Gå til innhold
Radial

DSG på TDI vs TSI


Anbefalte innlegg

Prøvekjørte 190TDI+dsg i våres, og ble dessverre veldig skuffet over diesel/DSG kombinasjonen. Skal sies jeg kom fra 2,2t 165hk 5-syl diesel Mercedes kloning fra 2004 - altså 20år eldre teknologi, og forventet en mye raskere opplevelse i Kodiaq 2020.

Men det tok nesten 3 sekunder fra du ga gass til du gikk framover i kryss, og man kjente motoren strupte momentet langt opp i registeret før den "slapp seg løs". 190hk? Føltes som kanskje 140? 🙄

Betydelig støy fra særlig motor og litt dekk, gjorde dette til en svært lite imponerende kombinasjon, og ikke verdt 600k i mine øyne, når feks E-tron stod rundt hjørnet i samme lokale til samme pris.

Det ble aldri noe Kodiaq kjøp, gikk for en liten elektrisk doning isteden som dekket det umiddelbare "behovet", men mangler masse hengervekt og en god del plass for familien.

Men nå skal nok bil nr2 (06 Forester) skiftes snart, og Kodiaq (og egentlig superb) er igjen aktuell som brukt fordi den er god på plass og hengervekt.

Den vil gå i fruens bruksmønster, som er 90% småkjøring med 6-7km daglig totalt med barnehagestopp+butikk, etc... Diesel er ikke egnet for slikt. Men bensin kan funke, LG 180/190tsi er derfor mest aktuell siden den fremdeles har 2,2t hengervekt. Men svært få har TSI i demo.

Er TSI bedre(raskere) på start/stopp situasjoner enn TDI? Eller er det samme?

er TSI betydelig mer stillegående maskin?

Endret av Radial
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tanken din er ny bil, så må du være klar over at 190HK TDI ikke lenger leveres på Kodiaq og Superb, denne er erstattet med en helt ny motor med 200HK som ble satt i produksjon fra uke 39. Jeg venter på en Superb Sportline innen et par uker, og her er 0- 100 oppgitt til 7,3 s. Som for meg virker akseptabelt for en slik bil av den størrelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, denne gangen er det egentlig brukt i tankene, og bensin (alt. Hybrid, men det finnes ikke 😂)

For med 6-7k i årlig kjørelengde, soter bare Diesel ned, og  ny bil litt bortkastede penger. En med 60-70k på telleren vil ikke runde 100k engang før garantien går ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 5.12.2020 den 14.02, Radial skrev:

Er TSI bedre(raskere) på start/stopp situasjoner enn TDI? Eller er det samme?

er TSI betydelig mer stillegående maskin?

Jeg har 190 4x4 TSI 2020. 
Jeg synes at responsen fra jeg tråkker gassen inn til det skjer noe er 1-1,5 sekund. Dersom jeg setter den i Sport så synes jeg det går noe raskere opp i fart. 
 

TSI synes jeg er betydelig mer støysvak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Espen said:

Jeg har 190 4x4 TSI 2020. 
Jeg synes at responsen fra jeg tråkker gassen inn til det skjer noe er 1-1,5 sekund. Dersom jeg setter den i Sport så synes jeg det går noe raskere opp i fart. 
 

TSI synes jeg er betydelig mer støysvak. 

Nå har jeg riktignok ikke kjørt noe med TSI ennå, men begrensningen ligger vel i DSG-kassa? Opplever at responstiden er veldig høy i forhold til "tradisjonelle" automatkasser. 

En ide jeg har er at du må forutse trafikkbildet mye mer når du kjører  med DSG på grunn av at du må være forberedt med gassen på grunn av reaksjonstiden i kassa. Det merkes for eksempel betydelig forskjell på responstiden når du kjører 2.0 TDI med manuell kontra DSG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...