Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

OPV

Chiptuning

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med chiptuning av Superb 2,0 tdi 190 hk? Fordeler/ulemper? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ingen egne erfaringer, men det en gjerne leser om dette er jo at;

Fordeler:

• En får et høyere dreiemoment
  • En får flere hk
  • Gjerne en bil som går bedre, og i de fleste tilfeller også bruker mindre drivstoff

Ulemper:

• En mister garantien på bilen
  • Denne bilen har en DSG kasse som tåler max 400nm, og det har den motoren allerede. Så da blir det å tøye «strikken»/grensene får hva en vil utsette DSG kassa for. En kan jo legge inn begrensninger i tuningen for både moment og hk, men når DSG kassa ikke tåler mer, så hjelper vel egentlig ikke det så mye....... Det er helt sikkert lagt inn en sikkerhetsmargin her, men hvor mye høyere maxgrensen evt. er, er det vel nesten bare produsenten av DSG kassa som vet........ Her snakker jeg om DSG 6 kassa, om den nye Superb 2019 har en annen DSG kasse, så kan jeg ikke specs på den kassa, mulig det er en kraftigere DSG kasse på den, uten at jeg vet noe om det.......

Så da er det vel opptil enhver hva som frister mest, og hva en vil utsette bil (og i verste fall egen økonomi) for........ 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Da er det nok bare å glemme dette  når DSG ikke tåler mer. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om ikke det er det svaret du håpet på, så er det kanskje det mest fornuftige en kan gjøre om en ikke skal utsette bil/DSG kasse for store belastninger som de ikke er beregnet for.........

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 16.9.2018 den 9.11, OPV skrev:

Noen som har erfaring med chiptuning av Superb 2,0 tdi 190 hk? Fordeler/ulemper? 

Hei. Jeg kjører en tunet taxi org 190hk kodiaq. Hvis tuner er god så skal motor og girkasse kose seg. Jeg har omprogrammert min dsg kasse og motor. Motor yter ca 232hk mens girkasss og de doble clutchene fått en helt annen funksjon enn fra fabrikk. Gjøres dette riktig så er det umulig å miste garanti. Min bil er under garanti og aldri hatt noe trøbbel. Bilen har vært innom verkstedet mange ganger for sjekk.

Gjør man det amatørmessig så si hade til garanti. For de finner det ut med engang de kobler til pc for sjekk av bilen. 

Ps! Jeg har omprogrammert nesten alt som går an på min bil.

Endret av Kodiaq6011
  • Takk 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, JLafton skrev:

Hvor har du tunet den?

Tunet av meg selv.. vær forsiktig på tuner markedet. Mange bruker ferdiglaget software. Det er ikke bra... dvs kalibrer alt manuelt så får du gode resultater. Min bil er taxi og mine sjåfører har forskjellige kjørevaner. Og bilene blir kjørt hardt. Konklusjon: en god tuning er ikke skadelig men kanskje bedre enn standard oppsett

Mindre slitasje på gir og motor. Har god erfaring siden 2004. 

Endret av Kodiaq6011

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 18.11.2018 den 18.39, JLafton skrev:

Bare helt utav det blå? Du må vel ha drevet med slikt fra før kanskje?

:) har lært meg og skaffet kunnskap med testing og tuning av styreenheter til tyske biler over lengre tid.

Tro meg det er ikke bare å sette inn ny ferdig programvare og tro du har en sprek bil. Det ligger mye arbeid av riktig kalibrering til komponentene i bil. Har vært mye frem og tilbake for å få til ønsket optimal drift av motor og gir.

Det er kun  av privat interresse og hobby. 

Endret av Kodiaq6011
  • Takk 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori: