Gå til innhold
Dalerjin

Tips til polish og voks?


Anbefalte innlegg

Hei.

Er ganske ny innen bilpleie, men har den siste tiden blitt interressert i å prøve litt, då jeg har kjøpt den første "nyere" bilen jeg har hatt (2014 superb stv), og derfor er interressert i å ta mest mulig vare på den. Vil derfor prøve meg på polering og voksing. Polering blir gjort ved hånd og ikke maskin, da jeg ikke har maskin enda.

 

Er det noen som har tips til polish og voks som er enkel å påføre for en nybegynner som gir god glas å grei holdbarhet? Har til nå i år brukt sonax spray and seal, men hadde våre fint å hatt noe litt mer holdbart som lakkbeskytter 🙂 gi gjerne tips til aplicatorer og microfiberkluter som passer til, da jeg ikke har peiling pp dette heller 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Bilpleie er så mye, og det kommer veldig an på hvilket utgangspunkt du har, hva du vil oppnå, og ikke minst: hvor mye tid og penger du vil legge i bilpleie.

Jeg har sett mye på Bilpleiekongen (de tidligste filmene som lå på YouTube), og lært masse av dem. Nå ser jeg at Garasjetid er i samme gaten, og kanskje er litt mere jordnær og enkel (i positiv forstand) i forhold til opplegget til Bilpleiekongen nå. Begge har nettbutikker og jeg har kjøpt varer fra begge. Også Bilnerden opererer i samme sjanger med instruksjonsvideoer og nettbutikk. Kjøper du fra noen av disse, er det vanskelig å kjøpe noe feil, men det er lett å overinvestere. Jeg har tidligere kjøpt bilpleie-produkter fra både Clas Ohlson og Biltema (deres eget merkevare altså), bare for å se hva jeg kan få til på en bllig måte. Og jo, det hjelper. Men det er ikke så varig og godt som de produktene "proffene" selger.

Det aller viktigste med bilpleie er at man setter av litt tid til å orientre seg og faktisk bruke tid til å drive med det. Det er veldig lett å gå seg vill i produkter og utstyr som man må og bør ha. Som regel kommer man langt med noen basisprodukter, og så kan man ta det derfra. En veldig viktig start er å vaske bilen riktig og godt, før man starter med polering. Lakken må være ren. Det ligger masse gode videoer om dette. Når man så skal polere, så må man vurdere lakkens utgangspunkt, og hva man vil oppnå av glans og ripefjerning.

Jeg har akkurat kjøpt meg en billig, men bra polermaskin og tilhørende produkter som skal passe til en oppstramming av lakken på min 19 år gamle Honda. Denne gang kjøpte jeg hos Garasjetid, de kjører tilbud denne helga. Hvis du vil prøve maskinpolering har de bra et begynnersett til 1999,- nå. Jeg går for Menzerna  400 grov til ripene og 3-in-one polish og voks som avslutning. Men Hybrid Solution systemet som følger pakken virker veldig lovende. Ellers er jo produktene til Autoglym velkjente, men kanskje ikke de aller beste og kanskje med litt kortere varighet enn de beste.... Meguiar's har også gode produkter. Men her er en hel skog av gode (og dyre) produkter som er kjempegode.

Nå ble det litt lite konkret, men det er ikke lett å gi spesifikke råd på generelt grunnlag. Lykke til!

_20200510_013451.thumb.JPG.7ec6c6ea384ffcf88488eaab5fb7446b.JPGæ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autoglym er velprøvd og bra, SRP inneholder ikke slipemiddel og egner seg best for polering for hånd. Lakkforsegler Autoglym EGP etterpå for lenger varighet. 

Er bilen fin i lakken så trenger man strengt tatt ikke maskinpolering, selv bruker jeg North Detailing PDA 21 ocilerende maskin på lakk som krever litt mer. Bruker mye Menzerna 3 i 1 med maskin og Menzerna power lock lakkforsegler etterpå for hånd, gir et meget bra resultat og god varighet.

Det finnes nok nesten like mange anbefalinger som det finnes produsenter av poleringsmidler. Husk at hardhet på pute (til maskin) må stå i stil med hva man påfører, tilstand på lakk og hvilket resultat man ønsker. F.eks. Zvizzer har farge på etikett lik den fargen man bør bruke på pute. Zvizzer har også en meget god 3 i 1 polering.

Endret av Quattro73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for gode svar. 🙂

 

Har dessverre ikke råd til å kjøpe noen poleringsmaskin pakker for øyeblikket, så blir polering for hånd denne gangen.  Lakken til bilen min er forsåvidt grei. Var nypolert når jeg kjøpte den i fjor vår. Så nedvasken av bilen skal gå greit. Har også kjøpt inn clay som jeg skal gå over bilen med før jeg polerer, slik at alle nupper som ikke forsvinner av den kjemiske vaske, blir borte før polering. 

