Gå til innhold
OPV

Chiptuning


Anbefalte innlegg

Har ingen egne erfaringer, men det en gjerne leser om dette er jo at;

Fordeler:

  • En får et høyere dreiemoment
  • En får flere hk
  • Gjerne en bil som går bedre, og i de fleste tilfeller også bruker mindre drivstoff

Ulemper:

  • En mister garantien på bilen
  • Denne bilen har en DSG kasse som tåler max 400nm, og det har den motoren allerede. Så da blir det å tøye «strikken»/grensene får hva en vil utsette DSG kassa for. En kan jo legge inn begrensninger i tuningen for både moment og hk, men når DSG kassa ikke tåler mer, så hjelper vel egentlig ikke det så mye....... Det er helt sikkert lagt inn en sikkerhetsmargin her, men hvor mye høyere maxgrensen evt. er, er det vel nesten bare produsenten av DSG kassa som vet........ Her snakker jeg om DSG 6 kassa, om den nye Superb 2019 har en annen DSG kasse, så kan jeg ikke specs på den kassa, mulig det er en kraftigere DSG kasse på den, uten at jeg vet noe om det.......

Så da er det vel opptil enhver hva som frister mest, og hva en vil utsette bil (og i verste fall egen økonomi) for........ 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
På 8.11.2018 den 1.14, Kodiaq6011 skrev:

Hei. Jeg kjører en tunet taxi org 190hk kodiaq. Hvis tuner er god så skal motor og girkasse kose seg. Jeg har omprogrammert min dsg kasse og motor. Motor yter ca 232hk mens girkasss og de doble clutchene fått en helt annen funksjon enn fra fabrikk. Gjøres dette riktig så er det umulig å miste garanti. Min bil er under garanti og aldri hatt noe trøbbel. Bilen har vært innom verkstedet mange ganger for sjekk.

Gjør man det amatørmessig så si hade til garanti. For de finner det ut med engang de kobler til pc for sjekk av bilen. 

Ps! Jeg har omprogrammert nesten alt som går an på min bil.

Hvordan vet du at motoren yter 232 hk? Forundrer meg om du har bremsebenk/rullende landevei siden du sier at du driver med dette kun privat. Hva med Nm, hvor mye er den verdien økt til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at DSG kassene på generell basis ikke havarer pga momentet, max rating er for hva klutsjene klarer uten å slippe - men kjører du med hodet går det helt fint. Det er problemet med jalla / hobby tunere som henter ut max Nm på verst tenkelig tidspunkt i kurven.

Et annet aspekt er slitasje. En motor med mer hk og Nm vil ha mer slitasje - punktum. Sier noen noe annet er det et rødt lys. Og i tillegg si at man ikke mister garanti er svært urovekkende og vitner om manglende kunnskap. Men, det er ikke svart hvitt, får man problemer med koppholderen eller håndbrekket vil naturligvis garantien gjelde - men får man problemer med drivlinje har man et problem.

Riktig programvare kan være utrolig bra, men styr unna de som tilbyr deg dette uten å ha ordentlig erfaring, da mener jeg ordentlig erfaring. ABT, MTM, APR, REVO, OCT, MRC osv osv bruker 100 000er av euro på å utvikle software.

I et morsomt tilfelle var det en herremann med nyinnkjøpt "700hk" RS6 som syntes noe føltes feil, i benk målte bilen 420 hk i en motor som skal ha originalt 560 - tuneren hadde fjernet effekt med "sin egen meget bra software".

Vær smart, kjøp software fra en som stiller med TüV og garanti, så kan du i tillegg skrive det inn i vognkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er det forskjell på dsg6 på bensiner og diesel da? Kjenner nå folk med 480 nm på dsg 6. 

 

Eneste kassen som er boss er 7 dsg fram. Til 2019 den tåler 250 nm. Dsg 6 har jeg aldri hørt noe dårlig om angående nm. Alt er jo momentstyrt i kassen. Har hørt om clutchen som slipper om det er våt eller tørr vet jeg ikke.

 

Men jeg har aldri hørt at 6 dsg bare takler 400 nm. Gjerne send meg info om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, SkodaOktan98 skrev:

Da er neste spørsmål hvordan finne ut hva kasse du har på bilen :)

Det enkleste er vel rett og slett og stille merkeforhandler/kundemottaker et spørsmål om det pga nysgjerrighet, en behøver jo ikke akkurat å «kringkaste» at en muligens skal tune bilen og er skeptisk til hva girkassa tåler 😉

Det er jo to av dem som er enkle å plukke ut, og det er en den «tørre» 7 trinnskassa og 6 trinns, de andre må en gjøre litt mer undersøkelser på for å finne ut. Muligdet kan komme ut noen opplysninger om det om en forsøker å legge inn reg.nummer hos noen som selger bildeler, men det er kun ren gjetting fra min side. Om det finnes et «oppslagsverk på dette en eller annen plass vet jeg ikke, å spørre kundemottaker hos merkeforhandler er vel det enkleste vil jeg tro......... 🙂

10 timer siden, BGB skrev:

Det var snakk om DSG, ikke CVT eller tiptronic ;)

Er klar over det, var mest ment som en informasjon om hvor mange forskjellige muligheter det finnes, det står jo klart og tydelig hvilken type kasse det gjelder, og som tidligere nevnt, da la jo du ut de kassene det gjelder 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dte power control noen erfaringer? Er sånne power bokser blitt bedre og mindre farlige? 

Ser de leverer 2 års garanti og 100.000 km pluss du kan kjøpe Extra så du kan få 3 år. 

Fordelen sån som jeg ser det om det er sikkert er jo at ingen finner ut av det så lenge du de monterer det før verksted besøk. I forhold til flashe ECU. 

Pluss de leverer tuw og garanti. 

 

Åpner debatt 😁😂👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse boksene har aldri hatt godt rykte på seg. Alle (likedan) motorer er litt forskjellige, tuningbokser manipulerer hjernens egne signaler. Det absolutt beste er å kjøre bil i dyno og mappe i sanntid.

Skulle jeg hatt en ferdigpakke hadde jeg gått for en skikkelig software leverandør i stedet. Kvalitetsgreier koster gjerne 10k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...