikken til å bytte den.
Nå som det er varmere i været så hører jeg den bare av og til, men aldri lenge nok til at jeg har fått tatt opp en lydfil av lyden. Men den kommer nok muligens tilbake til høsten/vinteren vil jeg tro, så da får jeg ta det videre da.

Høyre frontlys låste seg i en posisjon som gjorde at det bare lyste ned i bakken. Bilen varslet så at det var feil på adaptive frontlys, og at høyre fjernlys ikke virket/måtte kontrolleres.
Dette fungerte som det skulle dagen etter, men feilen kom tilbake igjen med det samme resultatet. Nå varte feilvarslingen i flere dager, før det på nytt ga seg. Ble enige med verkstedet at de skulle sjekke dette samtidig som jeg tok en selvvalgt oljeskiftservice på bilen. I mellomtiden så var det litt sporadisk med varslinger om feil på dette lyset.
Etter at oljeskiftservicen var gjort, og de koblet bilen til sin pc, så ble det funnet feil på motoren til det høyre frontlyset. Så det må da byttes, det er bestilt nytt og skal byttes om noen dager.
Da må støtfanger foran av, lyset må byttes, fanger på igjen, og så må hele front assistsystemt på nytt kalibreres.

Hele infotainment skjermen har også gått helt svart et par ganger, og også «frosset» slik at den ikke har reagert når en har trykket på den. Dette har gitt seg etter å ha stoppet motoren og startet bilen på nytt igjen. Alt kunne kontrolleres fra rattet mens skjermen ikke fungerte, men det er jo ikke så enkelt å se hva en gjør når skjermen ikke viser noe/eller ingen forandring.

Verkstedet jeg benytter er jeg meget fornøyd med, de er utrolig hyggelige og i møte kommende. Så det er jeg veldig fornøyd med, men synes det er litt tidkrevende og irriterende med flere turer til verkstedet for hver ting. Jeg forstår hvorfor det er slik, men det gjør likevel ikke at det er mindre tidkrevende for meg.........

Ville jeg så anbefalt noen å kjøpe en Superb, ja så absolutt.
Jeg hadde gjerne bestilt meg en ny igjen jeg om økonomien (og fruen) hadde tillatt det, er veldig fristet av Superb 2,0/272 TSi 4x4, men det er dessverre litt for kostbart for meg og sparegrisen min ;) 

======================

Nå vet ikke jeg hvilken type Superb du ser etter @Fagerdaal ?
For det finnes jeg flere utstyrsutgaver, og ikke minst flere type motorer og drivlinjer tilgjengelig.
Leser jo at du også vurderer Passat Alltrack, så da regner jeg vel nesten med at det er en Superb med 4x4 du ser etter?

Vi har jo alle forskjellige krav og ønsker, men etter å ha erfaring fra to Superber, så vil jeg anbefale deg å velge en bil med en del utstyr i, og ikke de minste motorene.

Av utstyr så mener jeg at Canton lydanlegg, adaptivt understell, webasto, mørke vinduer fra B stolpen og bakover, metallic lakk, el.justerbare seter foran, oppvarmede seter bak, hengerfeste er vesentlig at er med. Reservehjul er også noe jeg setter pris på er der.
Det gjør bilen mer komfortabel og noe av dette gjør også noe med utseendet.

Andre vil selvfølgelig ha andre utstyrsprioriteringer, men dette er etter min mening noe som virkelig gjør at bilen holder seg mer populær og ikke minst også gjør den mer artig å kjøre. Slike ting betyr for meg også noe for den totale kjøreopplevelsen, men der er vi selvfølgelig alle forskjellige :) 

I utstyrsutgaven L&K så er det meste inkludert, men sjekk likevel om det er vinterpakke på bilen, dvs bl.a. webasto og oppvarmet baksete.
Hengerfeste er også tilleggsutstyr, så det må du også sjekke om er der, for det er utrolig kostbart å ettermontere på enkelte av bilene. For om det ikke er der fra fabrikk, så er det enkelte biler det må ettermonteres oljekøler på i tillegg, og da begynner virkelig kronene å rulle........ 

Mange er også veldig begeistret for panoramatak, men det er noe jeg ikke vil ha. Det er vel en av tingene det virkelig kan være utfordringer med med tanke på vannlekkasjer, fra tette dreneringsrør til ødelagte pakninger rundt selve panoramataket.
Så bil med slikt tak er ikke noe jeg vil ha, men der er det selvfølgelig mange forskjellige meninger, så det får være opp til enhver hva de ønsker der.

