Gå til innhold
Jensen9292

Skal kjøpe Skoda Superb 1,4 TSI


Anbefalte innlegg

Hei! 
 

Jeg er ny her på forumet, men jeg og samboeren skal kjøpe oss ny bil og har valgt å kjøpe oss Superb. Jeg er 194cm og hun er også ganske høy, vi har en sønn på 4 år og en til på vei, da fant vi ut at dette var bilen for oss! Vi har vært å prøvekjørt et par stykker allerede.
 

Men jeg har noen spørsmål.

Hvordan er 1,4 tsi motoren? Mener jeg har hørt litt frynsete rykter rundt denne før. 
 

Hvordan er DSG kassene på holdbarhet? 
 

Å er det noe Spesielt jeg skal se etter eller passe på når vi skal ut å kjøpe? 
 

vi har hovedsaklig sett på de med L&K utstyrspakke, men jeg vil egentlig ha en med sportline. 
 

håper på positive svar! Hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvet en Superb med den motoren du her vurderer, og det må jeg si rett ut var en ganske slapp kombinasjon. Nå har jo aldri Superb vært tenkt som en «fartsmaskin», men her blir den merkbart undermotorisert etter min mening.
Jeg valgte i 2016 å kjøpe en ny Superb med 1,8/180hk TSi DSG 7 i stedet, det er en motor som passer mye bedre til en bil av Superb sin str.

1,4 fungerer selvfølgelig helt greit til daglig kjøring, men det merkes omtrentlig for hver eneste ting en legger inn i bilen. Den motoren krever litt turtall for å «orke» om den blir fullastet, så nei takk, det er ikke en motor jeg ville valgt i en såpass stor bil som Superb er.

Jeg har min andre Superb lll nå, og kan ikke si annet enn at jeg er kjempefornøyd med bilen, plassen, kjøreopplevelsen, etc

DSG 7 tørrplate clutch kassen er grei, men kan oppleves litt rykkete og hard i giringen noen ganger, spesielt ved i gang kjøring. Denne DSG kassen største ulempe er at den kun tåler max 250nm, og motoren jeg nevnte at jeg hadde på Superb 2016 (1,8/180hk) ble nedtunet fra fabrikk til 250nm for å kunne tilpasses denne DSG kassen. 
Det var forøvrig den andre bilen jeg har hatt DSG 7 tørrplate clutch kasse på, den første var en VW Golf st.vogn 2014 1,4/140hk DSG 7, og den bilen hadde jeg i rett over 2 år før den ble byttet inn til fordel for en Superb pga plassen. Så ja, jeg har erfaring med 1,4/140hk motoren, oh jeg mente det samme når jeg hadde den i Golfen også når den ble lastet full av bagasje og fire personer på ferietur, fruen, 2 barn og meg selv, og enda mer merkbart ble det med en tilhenger etter.

Som nevnt, det vil fungere greit, men den motoren er ikke mitt førstevalg i en Superb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...