Gå til innhold
Frankieboy

2017 Skoda Superb L&K 190 hk 4x4


Anbefalte innlegg

Følg serviceintervallene, så blir det meste tatt hånd om til riktig tid. Men det er noe som ikke er inkludert i servicene som en virkelig burde følge opp på egen hånd er f.eks. om din bil har panoramatak, da burde du be dem om å gjøre rent dreneringskanalene, slik at de ikke tetner og så kan føre til vannlekkasje, i tillegg også be dem om å smøre alle mekaniske deler til panoramataket.

En annen ting er oljebytte på DSG kassa, det er riktignok en del av servicene, men er et viktig punkt at faktisk gjøres.
Det samme med bytte av olje på Haldex, og rens av silen som sitter inne i Haldex (det er ikke et servicepunkt!).
Det samme gjelder også oljeskift på både fremre og bakre diff, alt dette bør gjøres samtidig, og er et viktig punkt for at 4x4 systemet skal fungere som det skal og at en forhåpentligvis kan slippe kostbare reparasjoner.

Oljeskift 1 gang i året er noe jeg gjør med min bil, selv om det i utg.pkt. ikke skal være nødvendig i følge Møller/VAG. Bilen er satt opp fra fabrikk med Longlife serviceintervaller, og skal selv varsle når det er på tide med oljeskift. Men med vårt klima og en del kaldstarter vinterstid, så synes jeg personlig at et (frivillig) oljeskift og bytte av oljefilter en en «billig» investering for at motoren skal ha det best mulig.

Følg med på og etterfyll AdBlue når det trengs, ikke kjør dette systemet tomt for AdBlue, for det fører til nødstopp og mulige kostbare reparasjoner. Det er også viktig å ikke etterfylle mer AdBlue enn hva bilens infotainmentsystem sier for max antall ltr, det kan også føre til at det kan bli kostbare reparasjoner.

Om du har mye småkjøring så bør du ta deg noen kjøreturer på lavt gir og ca 3.000 o/min for å brenne rent DPF (dieselpartikkelfilteret), og om du hører/lukter/ser på turtelleren (har tomgang på ca 1.000 o/min) at den automatiske regenerering av DPF har startet, så lønner det seg ikke å stoppe motoren, for da avbryter du den prosessen. Ta deg da en ekstra tur, på lave gir og ca 3.000 o/min turtall inntil den prosessen er ferdig, dette er viktig for at DPF ikke skal tetne, for det er en kostbar affære å bytte.

Dette er vel det viktigste jeg vet om som er lønnsomt å følge med på og ikke minst følge opp på egen hånd........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...