Ellers så hadde jeg vært nøye med at alle servicer var fulgt opp, og at bytte av olje på DSG kasse var utført.
Samt også bedt om oljebytte på Haldex og diffene både foran og bak, samt rens av sil til Haldex før kjøp av bilen, om bilen har 4x4 selvfølgelig.
Dette her gjelder da også for Passat om den har 4motion (4x4).
Service på panoramataket er også noe jeg ville ha bedt spesifikt om før levering om den bilen du velger skulle hatt det, for det er ikke en del av servicepunktene, og da er det spesielt dreneringskanalene jeg tenker på, samt også sjekk av pakninger og smøring av skinnene.

Så bare et lite tilleggstips, sommerdekk fra Pirelli, nærmere bestemt Pirelli Cinturato P7 er et (dessverre) ofte levert dekk til Skoda Superb og det støyer ganske mye.
Så om det er slike dekk på bilen og de begynner å bli slitt, så forlang andre dekk på bilen. Velg da et bedre kvalitetsdekk med tanke på dekkstøy, for det betyr også en del for kjøreopplevelsen etter min mening.

Lykke til med valg av ny bil @Fagerdaal, og informer gjerne litt mer om hvilken type Superb du vurderer og ikke minst hva du har valgt etter hvert :) 
 

EDIT:

Har lagt til noen flere opplysninger, som jeg har kommet på,

Jeg skrev tidligere om at bilen bør ha fulgt opp service, og det er viktig med tanke på den resterende garantien, men der må du inn til enten en merkeforhandler eller et annet verksted som har tilgang til bilens opplysninger digitalt.
Disse bilene du vurderer har kun digitalt servicehefte, og det er da umulig for neste eier å vite hva som er utført av service/reparasjoner, om det ikke liger kvitteringer i bilens mappe fra tidligere eier(e).
Appen Mitt Bilhold som både VW og Skoda benytter, viser hva som er gjort/utbedret og alle ting som er registrert digitalt, men det vises ikke hva tidligere bileier(e) har fått utført, og det er pga personvern.

Skvettlapper foran og bak er en stor fordel, de er små og ganske diskre, men beskytter likevel kanalen foran og underkant av fangeren bak ganske bra, slik at klarlakken ikke nærmest blir «sandblåst».. Men mot søle og skitt hjelper de ikke så mye, til det er de for små.

Oppvarmet frontrute er også et stort pluss, selv om bilen har webasto.
For webasto bør ikke benyttes om en bare skal ut på en liten kjøretur. Den bør benyttes minst like lenge som kjøreturen skal vare, og minimum 15 minutter, slik at brennkammeret og sirkulasjonspumpen ikke soter igjen.
Kjøreturen bør helst vare lenger enn webasto har vært i bruk, slik at startbatteriet blir ladet.
Webasto bør også benyttes minst 1 gang i mnd gjennom hele året, for at bl.a. sirkulasjonspumpa ikke skal sette seg.

Feil på ledningsnett i mellom bil og bildør (altså i døråpningen) er noe som skjedde mer på tidligere utgaver fra VAG, men det forekommer enkeltvis på noen biler fra VAG i dag også.

Andre ting som bør sjekkes er bl.a. zinkslipp, Superb er ikke den modellen fra VAG som er mest plaget med dette, men det forekommer.
Her er det som regel svært vanskelig å få gjennomslag for utbedring av VAG/Møller, for de har en veldig tendens til å få dette til å komme av ytre påvirkning.
Men det vil jo kunne være et forhandlingsspørsmål før en evt kontraktsinngåelse underskrives, sammen med evt service, nye dekk, osv......

Zink/lakkslipp forekommer også hos flere andre bilmerker, bare så det er nevnt, og den mangelfulle utbedringen er dessverre ganske lik hos de fleste.

============

Jeg har flere kollegaer som kjører VW og Passat privat, og jeg får inntrykk av at nyere Skodaer er litt bedre enn VW når det gjelder kvalitet, men det er selvfølgelig ikke slik at noen biler/bilmerker er spart for feil/problemer, det forekommer dessverre hos de fleste.
Men det er jo hva forhandlere gjør med dette og hvordan de tar deg i mot som kunde som betyr noe.

Der er det nok noen forhandlere/verksteder som har litt å gå på, men det gjelder heller ikke bare hos VAG/Møller.
Jeg jobber i et firma hvor vi har noen hundre arb.biler, og Toyota, Mercedes, Ford, Peugeot er dessverre ikke noe annerledes enn VAG der, dette er bilmerkene vi har flest arb.biler fra.........

=============

Ellers så er jeg som sagt meget fornøyd med Skoda, jeg har den tredje nye Skodaen min nå siden 2016, og det har jo kun vært noen små bagateller, selv om teksten både er lang og inneholder noen forskjellige saker.

Min neste bil også ganske sikkert en Skoda, for totalt sett er jeg meget fornøyd.

