Gå til innhold
JCH

Leveringstid Kodiaq Sportline 2019


Anbefalte innlegg

Hei!

bestilte en Skoda Kodiaq 190, 4x4  5 seter, 19.06.18

Fikk da beskjed om at bilen skulle være klar til levering Uke 37 . ferdig produsert uke 34 på fabrikk.

uke 37 kom, og vi fikk beskjed at det sto mange biler i vent, pga nye avgifter opp mot eu.  selger så for seg at bilen skulle røre på seg fra fabrikk i uke 40.

uke 40 kom, fortsatt ingen ting som hadde skjedd.  fikk heller ikke noe konkret svar fra selger om hvor lang tid dette egentlig ville ta. men til slutt krevde jeg å få et konkret svar på dette. og da sa han at det kunne ta opp til 10 uker før den var i Norge.

da min familie er avhengige av 2 biler i hverdagen, førte dette til en skikkelig økonomisk belastning, da vi hadde solgt bil n2.  fordi vi fikk beskjed om at bilen skulle komme i uke 37.

spørsmålet er; om det er flere som har samme trøbbel ang dette " avgift opp mot EU" og om man får noe kompensasjon for slike økonomiske belastninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet @JCH :) 

Den eneste jeg vet om på dette forumet som har hatt leveringsutfordringer er @Mamsen, se litt i tråden om hennes bil for litt mer utfyllende detaljer om hvordan dette gikk for henne.

 

Evt så ville jeg jo ha forhørt meg litt med forhandleren om muligheten for en lånebil av dem, så lenge de ikke kan levere bilen til deg som planlagt. Du har jo forholdt deg til hva de sa, og når de ikke kan levere din bil tiden, så burde de jo kunne vise litt velvilje og legge litt godvilje til for å hjelpe en kunde...........

Lykke til @JCH :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er testingen etter WLTP-reglene. Kort fortalt så kom de nye reglene tydeligvis som julekvelden på kjerringa for produsentene, så nå står det mange ferdigproduserte biler de ikkje får lov å levere fordi modellene er ikke testet etter den nye normen.

Akkurat hvor din bil ligger i dette systemet vet jeg ikke, men det kan være avhengig av modellen. Bestilte du bensin eller diesel?

Så langt har de fått testet to versjoner av Kodiaq. En 2.0 TDI og 2.0 TDI Scout. Hele listen finner du her: https://www.adac.de/infotestrat/umwelt-und-innovation/abgas/modelle_mit_euro_6d_temp/default.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hmm... det jeg fikk fra forhandler av svar; var at de ikke hadde biler å låne ut.. 

Kan ikke si vi har blitt møtt med hjelpsomhet fra sulland for å si det slik. Virkelig synd, spesielt når dette er mitt første nybilkjøp. Blir nok det siste også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for å være helt ærlig «reinspikka bullshit» det forhandleren din sier her, dette handler om å ta vare på sine kunder og gjøre det til en god opplevelse for kunden når de har tatt valget om å bestille en helt ny bil.

Du kan ikke lastes for at bilen du har bestilt  ikke kommer til datoen de har gitt deg, det kan for så vidt ikke forhandleren din heller, men de kan velge å gjøre det rette for en kunde som har fått en stor utfordring pga leveringsproblemer.

De kan jo f.eks;

  • Låne deg en dem.vogn
  • Låne deg en bruktbil de har tilsalgs
  • Leie en bil til deg 

Så alt ligger i din forhandlers hender for å gi deg en god opplevelse med dem, og vise deg at kundene også betyr noe etter at kontrakten er inngått. Det er hva som kalles service og strekke seg litt lenger, da får de fornøyde kunder som roser dem for deres service og kundevennlighet.

God service = godt omdømme/rykte, og kan gi flere kunder

Dårlig service = dårlig rykte/omdømme, og vil garantert gi færre kunder om det er slik kunder blir behandlet.

Høres veldig krasst ut det jeg skriver her, men det ligger faktisk i din forhandlers hender om de får en fornøyd kunde eller ikke, og da må de oppføre seg og behandle sine kunder deretter, det er min personlige mening.

