Gå til innhold
RonnyJ

Felger til Scout?


Anbefalte innlegg

Har i dag 17toms felger både på sommer og vinter, men ønsker meg 18 på sommer.
Hva må jeg passe på ved kjøp av felger? Ser innpress i vognkort beskriver 45 mm. Og hvordan er det med boltmål og slikt? Har ikke så god peiling på dette området så et par tips hadde vært topp 👍

Har sett på et par som heter RIAL Lugano Black

Tenkte at dekkstørrelsen 225/45R18 skulle passe fint også 😃
På sommerdekkene i dag er det 225/50R17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en Skoda Octavia Scout 2018 selv, og den hadde jeg 18" hjul til både sommer og vinter på.
Jeg valgte originale Skoda felger til både sommer og vinter når jeg kjøpte den bilen, for det er enklere med et sett bolter, slippe løse senterringer, etc. Enkelte uoriginale felger kan leveres med helt korrekte mål og specs, slik at en slipper dette, men de fleste felgprodusentene har gjerne et større sentermål (til navet), enn hva som benyttes til VAG biler.

Det er absolutt ikke et problem, det er bare noe mer å passe på :) 
Jeg har selv uoriginale sommerfelger til Superben jeg har nå, så der har jeg andre hjulbolter og ekstra senterringer som må plasseres i senter av denne felgen før hjulet settes på bilen. Hjulboltene her har en annen «koning»på anleggsflaten, så derfor kan ikke de originale hjulboltene benyttes til sommerfelgene jeg har på min bil. Men jeg må likevel passe på at jeg har med meg de originale hjulboltene i bilen i tilfelle en punktering, og jeg må bytte til reservehjul........

Altså for å svare mer konkret på ditt spørsmål @RonnyJ
Til bilen din så skal du ha felger med:

  • Boltsirkel 5 x 112
  • Felg med nav str 57,1 (men her kan det benyttes løsesenterringer for å fylle ut)
  • ET 45 (etter vognkortet), dette kan dog forandres med inntil 7,5mm pr.hjul, slik at den totale sporvidden kan forandres med inntil 15mm pr. aksel, dette gjelder både foran og bak.
    Det kler gjerne bilene godt å få felgene/hjulene litt mer ut mot hjulbuen, så jeg ville sett etter felger med ET 38 til din bil.

Originale Skoda felger til Octavia har gjerne en bredde på 7,5", den kan fint økes til 8" med 225 bredde på dekket, men ikke noe mer enn det etter min mening, for da blir det fort noe de kaller for «dekkstrekk», dvs at felgen er bredere en dekket.
Noen liker det, men jeg personlig synes ikke noe om det, jeg vil helst ha dekket litt bredere enn felgen, for det gir også en liten beskyttelse for felgkantene. Men dette var selv følgelig bare en personlig mening :) 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Superb lll Takk for utfyllende svar 👍😃 Da har jeg blitt klokere mtp felger

Også enig i at det er greit at dekket er bredere enn felgen. Synlig bevis på det motsatte er de vinterfelgene som stod på bilen med skader på felgkanten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...