Gå til innhold
Sikovi

Superb 2017 eller Octavia 2018?


Anbefalte innlegg

Vi skal kjøpe bil og valget har falt på Skoda.

I utgangspunktet hadde vi bestemt oss for en Octavia 2018-modell da vi ønsker en bil med resterende garanti (og "jo nyere jo bedre"-mentalitet).
Men, så ser vi jo at vi får en Superb 2016/2017-modell for omtrent samme budsjett.

Våre krav til ny bil er:
- Diesel
- Bagasjerom med plass til hundebur (middels stor hund, 20 kg) og barnevogn
- Gjerne 4x4, men ikke et krav
- Maks 300 000 kr

Ville dere gått for en Superb som er litt eldre, eller en nyere Octavia? 
Og, velger man manuell eller DSG? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål, vi har akkurat det samme dilemmaet så jeg følger denne. Det jeg har funnet ut er hovedforskjellen er støynivået og bedre opplevd kvalitet i Superbens favør. Men plassmessig, utstyr og lettkjørthet/sprekhet går i Octaviaens favør. Jeg synes ikke bagasjerommet på Superb så noe veldig større ut enn i Oct, det er vel først og fremst i baksetet at dette merkes. 

Om du ikke bryr deg om støynivået på grov asfalt så holder jeg en knapp på Oct. etter det jeg har erfart fra prøvekjøringer. Vi blir straks småbarnsforeldre og trenger plass og forutsigbarhet i bilholdet framover så jeg må finne en bil med brukbar lang garanti-tid igjen. Så få man se om man finner en Superb med lav nok KM og alder innen budsjettet, eller om man går for en enklere Oct.

Superb 190hk 4x4 var "sprek nok" etter min erfaring, jeg kommer fra en V60 med 288hk som selvfølgelig er en annen verden enn 190hk, men fortsatt så var Superben rask i forbikjøringer og DSG-kassen er kjappere enn Volvo sin til å gire ned osv. Jeg prøvde en 150hk Oct diesel 4x4 2016 modell med manuelt gir og den var ganske sprek den også. Vil anta at en 184hk oct. med 4x4 er rimelig sprek og den perfekte norgesbilen. Angående valg av DSG eller manuell ville jeg nok foretrukket manuell av hensyn til driftssikkerhet. Dette var også selgers erfaring med DSG vs. manuell. Kjøper du bil med en del gjenværende nybilgaranti ville jeg uten tvil gått for DSG, jeg skal ikke ha manuell kasse på nyere biler i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...