Gå til innhold
Gandalf

DSG 6 eller 7, når kom den?


Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er i markedet for større bil pga. familieforøkelse straks. Har omsider (tror jeg) redusert kandidatene ned til enten Octavia eller Superb, fra 2017 til 2018. Budsjettet er maks 370k så det blir nok neppe nyere enn 2017 på Superb, men sikkert 17-18 for Octavia. Har mest lyst på Superb pga. støyisolering og generelt mer påkostet følelse. Octavia må være diesel 4x4 og 184 hk, Superb diesel og 4x4, 190hk.

Spørsmålet er om disse har DSG med våtplateclutch, og når de kom med 7 trinn? Er det noen som har en liten oversikt på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Gandalf skrev:

Hei!

Vi er i markedet for større bil pga. familieforøkelse straks. Har omsider (tror jeg) redusert kandidatene ned til enten Octavia eller Superb, fra 2017 til 2018. Budsjettet er maks 370k så det blir nok neppe nyere enn 2017 på Superb, men sikkert 17-18 for Octavia. Har mest lyst på Superb pga. støyisolering og generelt mer påkostet følelse. Octavia må være diesel 4x4 og 184 hk, Superb diesel og 4x4, 190hk.

Spørsmålet er om disse har DSG med våtplateclutch, og når de kom med 7 trinn? Er det noen som har en liten oversikt på dette?

Hei,

Etter det jeg kan huske... 

Superb i den årsklassen er tørr på 7-trinn.

Om du velger facelift octavia, vil du få oljefylt på 6 og 7 trinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Marius skrev:

Hei,

Etter det jeg kan huske... 

Superb i den årsklassen er tørr på 7-trinn.

Om du velger facelift octavia, vil du få oljefylt på 6 og 7 trinn :)

Takk for raskt svar!

Er den tørre i Superben den som @Superb lll hadde på sin 2016 modell? Den tåler vel lite nm og er ikke noe særlig å skryte av..

Når kom 7 trinns oljefylt på Octavia, noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gandalf det stemmer, det var den «tørre» DSG 7 kassa jeg hadde på Superb 2016. Den har en max begrensning på 250nm, og dermed så hadde Skoda «nedtunet» dreiemomentet på motoren som satt i den bilen, trist at de valgte den løsningen, fremfor å sette inn en DSG kasse som tåler det dreiemomentet motoren egentlig hadde.

Når det gjelder Octavia med den nye våte DSG 7 kassa, så kom den først på Octavia FL utgaven 2018 (levert fra vår/sommer 2017) 2,0/150hk TDi. Akkurat når 2,0/184hk TDi fikk den nye oljefylte DSG 7 kassa, har jeg ikke oversikt over, men det er jo relativt enkelt å konstatere om det er ny er gammel DSG kasse med den motoren. For er det en DSG 6 kasse så er det en gammel utgave, er det DSG 7 kasse, så er det den nye versjonen.

Den tørre DSG 7 kassa er såvidt jeg vet ikke levert til noen dieselmotorer i det hele tatt, rett og slett fordi den ikke tåler dreiemomentet. Jeg er ikke 100% sikker på dette når det gjelder 120hk TDi motoren, så det bør undersøkes nærmere, men nå er jo det en uaktuell motor for deg uansett @Gandalf etter hva jeg leser av dine ønsker.

Det er i hvert fall en merkbar forskjell på DSG 6 og DSG 7 (oljefylt) kassene etter min mening, så vær sikker på at du får en bil med den nyeste DSG 7 kassa. Den kjører i gang smidigere, den girer mykere og gir et lavere turtall som igjen vil kunne gi et lavere drivstofforbruk. 
Men nå har jeg jo ikke helt riktig sammenligningsgrunnlag for mine uttalelser her, for DSG 6 oljefylt hadde jeg på en Octavia Scout 2018 1,8/180hk TSi 4x4, mens den nye DSG 7 kassa har jeg på Superb 2,0/190hk TDi 4x4. Men DSG 7 kassa føles som sagt betydelig mer myk og smidig ved kjøring og giring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Superb lll skrev:

Når det gjelder Octavia med den nye våte DSG 7 kassa, så kom den først på Octavia FL utgaven 2018 (levert fra vår/sommer 2017) 2,0/150hk TDi. Akkurat når 2,0/184hk TDi fikk den nye oljefylte DSG 7 kassa, har jeg ikke oversikt over, men det er jo relativt enkelt å konstatere om det er ny er gammel DSG kasse med den motoren. For er det en DSG 6 kasse så er det en gammel utgave, er det DSG 7 kasse, så er det den nye versjonen.