 

Jeg hadde definitivt i din situasjon forlangt en bil som jeg kunnet disponere frem til din bestilte bil ankommer, ellers så hadde nok bilen blitt avbestilt pga manglende levering..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har spurt og bedt om bil i mellomtiden. men de fraskriver seg alt ansvar. og peker på at dette er en veldig uvanelig situasjon.

jeg har bedt sulland om å fikse en leiebil. men det er vist noe de ikke vil praktisere.  siden de selv ikke hadde biler å låne ut( da jeg regner med noen andre med samme problem var heldige å få lånt) jeg spurte om det kunne være mulighet å få lånt bil fra annen Sulland. ( mo I rana, bodø, verdal, Trheim. osv.) men det var visst ikke mulig.

fikk mail fra selger tirsdag  for en uke siden. da sa han at bilen var under transport til Norge.  men når den kom til Norge hadde han ingen dato på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg også reagerer litt på at de bare skyver alt unna seg, og skylder på situasjonen. Jeg hadde aldri funnet meg i dette. Kanskje har dette noe med hvordan forhandleren jeg bruker behandler meg også, men allikevel. Jeg har fra første dag fått kastet leierbiler etter meg, og aldri betalt en krone for det (ja, selv om det til og med har vært mitt problem, som forhandler ihvertfall ikke skulle ha trengt å bry seg om). 

Dette handler ene og alene om god kundeservice, og jeg er aldri i tvil om hvor jeg drar, når det er noe galt med bilen, om jeg skal ha service, eller om jeg rett og slett skal ha meg en ny bil. 

Hadde jeg bestemt meg for å kjøpe bil et annet sted, hadde jeg nok tatt med meg mye av den meget gode servicen og behandlingen jeg får hos min nåværende forhandler. Kall det gjerne urimelig, men jeg forventer vel nå like god service hos en hvilken som helt annen forhandler skal de ha meg som kunde. Hadde jeg blitt behandlet slik som du blir behandlet nå, hadde jeg ikke tatt ei krone for, ihvertfall i første omgang å true med avbestilling, og visst det da ikke skjer noe nytt, rett og slett avbestilt bilen.

Håper det ordner seg før den tid, iallefall! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som blir problemt nå, er å avbestille bilen, hvis man skulle " true" med det.  da vi virkelig ikke har råd til å bestille ny bil å vente på nytt. Det eneste jeg ser for meg nå, er å vente på at bilen omsider kommer, og ytre vår frustrasjon over hele situasjonen.

og hvis de ikke kommer med prisavslag på selve bilen, blir kontrakten kanselert. ( regner med siden ventetiden har strekt seg så langt kommer jeg meg unna %andelen de krever ved evnt kanselering av kontrakt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, JCH skrev:

jeg har spurt og bedt om bil i mellomtiden. men de fraskriver seg alt ansvar. og peker på at dette er en veldig uvanelig situasjon.

jeg har bedt sulland om å fikse en leiebil. men det er vist noe de ikke vil praktisere.  siden de selv ikke hadde biler å låne ut( da jeg regner med noen andre med samme problem var heldige å få lånt) jeg spurte om det kunne være mulighet å få lånt bil fra annen Sulland. ( mo I rana, bodø, verdal, Trheim. osv.) men det var visst ikke mulig.

fikk mail fra selger tirsdag  for en uke siden. da sa han at bilen var under transport til Norge.  men når den kom til Norge hadde han ingen dato på.

Joda, men en veldig uvanlig situasjon, krever jo at også forhandleren gjør noe (for dem) uvanlig (tydeligvis!), nemlig yte litt kundeservice!

Dette er vel noe av den minst hjelpsomme og serviceinnstilte forhandleren jeg har hørt om på lenge. Hadde jo håpet at de fleste forhandlere nå la seg litt i selen for å yte litt ekstra med tanke på tidligere dårlig rykte og ikke minst også «diesel-skandalen». Her gjør de seg selv en «bjørnetjeneste» ved å la en ny kunde bli dårlig behandlet og da selvfølgelig også gi dem et dårlig rykte, og mest sannsynlig også miste en kunde ved et evt. neste bilkjøp.

Her bør de jammen strekke seg langt for å gjøre deg fornøyd med både prisavslag og/eller en gratis serviceavtale, vinterhjul, e.l.

Jeg forstår at de ikke kan noe for dette, men de er den eneste som har mulighet til å gjøre noe med kundens situasjon, så lenge de ikke leverer bilen til avtalt tid. Så får de heller søke kompensasjon e.l. noe annet av Møller sentralt, for kunden har de etter min mening behandlet meget dårlig og i tillegg vært svært lite serviceinnstilte. Her har de i hvert fall ikke gjort noe som helst for at kunden skal føle seg tatt vare på og ønske kunden velkommen tilbake.

Du får minne dem på at et bilsalg er ikke over når kontrakten er skrevet, det er hva som skjer etter det som viser hva god kundeservice er! Dårlig kundebehandling/service er de jo allerede flinke til etter min mening, så det trenger de ikke øve mer på......... 

Synes det er veldig synd at din bestilling av din første fabrikknye bil skal bli på denne måten, og at din forhandler også uskyldig havner i en vanskelig litt situasjon. Men det er jo hva de gjør med situasjonen som betyr noe for kunden, og her har de jo ikke gjort noe som helst.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...