Gå til innhold
Knut Wingstad

Vibrasjon, særlig ved belastning


Anbefalte innlegg

Har en Scout 2016 mod som gradvis har fått mer og mer vibrasjon. Den kommer fra drivverk og med lite belastning (flat vei eller nedoverbakke) vibrerer den lite eller ingenting. Har byttet bakre flexikobling på drivaksel uten at det hjalp. Kan det være svinghjulet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/19/2021 at 1:56 PM, Knut Wingstad said:

Har en Scout 2016 mod som gradvis har fått mer og mer vibrasjon. Den kommer fra drivverk og med lite belastning (flat vei eller nedoverbakke) vibrerer den lite eller ingenting. Har byttet bakre flexikobling på drivaksel uten at det hjalp. Kan det være svinghjulet? 

Kommer det noen lyder i forbindelse med dette?

Og har du DSG, eller manuellgir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at svinghjulet i kassa begynner å vise tegn på slitasje, dette er "vanlig" etter x'antall kilometer med denne kassa. Har symptomer på min også, bare at det kommer i form av lyder i motorommet. Det sies også at dette er ufarlig og du kan kjøre med det i mange år.

Når det er sagt, så anbefaler jeg å få dette sjekket hos et verksted. Det er biligere for deg å få tatt et feilsøk på dette for å lokalisere feilen, enn å anta hva feilen er, for så å bytte masse kostbare deler.

EDIT: Ser forøvrig at du har lagt inn 2016 mod på din bil. Du har ikke garanti igjen på bilen? Det er jo inntil 5 år/100 000km.

Endret av Biturbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er 100.000 km passert for lenge siden. Jeg vil få sjekket det fordi det ikke går å kjøre med. Greit at svinghjul kanskje holder men det vil medføre stor belastning på resterende oppheng og lager. Tror nok at feilen dessverre er svinghjulet. 

Er opprinnelig mekaniker, for mange år siden, men ser med gru på å bytte det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/26/2021 at 4:39 PM, Firefighter110 said:

Dessverre er 100.000 km passert for lenge siden. Jeg vil få sjekket det fordi det ikke går å kjøre med. Greit at svinghjul kanskje holder men det vil medføre stor belastning på resterende oppheng og lager. Tror nok at feilen dessverre er svinghjulet. 

Er opprinnelig mekaniker, for mange år siden, men ser med gru på å bytte det selv. 

Skal visstnok ikke være noe kjempeproblem å skifte disse, utfordringer er at du må ha god tålmodighet og tid til overs dersom du skal skifte den ut på bilen din, da denne operasjonen gjerne er tidkrevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...