Gå til innhold
Heyyeh

Test av vinterdekk 2018


Anbefalte innlegg

Motor's årlige vinterdekktest er klar.

Sitat

Dette dekket får historisk sterke resultater

Er du på jakt etter maksimalt grep på is, bør du ta en kikk på det nye piggdekket fra Michelin. Resultatene på is er historisk bra i Motors tradisjonsrike vinterdekktest. Blant de piggfrie dekkene er Pirelli vinterens overraskelse.

https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2018/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg fått noen få kilometer med et av de nye piggfrie vinterdekkene Nokian Hakkapeliitta R3, og de var jo utrolig stillegående må jeg si. Men nå er det jo også relativt varmt i både luften og på asfalten, og det er jo sterkt medvirkende årsaker til at gummien holder seg veldig myk.

Noe som derimot var litt uvant med disse dekka kontra R2 som jeg hadde på min forrige bil (Superb 2016), er at jeg synes disse er enda mykere. Men nå er det jo ikke helt den rette temperaturen for å ha vinterdekk egentlig heller da, så det kan jo absolutt påvirke følelsen de ga meg........

Etter å ha vasket bilen så tar jeg bestandig en liten kjørerunde for å «tørke» bremsene og fjerne det lille «rustlaget» som legger seg på bremseskivene, og dvs at jeg akselerer litt og foretar noen kontrollerte og harde oppbremsinger. Da ble jeg litt overrasket når det kom «skrikelyder» fra gummien, for det har det ikke gjort med andre biler/dekk tidligere. Så at R3 har myk gummi er det ingen tvil om, men det er vel også gjerne en av utfordringene dekkprodusentene har, med å lage dekk som fungerer under såpass forskjellige temperaturer og underlag.

Skal komme med en skikkelig oppdatering når det er riktige «kjøreforhold» for vinterdekk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...