Hvordan ser jeg da enkelt om bilene jeg ser på på Finn har DSG 6 eller 7 ? 🤔 For min del spiller det ikke noe stor rolle (tror jeg) om det blir 6 eller 7-trinns DSG-kasse, så lenge den er holdbar og er en bra kasse. Jeg skal dra litt tilhenger noen ganger i løpet av året så den må tåle dette. Og ellers så har jeg en V60 Twin Engine i dag med 288hk så jeg ønsker noe med litt fres i, men dog større plass enn hva Volvoen tilbyr uten å blakke meg helt. Hvordan takler disse kassene tuning? Med familieliv framover nå så er det ikke prioritert å ha en kjempesprek bil men ønsker noe som man kan ta litt kjappe forbikjøringer på landevei med uten å måtte vente til den lengste strekka. Er det stor forskjell på "sprekheten" på en 184 Octavia. og en 190 Superb?

For øvrig så har jeg prøvekjørt en 2019 Superb 190hk DSG4x4, samt en 2016 Octavia 150hk 4x4 manuell bare for å kjenne litt på forskjellene. Superben virket sprek nok til hverdags, og jeg vil anta at en Octavia med 184 føles enda sprekere? Det som drar meg mot Octavia er nyere bil og mer garanti, LED hovedlys, sannsynligvis sprek-ish, og sikkert mer lettkjørt pga. lavere vekt. Og så er jo en L&K ganske bra utstyrt selv om jeg drømmer om ventilerte seter som noen Superber har. Men jeg syntes det var MYE veistøy i denne og det er noe jeg har sagt til meg selv at jeg IKKE vil ha på neste bil. Kjører mye langturer til Nord-Norge og med grov asfalt blir dette slitsomt i lengden. Min V60 med 19" sommerdekk bråker mer enn nok synes jeg (egentlig skulle jeg vel sikkert hatt en Bentley eller en Jag 😂). Ser det er noen som støyisolerer disse og det virker jo som et morsomt DIY-prosjekt, men jeg er usikker på hvor mye det hjelper?

Ble litt OT i forhold til opprinnelig trådtittel dette her men satser på at det tåles.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden at OT har vært et problem på Forumet her, det er vel snarere slik at det er nesten pga noen avsporinger en lærer mest ;) 

Hvordan en enklest finner ut hvilken DSG kasse en bil, er vel rett og slett å forhøre seg med selgeren av den aktuelle bilen :) 
Men etter hva jeg har klart å finne ut av forskjellige Skoda brosjyrer så ser det ut til at du må til 2019 modellene for både Skoda Superb og Skoda Octavia for å få oljefylt DSG 7 kasse på de største motorene.

Som jeg nevnte i tidligere innlegg så er det enkelte ting en merker forskjellene helt konkret på, men den viktigste og største forskjellen er vel likevel at den nye DSG kassa tåler et betydelig høyere dreiemoment. For de oljefylte DSG kassene så er det:

  • DSG 6 = max 400nm
  • DSG 7 = max 500nm

og det har jo igjen en betydning om det er så at du har tenkt til å tune bilen du velger.

Skoda Octavia 2,0/184hk TDi har et max dreiemoment på 380nm fra fabrikk.
Skoda Superb 2,0/190hk TDi har et max dreiemoment på 400nm fra fabrikk.

Så det er jo ikke så mye «å gå på» her med tanke på tuning, men nå kan det jo legges inn momentbegrensninger i de forskjellige girene ved tuning om det gjøres skikkelig etter hva jeg har lest på diverse fora.

Når det gjelder hjulstøy og andre forskjeller mellom Octavia og Superb så kan jeg komme med noen av mine synspunkter og erfaringer;