Så hovedfokus mitt med polering/voksing er å fjerne småriper her og der, og få beskytta lakken litt mot ytre påskjenninger, og som gjerne varer lenger enn Sonax spray and seal. 

Har sett litt på videoer frå både bilpleiekongen og garasjetid, men de viser så mange forskjellige produkt og varianter at jeg bare blir mer forvirra. hehe 🙂 

Dersom jeg feks går for autogym som du forelslår, spiller det da rolle hvilken aplikator jeg går for? 

Er et 3 in 1 produkt like bra som å først polere å så vokse?

 

Takk for svar til lillen nooben meg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Autoglym (super resin polish) er bra og egner seg som sagt best til voksing for hånd. Hva du påfører med har lite å bety, en tøybit av bomull, mikrofiber osv duger lenge, påføres i sirkulære bevegelser. Ikke poler bilen i direkte sollys! Det beste å tørke av med, når voks er tørket, er en mikrofiberklut (fås på biltema). Etter at bilen er ferdig polert går du over en gang til, da med Autoglym (extra gloss protection). Denne er tynn som vann, påføres i langsgående bevegelser og bør få tørke et par timer før du tørker av igjen, også her er mikrofiberklut best til å tørke av.

Voks på svarte plast- og gummilister blir lite lekkert. Disse må dekkes til med maskeringstape før polering, evt behandles først med f.eks. Autoglym bumper care, voks vil da ikke feste seg.

3i1 produkter er beregnet for maskinpåføring, inneholder slipemidler og bør (etter min mening) ikke brukes hver gang man polerer. Bilen (lakken) har det best om du polerer for hånd, men er lakken slitt osv så er det maskinpolering som gir det definitivt beste resultatet (visuelt). Også 3i1 bør gås over med lakkforsegler for varighet, som når man bruker EGP oppå SRP (Autoglym).

Endret av Quattro73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dalerjin Det er vanskelig å gjøre feil, så lenge du har sjekket  filmer på YouTube-kanalene fra disse to, enten du bruker Autoglym eller andre kjente produkter. Super Resin Polish er grei den, men kan være litt tung å fjerne. Den sliper lite på lakken, men det er en blanding av mild sliping og maskering av vaskeriper. Menzerna og andre 3i1 produkter sliper mere, og krever litt jobbing hvis du håndpolerer (de fungerer best med maskin). Den inneholder også voks, og kan man trenger egentlig ikke gjøre mere. Men en forsegler forbedrer resultat og holdbarhet.

Bruk helst applikator for påføring. Slike puter er ikke dyre og lett å bruke. Massér produktet lett inn i puten for god fordeling, da virker det best. Og det er uansett en fordel å avslutte med en voks eller lakkforsegler, og da er det greit at den er fra samme produsent, men det er ikke helt påkrevd. Og gode mikrofiberkluter er et must for å tørke av produktene og glanse lakken.

Og en avslutning med å ha på Autoglyms Vinyl & Rubber Care på alle svarte plastdetaljer, gummipakninger og dekk løfter totalinntrykket av bilen.

Kjør på, og post gjerne før- og etterbilder!

