Gå til innhold
John M

[Løst] Bakdør førerside åpner ikke på KESSY og vindusheis virker ikke - ledningsbrudd i fordør ?


Anbefalte innlegg

I vinter begynte låsen i bakdøren på førersiden å tulle på min Superb II 2013 Stv. Døren vekselvis låste seg / gikk ikke å låse og låsene klikket av/på i fart i svinger i ca en uke, før bakdøren ble permanent låst og vindusheis på samme dør virker heller ikke. Førerdøren fungerer helt ok.

Andre steder ser jeg tilfeller som ligner, som skyldes ledningsbrudd i fordør førerside som visstnok kontrollerer alle dørene. Spørsmålet er om ledningsbrudd i fordøra "lammer" bakdøra på førersiden? Har funnet en del tråder om dette ala : https://www.briskoda.net/forums/topic/430660-superb-door-electrics-have-failed/ og https://www.briskoda.net/forums/topic/382237-rear-driver-side-door-will-not-lock

Ledningsbrudd på førerdøra som er den som åpnes/lukkes mest, virker ganske sannsynlig.

Verkstedet mener det ikke kan være ledningsbrudd foran, etter å ha gjort diagnose, og mener at låsmekanismen må skiftes i bakdøra - som ikke lar seg åpne :-/

Er det noen som har erfaringer ala dette her? 

Endret av John M
Dårlig med respons, endret tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Bakdøra påvirkes av ledningsbrudd mellom førerdør og karrosseri. Jeg kjøpte nettopp en brukt Skoda Superb 2014-modell. Fikk oppgitt at vindusheispanel førerdør ikke virket, men oppdaget etterhvert at både førerdør og bakdør førerside var helt "død". Kunne ikke låse bilen osv. 

Dette skyldes at ledningene som går i strømpen mellom førerdør og karrosseri slites ut og brytes av. Det er enkelt å løsne gummistrømpen mot karrosseriet ("tappen" på oversiden skal presses opp, ikke ned, før man trekker den ut) og trekke den tilbake for å inspisere ledningene. Jeg oppdaget at isolasjonen på de fleste ledningene var slitt bort flere steder, og to av ledningene var kuttet av.

Med mye knoting klarte jeg å skjøte de ledningene som var brutt. Hadde selvvulkaniserende tape rundt etterpå, samt rundt de stedene hvor isolasjonen var mest slitt. Dette anser jeg som en midlertidig fix, men alt fungerer nå.

For å reparere dette mer permanent må man demontere dørtrekket, se denne: 

(Dette er ganske enkelt, jeg brukte et brytespakesett fra Jula, men det er nok ikke det beste mtp kvalitet. Det vanskelige etter min mening er de seks plastpluggene. Jeg tror disse må dras helt ut av døra sammen med dørtrekket, og nye må settes på trekket og trykkes inn i døra når trekket skal på igjen.)

Deretter må alle kablene individuelt løsnes fra kontakten som står i karrosseriet. Strømpen med ledningsbunten kan så trekkes ut av døra, og det vil være enkelt å reparere hver enkelt ledning. Repsett finnes bl.a her:

https://m.autodoc.co.no/vemo/12247649

Husk å skriv ned, ta bilde og/eller lag et skjema over hvor ledningene skal inn i kontakten etterpå! Det er ganske mange og noen er lik.

Alternativt kan man kjøpe hele ledningssettet komplett og bytte alt i hele døra.

Endret av BKarlsen
Grammatikk
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først feildiagnostisert på merkeverksted som feil i låsekasse venstre bak, tross ganske tydelige indikasjoner på at årsaken måtte være ledningsbrudd og en del referanser på nett som tyder på at dette er en kjent feil. Ledningene mellom venstre fordør og chassis er visst laget med for korte og dårlige ledninger som går av med metalltretthet etter et antall åpne/lukke sekvenser på førersiden. Ny "C" versjon av ledningsnett / "door loom" er lengre og tåler flere åpne/lukke sekvenser. Reparasjon med lodding og krympestrømpe uten å forlenge, vil nok være en midlertidig løsning. 

Løsningen for meg ble å skifte ledning / "door loom" i venstre fordør på verksted. Dette kom på rundt 3.5k.

(Skal du skaffe og skifte lednignsnettet selv, husk å finne rett delenummer til din antakelig venstrerattede bil 😉 )

Endret av John M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...