Gå til innhold
Joakim Stave

Understellsbehandling av ny bil


Anbefalte innlegg

56 minutter siden, Joakim Stave skrev:

Jeg har bestilt meg en 2021 Skoda Superb IV sportline som forhåpentlig vis kommer i november. 

Nå lurer jeg på om jeg skal understellsbehandle (Tectyl) bilen. Hva har folk gjort med nye superber? 

Gratulerer med bestilling av ny bil! :) 

Understellsbehandling er jo kjekt å ha til tider! 
Det som er viktig her, er at du følger forhandler/importør sine føringer, da det kan gå ut over garantien du har på bilen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Takk for det. Gler meg virkelig til den dukker opp. 

Tanken var å la forhandler utføre behandlingen om det blir aktuelt. Veldig usikker på om det er noe jeg bør gjøre. 

Er veldig "bilpleieinteressert" og er redd for skrekkeksemplene jeg har lest om på nett, der folk får utlevert biler med tectylmasse "over alt" 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde utvilsomt valgt å understellsbehandle en ny bil, men krevd at alle deksler tas ned før behandling (under bil, innerskjermer mm). Behandle også inni dører og kanaler. Antar Møller bruker voksbasrert Dinotrol som ikke «kolliderer» med voks som allerede ligger over falser mm. Rustgarantien er ikke verdt så mye siden det kreves at rust ikke kommer fra «innsiden» eller lakkskade - noe man har vanskelig for å bevise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med bestilling av ny bil @Joakim Stave :) 

Når det gjelder understellbehandling så er det virkelig noe jeg vil anbefale deg å gjøre (selvfølgelig litt avhengig av hvor du bor og hvilke veier du kjører mest på), men hør på @Marius sine råd, snakk med Møller (din forhandler) om hva de anbefaler, slik at du ikke velger noe som kan gå ut over bilens rustgaranti. Som regel er det enten Dinitrol eller Mercasol Møller ønsker at blir benyttet. Min Superb er behandlet med Mercasol og en ekstra støydemping (det ble merkbart for min bil), men nå har ikke jeg kjørt den nyeste utgaven av Superb, så jeg vet ikke hvor stor forskjell det vil utgjøre der. Men jeg tenker vel at ekstra støydemping kan det aldri bli for mye av :) 

 Det kan være en «klinete jobb», men de seriøse aktørene vasker godt etter seg.

Selv hentet jeg en ny Superb i fjor sommer, og den ble sendt direkte til understellsbehandling, og deretter rett til en lakkbehandling. Jeg er kjempefornøyd med både bil og det som ble utført på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg sørget for å bestille understellsbehandlingen av leverandøren (Møller). Dette eliminerer alle muligheter for diskusjon rundt garantier. Den ble levert med Dinitrol behandling. Det var litt lukt selvsagt, men ingen merker noen steder på lakken.

Nå har jeg tatt runde 2 etter 3 år, ingen søl denne gangen heller.  Jeg er sikker på at dette er både lurt og nødvendig om du har tenkt å beholde bilen rustfri noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...