Gå til innhold
Heyyeh

Køassistent i Norge?


Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Heyyeh skrev:

Jeg har sett noen innlegg fra eldre versjoner av Kodiaq der køassistent er nevnt, men ikke i senere tid. Ser heller ikke tegn til funksjonen i bilen. Er ikke denne funksjonen tilgjengeleg her i landet? 

Køassistent skal være tilgjenglig på alle nye modeller, så langt jeg vet.
Da dette er en del av den adaptive crusekontrollen :) 
Burde stå noe i håndboka de om dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Marius said:

Køassistent skal være tilgjenglig på alle nye modeller, så langt jeg vet.
Da dette er en del av den adaptive crusekontrollen :) 
Burde stå noe i håndboka de om dette :) 

Hmmm. Er det jeg som er problemet da? :P

Noen som kan forklare hvordan jeg finner det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Takk skal du ha. Jeg har vanligvis Lane Assist avslått, så kanskje derfor jeg ikke har sett den funksjonen. 

ACC fungerer bare ned til 30 km/t og det står at den er hovedsaklig for motorveier. Det jeg så for meg at den kunne brukes til var at bilen automatisk justerer hastighet etter bilen foran i en køsituasjon der bilen må stoppe helt opp. Altså fra 100 til 0 km/t.

Edit: Fant en video som forklarer det ganske greit. Viser blant annet at dersom bilen har stått stille i 3 sekunder med TJA (Traffic Jam Assist) så slår den av ACC og du må gi gass eller aktivere den igjen.

Ulempen med systemet er vel at det må ha Line Assist aktiv og bilen må se tydelige linjer i veien. Jeg skulle gjerne hatt køassistenten uten Line Assist. Jeg styrer rattet uansett, men om bilen kunne tatt seg av gass og brems så hadde det vært fint. Er vel en grunn til at jeg slo av Line Assist i utgangspunktet. Når du står i kø og bilen ikke har gode nok linjer rundt seg så vil altså ikke TJA fungere.

ACC fungerer topp i høyere hastigheter og regulerer hastighet etter bilen foran. Enkelte andre biler med ACC synest jeg har hatt for kort avstand, men Skoda har faktisk tre gode sekunders mellomrom. Hadde ACC fungert helt ned til full stopp så hadde det vært utmerket. En regel om at du må gi litt gass før den tar over når bilen har stått stille noen sekunder er kanskje greit nok, men kunne gjerne vært mulig å slå av den òg. Kjører du i saktegående kø eller mot et lyskryss så blir bilen ofte stående stille mer enn 3 sekunder. 

Endret av Heyyeh
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da har jeg endelig fått teste køassistenten. Måtte slå på Lane Assist og blindsonevarsler. Så langt synest jeg det fungerer veldig bra. Med ACC aktiv går det sømløs helt ned til full stopp og bilen holder en greit avstand til den foran.

Den største nedsiden for noen er vel at Lane Assist må være aktiv. Jeg var ikke så begistret for den i starten, men etter å ha kjørt med det en stund går det helt fint. Det er en ekstra sikkerhetsfunksjon, så jeg kan leve med litt nykking i rattet.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...