_20200515_144117.JPG

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Krever det noe spesielt verktøy for å bytte bremseklosser fremme på 2018 Kodiaq? Er det skrudde stempel eller er det bare å presse? mvh Tom Ronny Sundt 
    • Hei godtfolk! Jeg har drevet å klødd jeg i hodet for noe som enten er reelt, eller bare et problem laget i mitt eget hodet. I fjor høst kjøpte jeg meg en meget flott brukt Kodiaq 2018 TDI 190 hk og er generelt veldig fornøyd med kjøpet. Bilen er utstyrt med webasto som fungere både som parkeringsvarmer og som tilleggsvarmer.  Det jeg undrer meg over er det faktum at jeg synes bilen oppnår rask driftstemperatur, dvs etter 10 minutt kjøring har bilen oppnådd 90 gr og god varme i kupé. Jeg har huket av for automatisk tilleggsvarmer i infotainment siden jeg ønsker å styre denne selv, da det kan bli noe småkjøring. Jeg kan ikke høre at det suser heller etter at jeg har slått av bilen. Kan det være at den tilleggsvarmer går selvom jeg har trykket av funksjonen? Om bilen er kodet slik? Altså, det er ikke noe problem i seg selv, da nåla ikke passerer 90 gr, ingen lekkasjer, og bilen fungerer normalt ellers. Kanskje litt dumt spørsmål, siden jeg har en viss peiling på bil og klarer å orientere meg heilt greit om biler, men akkurat dette gjorde meg usikker. Før kodiaqen hadde jeg en ford tdi 2011 modell som ikke ble i nærheten så fort driftsvarm som denne.  Eneste erfaring jeg har fra VAG er en octavia tdi jeg eide for en god tid tilbake. Det hele kan være et resultat av hyperfokus grunnet min adhd diagnose, eller så er det noe som ikke stemmer😅
    • Kan være å mangt dette. Hjullager, turbo og også kupévifta kan pipe. Jeg har piping i det som virker som midlere turtallsområde for motoren. Men det rare er at det ikke piper noe som helst hvis jeg slår av kupévifta. Så da blir det bytte av den.  Hvis det et ett eller flere slitte lager i turboen så kan bilen nok brukes, men før eller senere vil turboen havarere. Hvor lang tid det tar er umulig å si. Mest sannsynlig vil turboen og motoren virke greit nok inntil at slakken blir så stor at skovlene slites mot huset og virkningsgraden faller mer og mer. Og tilslutt vil noe svikte og da er det fare for metallbiter inn i motoren. I alle fall, turboer lever et tøft liv, de snurrer fort rundt, må ha god og fungerende kjøling og god smøring fra motoroljen. Så et par regler er gode å følge for at turboen skal ha det best mulig.
    • Noen som vet hva denne «feil start/stopp» egentlig betyr? Dukket opp etter at jeg startet bilen idag
    • Trenger hjelp her, antiskrens, firehjulsdrift og ryggesensor funker ikke. Ved diagnose kommer det opp: styreenhet for firehjulsdrift. Ble byttet en abs sensor, da funket alt, så ble det byttet batteri og feilen kom opp igjen. Diagnose viser også : " hvilestrøm, verdi/ sign. Utenfor, område maks"  et verksted sier at batteriet må byttes, men vil det ha innvirkning på at de tingene ikke fungerer?  Kan det være en abs sensor som er gåen? Noen som vet?😊
    • Hei. Har en Yeti Adventure 2014 modell jeg kunne tenke meg å Plasti dip lakkere i en morsom farge. Noen som kan det her? Bor i Nittedal, men er mobil. 🙂 Mvh Bjørn 
    • Vært på enda ett verksted og det er nok turboen som lager lyden. Lagret i turboen som er dårlig. Noen erfaring på hvor lenge man kan kjøre med dette ? Vil det få store konsekvenser om man bruker bilen. Kommer det noe varsel på bilen før den ryker ? Bilen har stått i garasjen siden jeg fikk bekreftet at deg var turboen 
    • Tja...om det er hjullager, bør lyden endre seg/forsvinne om du svingar til høgre eller venstre..og det vil vel og vere uavhengig om du har høgt eller lavt turtall.. kjør i eit lavare eller høgare gir og hør etter lyden. Skru av vifte når du tester 
    • Har en ulyd/plystrelyd som kommer fra en 09 octavia når jeg kommer opp i ca 1700 omdreininge. Gir seg om jeg da slipper gassen eller gir mer og kommer opp i 2000 omdreininger. Var inne på verkstede og de mente det var en dårlig hjullager. Høres ut som lyden kommer fra passasjer siden. Har og hatt litt lyd fra vifta i bilen på lav hastighet men om den står på fult blir lyden borte.   Noen som har hørt dette før. Legger ved en liten video av lyden.  B4FCA0CE-9627-4F0D-9738-7B3EB7207E1F.mp4
    • Hei og velkommen til forumet! Kan ikke svare for din bil, men på min 2016 octavia m/bi-xenon blir automatisk fjernlys aktivert over 58 km/t og forblir aktive ned til 28 km/t når funksjonen er aktivert. Lysene "svinger" med rattutslag i lav hastighet og lyser extra opp på motsatt side. Etterhvert som hastighet øker opp mot 58 km/t, sentreres lys-kjegle mer og mer. Kjører mye i lav hastighet på svingete mørklagde veier og skulle ønske fjernlys slo seg på ved lavere hastighet. Endret 58 km/t grense via OBD11 til 38 km/t, men dette fungerte dårlig pga denne greia med opplysning av venstre siden av veien. Resultatet var at fjernlyset på venstre lykt lyste rett til skogs i lavere hastighet. Tilbakestillt til orginalverdi etter et par uker. Så nå skifter jeg fra automatisk fjernlys til tvunget fjernlys ved å skyve lys spak fremover en extra gang. Automatisk fjernlys aktiveres ved å gjenta denne bevegelsen. Håper dette gir deg litt mer innsikt ang temaet 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

×
×
  • Opprett ny...