  • Octavia er en lettere og smidigere bil, og det merkes spesielt i bykjøring og ved lukeparkering.
  • Superb er merkbart tyngre og også litt «tregere», det merkes spesielt ved akselerasjon og ved aktiv kjøring i svinger. Da er det noen fysiske lover som gjør seg gjeldende for å si det ganske enkelt ;) 
  • Octavia har relativt god plass både i kupéen og i lasterommet, men kan på ingen måte sammenlignes med plasen i en Superb. Den er større/bredere på absolutt alle plasser, og for vår del så var det helt avgjørende for hvilken bil som passer best til vårt bruk.
  • LED lysene til Octavia er både merkbart -og betydelig bedre/sterkere enn Xenon lysa til Superb.
  • Lyd/støynivå er merkbart lavere i Superb enn Octavia, men Superb er likevel ganske «sårbar» for hvilke dekk som velges med tanke på hjulstøy (det samme gjelder også Octavia bare så det er sagt). Jeg har valgt å både ta en ekstra understellsbehandling inkludert ekstra støydemping på min 2019 Superb, og det var verdt hver eneste krone. Det ble et helt annet lydbilde i kupéen, dekkstøy er ikke borte, men det er merkbart dempet, selv med de sommerhjulene jeg har kjøpt til min Superb (245/40-19"), som vinterhjul har jeg 235/45-18".
  • Motorlyden og da spesielt med tanke på dieselmotor er mer dempet i Superb enn Octavia.
  • Canton lydanlegget er utrolig mye bedre i Superb enn hva det er i Octavia, det er mye fyldigere lyd, merkbart mer «trøkk» i bassen om en skrur opp lyden litt. Det er både flere høytalere i Superb enn hva det er i Octavia, men også merkbart høyere musikkeffekt i Superb.
  • Kvalitetsfølelsen er også betydelig høyere i Superb, for Superb er jo «flaggskipet» til Skoda etter hva forhandlerne selv beskriver Superb som. Octavia er en meget bra bil, det er det ingen tvil om, men Superb ligger ett (eller flere) hakk over på samtlige steder etter min mening.

Basert på oppgitte tall når det gjelder akselerasjon så er jo Superb litt tregere enn Octavia, men det er som nevnt også en større og tyngre bil. Men noe en kanskje skal tenke litt over er jo at Superb fra 2016 -----> er en merkbart nyere bil, det samme gjelder jo også motoren (2,0/190hk TDi).

Dette skriver jeg etter å ha hatt Superb 2016 i rett over 2 år, så Octavia Scout 2018 i 1 år, før «savnet» av Superb ble for stort for vår del, så da byttet jeg til en Superb 2019 som stod i utstillingslokalet i fjor sommer. Så etter over 4,5 år med 3 Skodaer og snart 90.000 kjørte kilometere til sammen på den tiden, så føler jeg at jeg har et visst grunnlag for å kunne skrive det jeg gjør, men dette er selvfølgelig kun mine personlige meninger, for andre kan det være motsatt for hvilken bil som passer best........ :) 

Totalinntrykket av Skoda er ganske bra, selv om det har vært noe «små-plukk» med alle 3 bilene, men alt er ordnet på garantien, og det var heller ingen utfordringer med utbedring av dette for min del.

 

EDIT:

Har lagt til noe mer info, og rettet noen «trykkleifer» ;) 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et meget informativt og flott svar!

Ja det går alltids an å spørre selger om hvilken DSG som sitter i, men det hadde vært kjekt å vite det ut ifra annonsen 🙂

Jeg er veldig usikker på hvilken jeg vil ha, det vi trenger mest er plass og forutsigbarhet i bilholdet framover med et lite barn samt etter hvert kjøp av hus og oppussing. Det er derfor jeg ikke kjøper meg en 2015 A6 med 3-liters V6 TDI eller noe annet litt tøft. Det er en er skikkelig drømmebil men jeg frykter for mange og særdeles kostbare reparasjoner, tenk bare på hvis kassen ryker... 😱

Så jeg "tar til fornuft" og vil ha en bil med 1.5-2  år eller mer nybilgaranti. Og da er det Octavia som er innen rekkevidde i utgangspunktet til den summen jeg vil bruke.  Størrelse på bilen, parkeringsvennlighet og sportslighet/lettkjørthet er ikke noe jeg bryr meg nevneverdig om. Jeg ønsker komfort, lavt støynivå, gode seter, bra stereo og mye utstyr. Hører vel egentlig selv at det er Superb som vil være det beste valget da, men som sagt er garanti-tid aller viktigst. Lurer rett og slett på om jeg blir fornøyd nok med en Octavia egentlig, det er det som er så vanskelig 🤔

Ser ikke for meg at det så stort behov for å tune 184hk Octavia, og så lenge det er nybilgaranti vil jeg ikke tune noen av de, så det med nm på kassa osv. er vel strengt tatt ikke så vesentlig når jeg tenker meg om.

Endret av Gandalf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...