Gå til innhold
Tom_berend

Vinterdekk 2016


Anbefalte innlegg

Kanskje litt prematurt, men synes det er kaldt for tiden og siden de vinterdekka jeg har er like glatt som hodet mitt har jeg allerede begynt å vurdere hva slags vinterdekk jeg skal ha. For dere som bor sørpå er det vel en latterlig tanke å allerede tenke på vinterdekk :D

Har Yeti med 4x4 og bor nordpå ved kysten, så enten er det is eller tørr asfalt. Av og til kan veiene være bare gjennom store deler av vinteren, så det føles litt kjipt ut med pigg. Men er jo godt med pigg om det blir mye is, man vet jo liksom ikke hvordan vinteren blir... Er en stund siden sist jeg kjøpte nye vinterdekk så jeg er litt usikker på merke også..

Noen tanker om dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor også nordpå ved kysten, og det er meldt 16 grader i morgen, så det er kanskje litt prematurt ja. Men det er vel lov å begynne å vurdere ting allerede nå. Temperaturen synker FORT og plutselig. Selv kjører jeg til jobb til alle døgnets tider og merker fort de lave temperaturene om natta.

På min tidligere forhjulsdrevne bil sverget jeg til pigg. Og siste kjøpet var Nokian Hakka 8. Dyre men ekstremt gode dekk, antallet pigger var jo voldsomt og dekka var kun midlertidig godkjent eller noe sånt. Kjørte lett og ledig opp bratte blanke isveier. Kjørte man fornuftig så slapp de aldri. Hang også godt med om man dro litt hardt i en sving. Støyen var ikke så aller verst (dette er jo høyst objektivt da), ikke noe voldsom økning i forbuk heller. Godt grep på tør og våt asfalt også syns jeg.

Nå med 4x4 har jeg Continental piggfritt. Står helt stille nå så jeg husker ikke om det var ContiVikingContact eller noe annet (kjøpte ikke dekkene selv, kommer med EDIT av post i morgen). På tørr og våt asfalt fungerer de utmerket, synes det er noe økt forbruk, men er litt usikker på om jeg kan tilskrive alt til dekkene da jeg er flittig bruker av Webasto og varme generelt :D På is synes jeg de var kjempegode og minst like god som piggfritt. Men igjen, dette er min første bil med 4x4, så det har jo litt å si det også :) Fjorårets vinter var for meg preget av mye bar asfalt og da var det godt å ha piggfritt. Samtidig kunne jeg la de stå litt ekstra lenge på siden jeg kjørte en del om kveld/natta.

Generelt så har jeg pleid å følge dekktestene til NAF og plukket fra topp 3. Har aldri prøvd å spare noe særlig når det kommer til dekk, spesielt vinterdekk. Forstår meg ikke på folk som repigger, seiper og bytter ett og annet dekk og halvt om halvt med gode/halvdårlige fremme/bak osv osv osv. Synes det er så trygt og godt med skikkelige dekk!

Edit: ContiVikingContact 6 var det ja,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på Vestlandet så føre for vinterdekk er nok ikke helt det samme, men jeg har gode erfaringer med Nokian tyres og Haankook.

Selvfølgelig uten pigg da det som oftes er våte veier, men blir det kaldt så er det klink is og pigg har jeg ikke kjørt med siden jeg solgte en Passat tilbake i 1999 uten at dette oppleves som et problem. Det må nevnes at Bergenserne er verdensledene mht å salte , noe som gjør at skikkelig vinterføre nesten aldri forekommer. 

Gode egenskaper mht vannplaning også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører også piggfritt og har gjort det siden 2000/2001 sesongen, og har aldri hatt 4x4 og ei heller noen problemer med fremkommelighet.

Jeg benytter også NAF sine flotte og utfyllende dekktester når jeg velger vinterdekk, jeg bytter bil såpass ofte at det kun er vinterdekk jeg må velge, sommerdekka er levert fra fabrikken.

 

For å ta litt om mine føreforhold, så er det på det sentrale Østlandet, hvor det er mye saltede veier og ikke minst også mye underkjølt regn. Så det er ofte is, slaps og våt/slept veibane jeg kjører på. Det kommer jo en liten periode i løpet av vinteren hvor vi har litt snøføre på sideveiene/boliggatene, men der blir det også stort sett isete veier.

 

Jeg har nå valgt Nokian Hakkapelitta R2 og de virker meget bra, jeg fikk kun testet dem en liten periode i våres før sommerdekk sesongen her startet, men første inntrykket av dem var meget bra.

