Gå til innhold
RuneT

Takbøyler og skiboks sammen med panorama


Anbefalte innlegg

Hei

Har nokon ein anbefaling å kome med angåande takbøyler og skiboks som passer godt på ein Kodiaq med panoramasoltak? Det er nok eit vrient komprimiss å kome med ei løysing der ein vil ha boksen så lav som muleg mtp. parkeringshus og der ein samstundes vil ha muligheten til å åpne takluka utan å ødelegge denne.

Har forresten sett på ein boks av typen Packline NX Premium som eg synast ser fin ut. Har nokon erfaring med denne boksen, og kva boy ler har dokke til denne? 

Bilen har vanlege takrails. 

Mvh

Rune 

Endret av RuneT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få plass til å komme inn i parkeringshus med maxhøyde 2.10m, endte jeg opp med Whispbar aeroX s54, og Thule Motion XT alpine.  Måtte kjøpe T-spor Adapter også, da festeklørne på boksen så vidt berørte taket. Da endte jeg opp med 2cm klaring... Og jeg har ikke panoramatak. 

Whispbar aeroX bygger max noen få millimeter over toppen av railsene, så de kan du egentlig bruke. Problemet er at de fleste boksene stikker et stykke nedenfor lastebøylen. Du må ihvertfall bruke T-sporadapter når du har panotak. Thule wingbar er ikke like lavtbyggende, så det kan være et bedre alternativ.  Og så bør du kanskje se på lavere bokser, som packline, thule flow osv. 

Noen tall som kan være interessante, for å beregne høyde: 

Kodiaqen er 167cm på toppen av railsene. 

Thuleboksene stikker stort sett 5cm lavere over lastestativ, enn oppgitt høyde på boksen. 

IMG_20180908_132922.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for ein grundig forklaring og mange gode tips! Eg skal leike meg litt med konfigureringen og sjå kva eg ender opp med. 

Er da ellers noko eg må være klar over dersom eg får får takboks til denne bilen? Merker du at du har den på taket eller er bilen så god å køyre at det nesten ikkje er merkbart? Eg har aldri hatt takboks sjølv, så derfor så mange spørmål. 

Flott bil forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Med 3 unger som er aktive langrennsløpere, og en kone som er langrennstrener (og meg som egentlig ikke liker ski😳) så har vi skiboks på taket 48 uker i året. Synes ikke det gjør noe for komfort osv, men det kan ta litt tid med finjusteringer for å unngå luftstøy fra boksen i hastigheter over 100km/t.

Når du velger boks, så er det rett og slett slik at du får det du betaler for. Også her, og spesielt ifht sikkerhet og holdbarhet ved nødsituasjoner. 

Så jeg kjøper kun Thule, eller til nød skiguard eller packline. 

Panoramataket gjør at du får problemer med åbruke feks thule wingbar, eller som jeg har på min bil, whispbar aeroX.  Boksen kommer borti taket. 

Jeg måtte bytte ut festene på den kliss nye thule motion XT alpine boksen vår med T-spor fester, da standardfestene touchet taket. Og jeg hr ikke panoramatak 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...