Gå til innhold
halgeir

DSG-problemer... Kostbart?


Anbefalte innlegg

Ved gasspådrag i moderat fart så opplever jeg at girkassen slurer før hastigheten økes. Giringen føles også litt mer rykkete nå enn før, spesielt ved lave hastigheter. 

Bilen er fra 2015, gått ca 115k og fulgt serviceintervall til punkt og prikke. Ikke trukket tunge hengere og kjørt normalt.

Hva kan dette skyldes og hvor mye vil en evt reparasjon koste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, halgeir skrev:

Ved gasspådrag i moderat fart så opplever jeg at girkassen slurer før hastigheten økes. Giringen føles også litt mer rykkete nå enn før, spesielt ved lave hastigheter. 

Bilen er fra 2015, gått ca 115k og fulgt serviceintervall til punkt og prikke. Ikke trukket tunge hengere og kjørt normalt.

Hva kan dette skyldes og hvor mye vil en evt reparasjon koste?

Hei,

Litt usikker på hvilken kasse du har, men.. Er det byttet olje på den feks? Dette kan ha betydning iforhold til hva du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2020 den 16.07, halgeir skrev:

Det er 7-trinns DSG som har fulgt alle serviceintervaller og er flushet minst 1 gang i mitt eie. Siste oljebyyye var før sommeren.

Da tror jeg det eneste valget du har, er å reise til forhandler, og høre med dem, om hva som skjer... :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2020 den 16.07, halgeir skrev:

Det er 7-trinns DSG som har fulgt alle serviceintervaller og er flushet minst 1 gang i mitt eie. Siste oljebyyye var før sommeren.

Men DSG 7 kassa på bilen din er vel ikke oljefylt etter hva jeg vet @halgeir?

Oljefylt DSG 7 ble først tilgjengelig på Kodiaq og Octavia 2,0/150hk TDi FL (facelift).
Så enten har du DSG 6 oljefylt girkasse @halgeir, ellers så har du en tørrplate clutch DSG 7 kasse (som det ikke skal byttes olje på eller flushes, fordi det ikke er noe olje i den i det hele tatt).

Jeg har selv hatt en VW Golf 2014 og en Superb 2016 med DSG 7 kassa, og den kan etter mine erfaringer oppleves som både litt brå og rykkete, spesielt ved igangkjøring og køkjøring (lave hastigheter). Jeg fikk beskjed av verkstedet at det var slik den DSG 7 kassa var, og det kunne de ikke gjøre noe med.......

Jeg hadde også en Octavia Scout 1,8/180hk TSi 2018 modell (FL) og den var det en oljefylt DSG 6 kasse på, det var først i fjor sommer når jeg handlet en Superb 2,0/190hk TDi 4x4 2019 modell at jeg fikk min første Skoda med oljefylt DSG 7 kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2020 den 16.07, halgeir skrev:

Det er 7-trinns DSG som har fulgt alle serviceintervaller og er flushet minst 1 gang i mitt eie. Siste oljebyyye var før sommeren.

I starten var det noen 7 trinns DSG kasser som det ble byttet olje på mechatronic enheten. Dette er en oljefylt styringsenhet til gearkassen. Det ble byttet til en annen type olje enn originalt. Jeg mener det var gjort som en kampanje på dem som opplevde det du beskriver. Mulig at det er det som er gjort på din?

Jeg må korrigere @Superb lll litt: Selve gearkassen er oljefylt den (1,7 liter) , og det er denne som normalt ikke trengs å byttes. Dette er vanlig gearolje som smører den mekaniske kassen (altså tannhjul og lagre). Men clutch-pakken er ikke oljefylt på denne gearkassen, det er tørr-clutcher. 

Det beste er nok å gjøre som @Marius skriver, å dra til forhandler og ta en sjekk.

 

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli korrigert er ikke noe problem @Sjåføren, og når en at på til lærer noe også, så er det jo veldig bra :) 

Jeg har blitt forklart av kundemottakeren hos mitt lokale Møller verksted at det er ikke uten grunn at denne DSG 7 kassen kalles tørrplateclutch, og det er fordi det ikke er olje i den. Men han nevnte aldri at det er olje som smører den mekaniske kassen som du skriver @Sjåføren, så dette var helt ukjent for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...