De er meget gode på vinterveier (altså snø og is), men er så vidt det er bak de beste på våt veibane. Jeg vil være best mulig sikret på vinterføre, derfor valgte jeg slik jeg gjorde.

Continental er gode dekk, men jeg har mer sansen for dekkprodusenter som konstruerer dekk som skal rulle i en bestemt retning (rotasjonretning, da virker det på meg som de er bedre egnet for det føret/underlaget de er beregnet på). Conti er kun merket med outside på dekksiden, og dvs at en kan bytte side på bilen annet hvert år om en ikke merker hjula skikkelig, og det er med på å ødelegge lamellene i de piggfrie dekkene, det samme gjør det jo med piggdekk, hvor piggene da blir kjørt i en annen retning og vil før eller siden bli løse og miste sin funksjon/egenskap.

 

Det er flere årsaker til at jeg velger piggfritt

  • Kjøring med piggdekk på bar asfalt bare ødelegger piggene og sliter på asfalten, og gjør at en fort mister piggenes funksjon og egenskap når en trenger dem..
  • Et piggfritt dekk beholder jo sine kvaliteter i lenger, selv om det også benyttes på bar asfalt.
  • S T Ø Y
  • Piggdekk avgifter i Oslo

 

Ellers så er jo Michelin og GoodYear også meget gode dekk, som også har rotasjonsmerking. Nå betyr dette kanskje ikke så mye for den enkelte, men jeg velger da å ha en mening om at de er bedre konstruert til krevende forhold. Jeg har hatt Continental i flere omganger, og det er uten tvil meget gode dekk, men jeg har kommet bedre frem med Michelin og Nokian enn hva jeg har gjort med Continental, det kan selvfølgelig være tilfeldigheter og ha mye med bilen de er montert på, på generelt sett så er jeg mer fornøyd med Nokian for de er et Nordisk dekk, beregnet for Nordiske vinter forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fort til vinterdekk her på Østlandet også! Holder nok 1-2mnd til, men :-) Har selv kjørt piggfritt av diverse valg siden 2002, og kjempe fornøyd med det, men prøvde for ca 4 år siden piggdekket Nokian hakkapeliitta 7, og dette overrasket stort! Piggdekk støyet forsvant voldsomt mye fra ca 50km/t og oppover... Piggene er overlegne på is, men på alle andre områder liker jeg piggfritt best! Er hovedsakelig saltet i på hovedveiene i området og velger derfor piggfritt...

Nokian er dekkene jeg velger uten å vurdere noe annet, da disse er overlegne etter hva jeg har erfart! Har hatt Nokian Hakkapeliitta RSI, Nokian Hakkapeliitta R, og kjører nå Nokian Hakkapeliitta R2 på begge bilene, samt att det skal på nye Superb 4x4 som er bestilt!

På bil nr 2 vi har satt det Michelin x-ice piggfritt da vi kjøpte den, og de var udugelige!!! Byttet etter ett par vintermåneder ut mer Hakkapeliitta R2 og bilen ble en drøm!

Det er i alle fall mine anbefalinger fra Østlandet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Her kom det mye bra svar ja! :D:D

Vet ikke helt når NAF kommer med sin vinter test for i år. Men det er vel kanskje ikke store avvikene fra i fjor vil jeg tro. var egentlig av den oppfatningen av at folk likte pigg best jeg..men dere bruker jo og foretrekker piggfri. De har vel blitt såpass mye bedre med årene åsså.

Tusen takk for alle svar! Får sjekke litt pris på disse merkene dere nevner.

Noen av dere som bestiller på nett eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere brukt Dekkonline.com og Weelsshop.no

Grei pris og relativt rask levering. Ingenting å utsette på noen av disse egentlig. Har jo hørt rykter om at visse dekksteder tar en drøy pris for å skifte dekk når man ikke kjøper dekk hos dem. Men det er vel bare å undersøke på forhånd. Her jeg bor, så var ikke dette noe problem i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over er det mange som tar igjen med å ha skyhøy omleggingspris dersom du kommer med dekk! Såpass ille att sjansen for å spare blir liten... Samtidig som en rask ringerunde på 3-4 butikker gjør att man fort sparer store summer på dekk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en liten ringerunde for å sammenlikne priser på Nokian Hakkapeliiitta R2. Kunne fått det litt billigere på nett, men som dere skriver kan omleggingsprisen bli noe høyere.

