Gå til innhold
RuneT

Lakkbeskyttelse


Anbefalte innlegg

Hei

Til dere som har mottatt helt ny Kodiaq eller andre Skodaer for den saks skyld; har dere eller vurderte dere lakkbeskyttelse når bilen var ny, eller klarer en å holde bilen ved like med god gammeldags polering og håndvask? 

Mvh

Rune 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ikke sjansen. Jeg vet litt for godt at selv om jeg er veldig flink til å vedlikeholde, og synes det er gøy med detailing, så sklir det ut. 

Og med en så stor bil som Kodiaqen, helsvart sportline, så skal du være flink og ha god tid for å holde bilen like pen som en tilsvarende med lakkforsegling. 

Jeg fikk lagt autoglym carbon shield på min for 3 måneder siden, har kjørt 9000km, og er glad jeg valgte lakkforseglingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er noko med da. Eg er også nøye på bilhold, men da er liksom da med den første stripa og greier som er så kjedeleg. Kva må ein rekne med for pris på ein slik lakkforsegling jobb? Kikka litt på Ditec og dei skal vel ha rundt 9000kr (kostbare greier). Holder til i Bergen, så reknar med da er fleire aktørar på markedet der som er flinke på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte Cosmic Polish Angel eller noe sånt på ny Kodiaq som jeg ikke har fått enda. Får selvsagt ikke tested med og uten, men jeg har ikke så mye plass til å stelle bilen og den blir stående utendørs, så jeg tok sjansen på at det hjelper litt. Når det gjeld hvilken type så må du nesten bare søke litt rundt og se hva slags erfaringer folk har gjort seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at enhver lakkbeskyttelse stort sett  kommer med flere kostnader enn det som blir utført den første gangen, for at beskyttelsen  skal beholde effekten så må de fleste ha «vedlikeholdsbehandlinger».

Jeg vurderte sterkt en ceramisk beskyttelse til min nye Octavia, og da var det Ditec ceramic ultra som på ingen måte kan sammenlignes med en vanlig Ditec behandling (det hadde jeg på min forrige bil, og det kommer jeg aldri til å velge igjen). En Ditec ceramic ultra behandling kostet ca 9.000,-, og måtte gjentas en gang i året for 1.000,-  -  1.500,- Så enkelte behandlinger kan bli ganske kostbare totalt sett.

Denne Octaviaen har jeg valgt en voksbeskyttelse på, men det er heller ikke noe som fungerer for evig, så det må også jevnlig behandles enten på egen hånd, eller ved at en leverer bilen til en bilpleier, og dette koster jo også en del penger. Enten i form av kjøp av produkter (og evt poleringsmaskin), eller ved at en leverer bilen inn til behandling ved behov.

Så forhør deg litt om de forskjellige typer lakkbeskyttelse som finnes, og velg den som vil fungere best for hvor du kjører for det meste (evt. mye saltede veier), hvilke muligheter du har for vedlikehold/vask vinterstid. Så et lite tilleggstips, velg heller noen med et godt rykte og som gjør en skikkelig jobb (grunnarbeid), enn å velge den billigste, for en får stort sett det en betaler for (med noen unntak selvfølgelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange gode poenger her@Superb llllll, og takk for mange gode tips! Eg skal sjekke ut litt i Bergensområdet, og dei bør jo ha eindel her mtp mykje salting og dårleg vær. Veit heller ikkje kva som er gjort med bilen når den kjeme frå fabrikk, ei heller om lakken er sterk på desse Skodaene. Har du nokon formeninger om dette? 

Endret av RuneT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilene leveres med en hvit beskyttelsesfolie fra fabrikk, som stort sett kun dekker panser, tak og deler av bakluken. Og bilene utsettes for veldig mye forurensing på sine transportetapper hit til Norge, så bilene er ikke så rene som en skulle tro........

Bilene leveres stort sett ubeskyttet til kundene, såfremt kunden ikke har bestilt noe mer. De blir kun klargjort, og dessverre så synes det altfor ofte hvor dårlig tid de har for klargjøring av hver enkelt bil. Det er ofte kjørespor fra poleringsmaskiner, det sitter igjen rester av understelsbehandlingen under dørkanter/dørlister, vinduer har merker etter sugekopper etter montering fra fabrikk, etc, og dette er ikke for at de ikke har kunnskaper om dette, men kun for at det ikke blir satt av tid nok til en skikkelig klargjøring pga pris og tidspress.