Bilen jeg har i dag er min 18. bil siden jeg tok lappen, så ja, jeg mener i hvert fall at jeg har et visst sammenligningsgrunnlag for det jeg skriver her ;) 

 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar! Greit å få vite litt på forhånd om disse! 

Ser fortrinnsvis for meg L&K-utgave, 2.0TDI 190hk, med 4x4. 

4x4 og bl.a webasto anser jeg som et "must" oppe i kalde og snørike nord. Har i tillegg gått til innkjøp av bolig på en snørik plass. 

 

Hvordan er det adaptive understellet? Er det gassdempere? Hvordan er holdbarheten på disse? Har luftfjæring på nåværende bil, og ikke akkurat billig og reparere dette. 

 

Det som trekker meg litt mot Passat Alltrack, er den ekstra bakkeklaringen, og litt småting som LED-lys, og active info display bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så høres det jo ut som en VW Passat Alltrack er et bedre valg for deg @Fagerdaal med tanke på hvor du bor, og ikke minst hvor du skal kjøre. Om den er slik Octavia Scout er, hvilket jeg tror, så har den jo ikke bare et forhøyet understell, men også «skliplater» under fangeren både foran og bak, og i tillegg ekstra beskyttelse for drivverket.

Personlig så liker jeg Superb bedre enn Passat, både for utseendet, men også med tanke på komfort/sittestilling.
Men Superb kan ikke leveres slik du ønsker for de årsmodellene du vurderer, så jeg  tror som sagt likevel at Passat Alltrack vil være et bedre valg for deg.

En Superb L&K leveres jo med DCC som std, og det senker bilen med 10mm i forhold til høyden på std understell,, og det er vel det siste du trenger, etter hva du beskriver.
Det finnes også muligheter for å velge Superb med forhøyet understell, men da er det uten DCC, disse bilene finnes det heller ikke så mange av. Ikke kler den så godt det utseendemessig, for det blir litt «bil på stylter», der treffer igjen Passat Alltrack mye bedre etter min mening.

Superb kan i dag leveres som Scout utgave, og da er den slik som Passat Alltrack er. Men da snakker en jo om en 2020 modell, og da blir det selvfølgelig også helt andre priser.

Når det gjelder DCC som jeg ser at svært mange Passat Alltrack også leveres med, så er det visstnok en ventil som justerer hardheten på demperen etter hva som er justert inn for kjøremodus, og så er det også sensorer som føler på dette og gir signaler til denne ventilen. Det er hva jeg har fått svar på fra forhandler/verkstedet når jeg spurte om dette.
Jeg har ikke funnet noen indikasjoner på at det er mye feil på DCC understellet når jeg leser her på forumet eller i Skoda gruppen på FB, men nå er det jo ikke alle feil det blir skrevet/rapportert om heller. Jeg har jo en lyd fra DCC understellet på min egen Superb, men om det er fra selve demperen, et fjørbeinslager eller noe annet vet jeg ikke. Det var ikke noen slike lyder fra min forrige Superb så lenge jeg hadde den. Men jeg har lest i noen tester at det er noen testkjørere/journalister som skiver om lyder fra understellet i enkelte situasjoner.

Om dette er gassdempere eller oljefylte dempere vet jeg ikke. Jeg fant ikke så mye info om dette heller ved et lite Google søk, men jeg hadde ikke tid til å lete så veldig heller om jeg skal være helt ærlig.

Nå benytter jo VW og Skoda stort sett den samme teknologien og mange av delene om hverandre, så et DCC understell er nok likt for begge disse bilene vil jeg tro.

Jeg fant et bilde av DCC delene fra VW, og noe en person hadde skrevet på et forum som omhandlet Passat GTE med DCC, men hans kunnskapsnivå eller hvor han har denne infoen fra vet jeg ikke.
Jeg legger ved skjermbilder av dette, så kan du se selv.

210681260_Skjermbilde2020-04-20kl_13.30_13.thumb.png.c12760a9c172c12e75dfa6036e06bc37.png1749823002_Skjermbilde2020-04-20kl_13_31_19.thumb.png.f33ead3502d6cfaf043166b17137f488.png

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Kanskje litt sent, men bedre sent enn aldri!

Valget falt på en 17-modell Passat Alltrack i juni i sommer, og er sålangt veldig fornøyd! Og sikkert som mange andre ser jeg i dag at jeg angrer litt på at det ikke ble en Superb, men dette er nok bare for at jeg har fått "prøvd" Alltracken nå, og allerede lyst å prøve noe nytt😅 Allerede klart å fått 17.000km bak rattet på den til nå, hvorav 3500km var på norgesferie med 1900kg campingvogn bak, suveren dragbil! 

Litt kjedelig at det er grønt gress oppe i nord enda, og ikke fått testa ut "vinterbilen" skikkelig enda.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...