Har nå avtalt kjøp av R2 som flere av dere likte godt. Samt at dekket kom på topp i NAF sin test i 2015.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får vi håpe at du blir like fornøyd som det vi er med Nokian Hakkapelitta R2 :)

 

Fint om du kan gi en tilbakemelding etterhvert på hvordan du synes de fungerer, for det er veldig greit å ha flere referanser og synspunkter, både den ene og andre veien. Det er brukererfaringer jeg bestandig lærer mest av, en test er for kontrollert og lite ‹‹overraskende›› på de som kjører. For det er hva som skjer når det plutselig oppstår noe under kjøring i trafikken som en etter min mening lærer mest av, for da er det hverken planlagt eller under ‹‹full kontroll››.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2016 den 10.37, Superb lll skrev:

Continental er gode dekk, men jeg har mer sansen for dekkprodusenter som konstruerer dekk som skal rulle i en bestemt retning (rotasjonretning, da virker det på meg som de er bedre egnet for det føret/underlaget de er beregnet på). Conti er kun merket med outside på dekksiden, og dvs at en kan bytte side på bilen annet hvert år om en ikke merker hjula skikkelig, og det er med på å ødelegge lamellene i de piggfrie dekkene, det samme gjør det jo med piggdekk, hvor piggene da blir kjørt i en annen retning og vil før eller siden bli løse og miste sin funksjon/egenskap.

Trodde det var sånn at man burde bytte side jeg? Dette er jo gammel kunnskap som kom fra far min da jeg gikk i lære ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var slik en gjorde tidligere, men med vinterdekk så er det annerledes. Snur du retningen på et piggdekk, så vil piggene bli "dratt" motsatt vei og de vil løsne og miste sine egenskaper.

 

For piggfriedekk så kjører en inn lamellene i en retning, og hvis de blir retningssnudd så drar en da lammelene den andre veien og de vil også miste sine egenskaper etterhvert. 

 

En annen ting er jo også at de dekka som har retningsbestemt rulling, er jo konstruert for grep i en bestemt retning og det er da de fungerer best. Dekk som Conti vil neppe være like effektive over tid om en til stadighet skifter  rulleretning på dem. Tror ikke de er så bra at de er optimale i begge retninger over flere sesonger. Men alt har jo også mye med hvordan en kjører og ikke minst hvor mye en kjører. De fleste kjører jo en del i dag, så de fleste må vel nesten bytte dek hvert 2-4 år uansett om de skal ha best mulig grep på vinterføre. Jeg kjører for det meste på bar, saltet og våt asfalt, og det er klart at det sliter vesentlig mer på vinterdekka enn skikkelig vinterføre, men det er det dessverre lite av her jeg bor.

 

Vet ikke om det klargjorde noe som helst for deg ang dette @Tor2r, men det er i hvertfall slik jeg ble fortalt fra flere dekklavrandører sist jeg byttet dekk på arb.bilen. Der var ikke Continental, men de fleste andre var krystallklare på at noe som er best til alt finnes ikke, og dermed så må de lage noe som har flest mulig gode egenskaper ellers, og det er vanskelig om en snur lameller og pigger hvert år. Det var slik de ordla seg, og det synes jeg faktisk hørtes meget fornuftig ut.

 

For sommerdekk er det annerledes for enkelte merker og produsenter, men flere og flere begynnr å bli rulleretningsbestemte der også, så dette er noe en bør følge nøye med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo fremdeles lurt å bytte om på dekka slik at en hele tiden har de beste foran, slik at h.foran blir h.bak og v.foran blir v.bak, men ikke kryssbytte eller bytte side på dekka.

Så den viktigste merkingen i dag er jo faktisk hvilken side dekka tilhører, ikke nødvendigvis hvilke som satt foran eller bak, bare en setter de beste foran. 

Dette gjelder jo da kun dekk som ikke er rotasjonsmerket selvfølgelig, for der sier det seg jo selv hvilken side på bilen de tilhører, men de beste dekka bør jo fremdeles plasseres foran da også.

 

Dette er som sagt hva dekkprodusenter har fortalt meg som var på stand sist jeg bytta dekk på vårt dekkverksted, og der var de representert fra flere produsenter.

Så ikke ‹‹arrester›› meg om dere ikke er enige, jeg gjengir kun det jeg ble fortalt, slik at alle kan ha best mulig dekk/grep og at dekka varer lengst mulig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...