Gå til innhold
Espen

Store problemer med infotainment Amundsen på 2020 mod.


Anbefalte innlegg

Jeg har snakket med noen få andre som har Kodiaq 2020 med Amundsen som opplever det samme som meg, men det er ikke så mange. Derfor legger jeg det ut her for å høre om det er noen her inne som også har merket dette.

 

CarPlay kan av og til ikke starte.

CarPlay kan av og til slå seg av for deretter å koble seg på igjen.

CarPlay kan skru seg av og ikke skru seg på igjen.

Dersom jeg trekker ut ledningen fra USB etter at noe av dette har skjedd, så vil den nesten alltid starte. På de 10 md jeg har hatt bilen har jeg hatt to forskjellige iPhoner og fire forskjellige ledninger.

Det kan også være litt problemer med å koble telefonen med Bluetooth.

Ryggekamera skrur seg ikke på. Noen ganger skjer det ikke noe, andre ganger viser den konturen av hele bilen med slike merker for sensorer rundt om.

Radioen står på, men når jeg skal regulere lyden så indikerer den at det er telefonlyden som skal reguleres.

Noen ganger tar det veldig lang tid før radioen skrur seg av. Jeg skrur av tenningen/bilen, åpner døra, det virituelle dashbordet indikerer at bilen er skrudd av, men radioen står på fremdeles en stund. noen ganger med mørk Amundsenskjerm andre ganger med radioskjermen på.

I forhold til min Superb så er det utrolig dårlig DAB-dekning. Selv min etterpåmonterte DAB-Radio i Fabia`n har bedre forhold.  Midt i byen er det store områder uten dekning. Store områder rett utenfor byen også. På samme områder jeg har kjørt med Superb og fabia med radio. Svært ofte høres det ut som om høyttalerne er innpakket i bomull for deretter at lyden forsvinner helt og indikasjonen for manglende DAB-dekning vises. 

Av og til kan jeg ikke skifte kanal, selv om jeg trykker på de forskjellige kanalknappene.

Klokka kan plutselig vise 1 time feil.

Av og til når jeg starter opp bilen etter at den har stått ca 45 min, så kommer det en litt merkelig lyd fra dashbordet. Lyden høres ut som om det suser i vannrør. Den varer alt fra 1 sek til 5 sek

Baklukelåsen kan av og til bare låse seg opp, men ikke åpne seg automatisk når jeg låser den opp med håndtaket bak. Da "åpner" den seg noen mm og jeg kan dytte den opp manuelt, eller åpne den med bakluke åpneren ved å trykke én gang til. Denne bakluke åpneren  har jeg fått time for å byttes,

Det er også en irriterende knirkelyd i B-stolpen på førerdøra når jeg åpner og lukker den. Ikke under kjøring, heldigvis.

Det er fremdeles en ny bil, og slik skal ikke en ny bil være. Jeg har sagt fra til forhandler fra dag én.

Er det noen her som kan relatere seg til dette?

 

ingen ryggekamera 3.JPG

Ingen ryggekamera 4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjedelig med sånne periodiske feil.  Og  typisk at alt virkar når den er på verkstad..  Eg foreslått at du filmar det som skjer/ikkje fungerer.  Hadde trøbbel med rattbetjening på min bil.  Etter 3 ganger på verkstad uten feil funnet, filma eg når problemet oppstod, og leverte opptaket på minnepenn. Då skifta dei rattbetjeninga og alt er ok etterpå.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har fått beskjed om jeg kan få dette på film. Og det har jeg fått til, unntatt baklukelåsen. Jeg er baki der 7-8 ganger i løpet av en arbeidsdag. Det blir 16 åpninger i løpet av én dag. I begynnelsen filmet jeg hver åpning..... men det blir tungvindt etterhvert og så glemmer jeg det en gang.... og selvsagt skjer det da....

Jeg har fått time til å bytte denne låsen da. Det er bra.

Verkstedet sier at de har hørt om noen tilfeller som jeg har opplevd, men de sier også at det ordner seg etter en oppdatering av Amundsen. Det gjelder ikke min bil, for det har vi allerede prøvd.

Dette er en pågående sak med verkstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har fasiten så virker det jo nesten som det er flere feil her @Espen.

Feil på bilens infotainmentsytem, og da en feil som (dessverre) ikke er permanent og gjør feilsøking vanskelig for verkstedet.
Mulig feil på f.eks. ryggelysbryteren som skal gi signaler til infotainmentsystemet og aktivere ryggekameraet.
Virker forresten bilens ryggelys når ryggekameraet/skjermen ikke fungerer?

Skulle jo trodde at en SW update skulle løst dette, men når det ikke hjelper så er det vel kanskje bytte av deler/skjerm som er neste steg på to-do-listen for verkstedet.......?

Det er synd at du har slike feil som dette @Espen, håper at verkstedet finner ut av dette for deg, lykke til :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Superb lll skrev:

Virker forresten bilens ryggelys når ryggekameraet/skjermen ikke fungerer?

Dette har jeg ikke tenkt på å sjekke... Verkstedet har heller ikke spurt  
 

Verkstedet har allerede byttet infotainmentskjerm. For bak denne skjermen så sitter det en «hjerne» som styrer. Det hjalp litt, det ble bedre, men feilene uteblir ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er bakluke håndtaket byttet, så får vi se om det hjelper.

I morgen skal jeg på Møller og bytte en DAB forsterker som sitter inne i bakluka. Møller hadde bilen inne og lånte en slik forsterker fra en annen bil og sa at det løste problemet. Så får vi se...

De andre problemene skylder Møller på iOS. Møller venter på iOS 14 og håper at det da skal løse seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Det er en stund siden DAB forsterkeren ble byttet og det hjalp veldig. Nå er det DAB-dekning over alt jeg kjører. 
 

Baklukefeilen har ikke blitt noe bedre. 
 

Bilen har vært inne flere ganger og oppdatert OS uten at noe har hjulpet. Møller Storhamar har sendt inn flere videoer av feilene jeg har filmet ang Amundsen. 
 

Men det skjer jo ikke noe…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...