Jeg bestilte en ekstra understellsbehandling til min Octavia fordi jeg også kjører i veldig mye salt på Østlandet i løpet av vinterhalvåret, og så bestilte jeg en lakkbeskyttelse fra et bilpleiefirma jeg vet gjør en meget god jobb. I sammenheng med dette, så «presset» jeg igjennom at dette firmaet også skulle ta seg av all klargjøring på denne bilen. Forhandler var litt motvillige til det i starten fordi det ble noen ekstra kostnader for dem, men denne kunden her fikk det som han ville likevel :) 

 

Anbefaler deg å lese dette og se litt på denne videoen her fra Bilpleiekongen, så ser du hva han fant på lakken på en helt ny bil, det har overrasket ganske mange personer.........

https://bilpleiekongen.no/gir-bil-perfekt/

Han har forresten også ganske mange andre fine og lærerike videoer, uten at jeg skal påstå at det kun er hva han gjør som er løsningen. Men det er interessant å se hva som faktisk finnes av forskjellige midler og hvor effektivt en bilvask kan gjøres.

 

Denne boken er også veldig lærerik,

http://bilvaskeboka.no

Lykke til med ny bil @RuneT :) 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant, og fantastisk nyttig for meg som for første gong har undt meg ein ny bil! 

Da eg har bestilt til no er understellsbehandling til bilen med støydemping (Dinitrol). Dette er godkjent frå Møller og sjølv om Kodiaq'n i utgongspunktet er stille, vil ei støydemping gjere da enno stillare. Men, da eg fann ut etter at eg fekk prisen på understellsbehandling, var at dette kun var ein vognbunnsbehandling der ingen hulrom ble tatt. Dette syntes eg var rart, men eg kunne legge til 1200kr på denne behandlinga og få tatt alle hulrom i tillegg. Dette anser eg som vel anvendte 1200kr sjølv om bilen er behandla frå fabrikk i alle hulrom og kanaler. . Da gjelde å være litt våken rett og slett og tørre å undersøke litt sjølv? 

Eg snakka forresten med ein kollega angåande lakkbeskyttelse. Han er ganske grundig og nøye med sin bil, og er i "dybden" når da gjelde bilhold. Da han kunne sei var at ein "sealer / coating" blir bra og danner ei blank hinne på bilen. God gammeldags voks derimot får fram dybden i lakken samstundes som da blir blankt. Så har ein tid så er da kanskje like greit å polere bilen 1-2 gonger i året, og ein vil ha ein flott bil i mangen år. Ein står litt meir friare og ein kan bruke mange forskjellige produkter utan at da skadar voksen, mens ein coating kan være kresen på vaskemidlene mtp. om den tar skade av da. Så ja, eg begynner vel å helle mot konvensjonell "vask-og-polering", men begynte å tenke på lakkbehanling når eg først skulle kjøpe meg ny bil. 

Mange takk for da, gledar meg til skikkeleg nybil?

Endret av RuneT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Spanderte på Modesta BC-05 glass/nanocoat på Kodiaqen når jeg fikk de for 3 måneder siden. Prisen kom på 12500 for bilen, og 2500 per felgsett.
Coaten ligger like fint, og perler like godt som rett etter den ble lagt. Har sett bilder av biler som fikk lagt på Modesta glasscoat for 2 år siden (40.000 km) som også ser fantastisk bra ut.

Perlingen og forseglingen vedlikeholdes ved å vaskes med Modesta Smoke 2-3 ganger i året. Antatt levetid er mellom 3 og 5 år, selv om Modesta skriver 3 til 10 år.

 

Edit: I tillegg kjørte jeg Dinitrol understellsbehandling, slik du også har bestilt.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Eg endte opp med (etter mykje om og men) for Sonax Gullpakka (keramisk coating, 2 komponent). Ikkje så dyrt og krever ikkje for mykje eller for dyr etterbehandling. 5400kr må seiast å være ein god pris på behandlingen inkludert 2 sett felger. Etterbehandling koster 490 pr år. 

Endret av RuneT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du blir fornøyd. :)

Det er ikke godt å forstå seg på hva alle de forskjellige typene behandling faktisk er og hva slags etterbehandling de har. Noen skal ha 5000+ for etterbehandling etter 1-2 år, mens andre tar 490.

Hva gjør de på en etterbehandling som koster 490? Får jo knapt bilen inn dørene før du er oppe i den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da håpar eg også😊

Da viste seg at det var jo ein jungel der ute med både forskjellige typar lakkbeskyttelse og tilhøyrande erfaringar med desse, så eg måtte tilslutt gå etter magefølelsen. Firmaet eg valgte har fått veldig gode tilbakemeldinger og Sonax er eit gamalt godt merke, så eg har trua👍

Ja da kan du sei, men då går dei over bilen og ser etter ujevnheiter i beskyttelsen og gir den ein behandling til for at den holde i 1-2 år til. Holdbarheita på sjølve lakkbeslyttelsen er satt til 6 år. 

Er du fornøyd med den du valgte? 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...