Gå til innhold
KevLud

Spacere bak på Octavia 2013- pre facelift


Anbefalte innlegg

Hei. Min Octavia 2013 har blitt litt senket og jeg har noen gemini felger fra skoda som jeg liker godt. Men på denne modellen sitter hjulene inni hjulbuene bak. Ser litt rart ut. Faceliften har hjulene lengre ut. Vurderer spacere på 1 cm på hver side bak. Er dette trygt? Er det andre som har gjort det? Takker for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Bare lurer på om dette er ulovlig fordi man endrer sporvidde eller fordi det er økt slitasje. Når faceliftutgaven har hjulene slik originalt men uten spacere kan man jo vurdere min ide som en forbedring. Det ideelle hadde jo vært bredere felger og dekk men jeg liker godt felgene dessuten er forhjulene helt ok, lenger ute i buene allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, KevLud skrev:

Takk for innspill. Bare lurer på om dette er ulovlig fordi man endrer sporvidde eller fordi det er økt slitasje. Når faceliftutgaven har hjulene slik originalt men uten spacere kan man jo vurdere min ide som en forbedring. Det ideelle hadde jo vært bredere felger og dekk men jeg liker godt felgene dessuten er forhjulene helt ok, lenger ute i buene allerede.

Spacere er nok ikke lovlig av begge grunnene du nevner + at du endrer innfestingen av hjula med en løs skive og må ha lengre bolter. Du flytter vektbelastningen lengre fra oppheng og hva med tiltrekningsmomentet?

Kanskje ikke så gale på bakaksel, men foran er det mere komplisert, du endrer på styregeometrien og kan få uforutsette, rare kjøreegenskaper. 

På facelift-utgaven er nok hele opphengsarmen flyttet eller forlenget slik at belastningene er innenfor gitte toleranser.

Som alt annet: litt er ok. Mere endringer har større konsekvenser Store endringer.... ja da skal man virkelig vite hva man holder på med. 

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...